Världens historia i böcker; hjälp mig att skapa listan!
Världens historia i böcker; hjälp mig att skapa listan!
Om ni skulle vilja sammanfatta världens historia i 10 böcker.. (mänskliga civilisationens historia)
Vilka böcker skulle ni använda er av?
Skulle hemskt gärna vilja ha en lista på böcker så att man kan beta av världens historia som ett projekt nu för att senare fördjupa sig i ens favoritdelar.
Skulle hemskt gärna vilja ha en lista på böcker så att man kan beta av världens historia som ett projekt nu för att senare fördjupa sig i ens favoritdelar.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Världens historia i böcker; hjälp mig att skapa listan!
Jag vet inte, det finns alla möjliga alternativ faktiskt.Jeernkrok skrev:Om ni skulle vilja sammanfatta världens historia i 10 böcker.. (mänskliga civilisationens historia)
Concise of world history av McKay
Alla Tider av vår framlidne Alf Henriksson
Är två alternativ tycker jag.
Stefan
Om gränserna mellan de olika perioderna skulle vara solklara hade det inte varit något problem med att ställa upp en sådan lista.Jeernkrok skrev:Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig..
Jag menar tio böcker som koncentrerar sig på var sin epok.
T.ex. en bok om begynnelsen av den neolitiska eran, en bok om klassiska perioden, en om romartiden, medeltiden etc etc.
Men gränserna mellan olika epoker är inte det. Utvecklingen i olika världsdelar har gått olika, och många kulturella och historiska särdrag går väldigt långt in i följande epok och blandar sig med den, även om man för ordningens skull föröker avgränsa dem lite dit åt.
Ofta blir därför historiska böcker till för att behandla en liten del av en epok, eller på annat sätt en avgränsad del av historien, så jag är rädd att det inte är möjligt med en sådan lista.
Själv tycker jag om att få översikten från Lexikon. Bonniers världslexikon ger en bra översikt över historien, även om den inte är i tio band (24 tror jag det är) och långt ifrån ger alla detaljer.
Man får fylla ut med andra böcker.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det var precis så som jag ville få fram men vågade inte riktigt att göra det, håller med Cats att det är svårt att få fram tio historiska böcker som behandlar världshistoriens olika tidsepokar. Men två bra böcker gav jag tips om i mitt föregående inlägg.cats skrev:Om gränserna mellan de olika perioderna skulle vara solklara hade det inte varit något problem med att ställa upp en sådan lista.Jeernkrok skrev:Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig..
Jag menar tio böcker som koncentrerar sig på var sin epok.
T.ex. en bok om begynnelsen av den neolitiska eran, en bok om klassiska perioden, en om romartiden, medeltiden etc etc.
Men gränserna mellan olika epoker är inte det. Utvecklingen i olika världsdelar har gått olika, och många kulturella och historiska särdrag går väldigt långt in i följande epok och blandar sig med den, även om man för ordningens skull föröker avgränsa dem lite dit åt.
Ofta blir därför historiska böcker till för att behandla en liten del av en epok, eller på annat sätt en avgränsad del av historien, så jag är rädd att det inte är möjligt med en sådan lista.
Själv tycker jag om att få översikten från Lexikon. Bonniers världslexikon ger en bra översikt över historien, även om den inte är i tio band (24 tror jag det är) och långt ifrån ger alla detaljer.
Man får fylla ut med andra böcker.
Stefan
Re: Världens historia i böcker; hjälp mig att skapa listan!
"A [concise?] history of world societies" av John P. McKay et al. är ett mycket bra översikt över världshistorien. Jag tror själv att om man så är intresserad av att fördjupa sig vidare i enskilda epoker går det att söka sig vidare bland referenserna i boken. Referenserna är guldgruvor för den som är intresserad av att tränga sig djupare in i ett intressant ämne.Stefan Lundgren skrev: Jag vet inte, det finns alla möjliga alternativ faktiskt.
