Var det inte aztekerna som först drack choklad, men den liknar inte den vi dricker va? Jag har för mig att jag har läst det någonstans.....
Choklad!
Choklad!
Här ska vi snacka choklad!
Var det inte aztekerna som först drack choklad, men den liknar inte den vi dricker va? Jag har för mig att jag har läst det någonstans.....
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu jäkla har Casanova bestämt att det skall bli ett matforum.
Det har bl a diskuterat om chokladens historia tidigare.
viewtopic.php?t=19900
Såvitt vad jag känner till så använde aztekerna chokladens som ett skönhetsmedel, men jag kanske minns fel. Är lite osäker på det samtidigt, nånting slog mig att chokladen var även statusbetonad.
Stefan
Det har bl a diskuterat om chokladens historia tidigare.
viewtopic.php?t=19900
Såvitt vad jag känner till så använde aztekerna chokladens som ett skönhetsmedel, men jag kanske minns fel. Är lite osäker på det samtidigt, nånting slog mig att chokladen var även statusbetonad.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
När det gäller den historiska biten när choklad började användas som anntingen dryck eller godis, vet jag inte.. Men en sak som jag tycker om de få gånger jag äter choklad, det är den där extremt mörka chokladen.. För den innehåller ju mest kakao, å inte som den billiga varianten, som man nästan får leta en kakaoböna i.. 
Ordet choklad kommer från nawatl-ordet xocolatl (schokolat'el), som antagligen betyder "Bittert vatten". Ordet beskriver den dryck som man gjorde av kakaobönor (cacahuatl), som man tillsatte vatten och smaksatte med chili, vanilj, achiote (annato) och annat. (choklad i fast form var okänt för aztekerna, men chokladpastor fanns antagligen). Chokladdrycken var vanlig i alla samhällsklasser, men i de lägre stånden så redde man oftast av chokladen med bearbetad majs. Annars så hade kakaobönorna en väldigt ceremoniell betydelse hos aztekerna. Folk begravdes med dem, de gavs till spädbarn, offrades till gudarna etcetra. Kakaobönerna var så viktiga att man t.o.m döpte jordnötterna efter dem (cacahuetl = jordkakao)
*Enligt en myt så är det aztekiska receptet på choklad: kakao, honung, chili, människoblod. Men gå inte på sån smörja.
*Enligt en myt så är det aztekiska receptet på choklad: kakao, honung, chili, människoblod. Men gå inte på sån smörja.
- Anders Nyman
- Medlem
Nja inte för högt - över 70% är för starkt för att verkligen uppskatta kakaon och egentligen tillverkat för matlagning.Anders Nyman skrev:Ja, det finns ju så många myter,, så vissa myter får man nog ta med en nypa salt.. Men en sak, choklad ska man njuta av, precis som man njuter av en god Whiskey... Helst en riktig god högprocentig chokladkaka.
- Anders Nyman
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Anders Nyman
- Medlem
Ja, jag försökte hitta någon länk som man kunnde hitta någon information om just ålder på Chokladlikörer, men hitta inget av intresse... Det enda jag fann, var att Bayles chokladlikören, finns det en variant av med mintsmak, som är 30 år.. Men någonstanns lär man väl hitta info, om ålder på chokladlikörer.
- Anders Nyman
- Medlem
choklad länkar
Har hittat lite intressanta länkar om choklad, tillexempel historisk fakta kring chokladen... http://www.chokladakademien.org
http://www.chokladsajten.com/historia/
Jag hoppas ni finner något av intresse där,, för det fanns när jag var in och tittade, en hel del intressant historisk fakta kring chokladen, å, fina goda chokladbilder.

http://www.chokladsajten.com/historia/
Jag hoppas ni finner något av intresse där,, för det fanns när jag var in och tittade, en hel del intressant historisk fakta kring chokladen, å, fina goda chokladbilder.
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Choklad!
Jag har ju Fastnat för Mörk Choklad,, köpte en Mörk Choklad kaka på vår ICA butik här i kvarteret för inte så länge sedan,, på förpackningen, så såg den så ljuv och God ut, men Ack vad jag blev lurad där. För när jag en stund senare inköpet, avsmakade denna mörka chokladkaka, så smakade den som, Skräp.. Men det är som en kille på stan säger som har en Godisbutik säger, att mycket av den Mörka chokladen som säljs på Butiker är utblandat med en hel del annat, så smaken kan bli lite Udda.