Concise of world history av McKay
Alla Tider av vår framlidne Alf Henriksson
Är två alternativ tycker jag.
Stefan
---
P.S.
Om du söker allmänhistoriska verk, vet jag ett av de bästa. Tidens Världshistoria. Det handlar om två böcker som består endast av kartor; en historisk atlas således. Dessa kartor kompletteras av intressanta kronologiska tabeller där händelserna i världshistorien tas upp. Jag önskar dessa böcker funnes i nytryck, då jag haft synnerligen stor nytta av dem. Kanske de finns, vad vet jag. Rekommenderas hur som helst.
Cheers.
Cheers.
Håller med om att Hermann Kinders och Werner Hilgemanns tvåbandsverk som Antiscamp skriver om är en bra början. Har sett dem i Sverige som pocket från Penguin (tror jag) under namnet Atlas of World History. Tidens förlag gav ut det på svenska 1981, finns säkert att få tag på antikvariska ex. Jag tycker emellertid att textinnehållet är något fylligare än Antiscamps beskrivning ger vid handen - i regel består vänstersidan av kartor och högersidan av tematiska, kronoligiska beskrivningar. Men några uppslag är enbart text. Kanske väl summariskt ibland om man inte har ett hum alls, men för en skapligt orienterad historieintresserad allmänhet ger verket en tydlig ryggrad.
Som karttokig vill jag också framhålla Westermanns "Atlas zur Weltgeschichte" från 1964. Den kom senare i en "svensk" upplaga (minns inte titeln), som i princip består av det mesta av skolatlasen "Atlas till historien" som inledning, varpå Westermann-atlasen följer i originalutförande (oöversatt, bra om man fattar tyska skapligt).
Gissningsvis kan urval och innehåll i båda verken diskuteras - dels är de mossiga, dels är de av naturliga skäl fokuserade på Tyskland och Centraleuropa. Men det finns inga andra historieböcker som jag kollar i nästan varje dag.
/ Probstner
Som karttokig vill jag också framhålla Westermanns "Atlas zur Weltgeschichte" från 1964. Den kom senare i en "svensk" upplaga (minns inte titeln), som i princip består av det mesta av skolatlasen "Atlas till historien" som inledning, varpå Westermann-atlasen följer i originalutförande (oöversatt, bra om man fattar tyska skapligt).
Gissningsvis kan urval och innehåll i båda verken diskuteras - dels är de mossiga, dels är de av naturliga skäl fokuserade på Tyskland och Centraleuropa. Men det finns inga andra historieböcker som jag kollar i nästan varje dag.
/ Probstner
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
Jag är inte anhängare av inlägg av typen - håller med föregående talare. Men när det gäller dessa två böcker så håller jag med till 100%. Jag använder dem ofta som uppslagsverk. Men man måste också hålla i minnet att dessa böcker främst är något man använder för att snabbt och enkelt kolla upp fakta som ett stöd för minnet. Det är inte något man använder för att skaffa sig baskunskaperna.Antiscamp skrev:Om du söker allmänhistoriska verk, vet jag ett av de bästa. Tidens Världshistoria. Det handlar om två böcker som består endast av kartor; en historisk atlas således. Dessa kartor kompletteras av intressanta kronologiska tabeller där händelserna i världshistorien tas upp. Jag önskar dessa böcker funnes i nytryck, då jag haft synnerligen stor nytta av dem. Kanske de finns, vad vet jag. Rekommenderas hur som helst.
Cheers.
Kom att tänka på att jag som ung student gillade Eric Hobsbawms trilogi om perioden från Amerikanska revolutionen till Första världskriget. Men den betraktas säkert som jättemossig nuförtiden.
Apropå förlegat läste jag som barn gärna Hartwig Frischs Kulturhistoria i fyra band (särskilt andra bandet som handlade om medeltiden).
/ Probstner
Apropå förlegat läste jag som barn gärna Hartwig Frischs Kulturhistoria i fyra band (särskilt andra bandet som handlade om medeltiden).
/ Probstner