Man skalperar en 262 och trycker en för trång basker på den...millgard skrev:Såg en RIKTIG kalkon idag:
Volvo 262C.
Iteracykeln i biltappning, bara så mycket fulare.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mvh Petter
Man skalperar en 262 och trycker en för trång basker på den...millgard skrev:Såg en RIKTIG kalkon idag:
Volvo 262C.
Iteracykeln i biltappning, bara så mycket fulare.
Vadå riktig 262? Den enda 262 som finns är just den Bertonebyggda (ej ritade) 262C.Gutekrigaren skrev:Man skalperar en 262 och trycker en för trång basker på den...millgard skrev:Såg en RIKTIG kalkon idag:
Volvo 262C.
Iteracykeln i biltappning, bara så mycket fulare.Men en riktig 262 är en extremt sällsynt fläskbit, trots min Volvo-allergi är den intressant eftersom jag aldrig sett någon (däremot två 262C den senaste veckan!).
Mvh Petter
Att göra 'the double ton' - klarar bara mycket få bilar. Förklaring: 'The ton' på amerikanska, är 100 miles/timmen eller 160 km/t. The Double Ton - är 320 km/t! Alla publicerade accelerationssiffror för superbilar tjatar om 1-100 km/t eller ibland 0-100 Miles per hour. Så amerikanska Road & Track Magazine testade några till 'The Double Ton'...SNYGGT,det är alltid kul att maxa bilar (på säker bana)
Kör själv ibland en över 20 år gammal Saab 900 som gått 30 000 mil. Det är nästan ingen rost på den och den går utmärkt. Största problemet är att innertaket hänger ner. Saab 900 är definitivt inte en misslyckad bil. Möjligen var den för dyr att tillverka. Saab har väl inte skötts så bra som företag, men bilarna har nästan alltid varit riktigt bra. Dessutom är Saab 900 (anser jag) en av de vackraste svenska bilarna genom tiderna, se: http://www.tugboatlars.se/Saab900Turbo2.jpg och http://hem.bredband.net/saabsidan/image ... 01_512.jpg.Gutekrigaren skrev:Oh nej...Matsan skrev:Från det ena till det andra så höll väl saab 99 och 900 från slutet av sjuttiotalet också rätt låg kvallitet. Jag vill minas att min barndoms (tidigt åttiotal) saabar nästan var mer rost än lack.Enligt en nisse på bilprovningen jag snackat med är det vanligare med 900 från tidigt 80-tal än Volvo 200, trots att 900 sålde mindre. Fler som lever med andra ord.
Men ja, plåten var sämre runt 1980 och Saabarna rostade mer då. Annars är Saab nte så rostiga som det sägs, de flesta märken rostar mer. Och i övrigt stoppar 99/900 för många många mil.
För övrigt tycker (dvs uppmanar alla) jag att vi tar det lugnt här i tråden...det är inte blodigt allvar.
Mvh Petter
Så sant så. Min 900 -97 har 27 500 på nacken och rosten har börjat i hundbenen nu. Mekaniskt är det inga problem alls. Förarstolen är så skön så skön, trots alla milen.a81 skrev:Kör själv ibland en över 20 år gammal Saab 900 som gått 30 000 mil. Det är nästan ingen rost på den och den går utmärkt. Största problemet är att innertaket hänger ner. Saab 900 är definitivt inte en misslyckad bil. Möjligen var den för dyr att tillverka. Saab har väl inte skötts så bra som företag, men bilarna har nästan alltid varit riktigt bra. Dessutom är Saab 900 (anser jag) en av de vackraste svenska bilarna genom tiderna, se: http://www.tugboatlars.se/Saab900Turbo2.jpg och http://hem.bredband.net/saabsidan/image ... 01_512.jpg.Gutekrigaren skrev:Oh nej...Matsan skrev:Från det ena till det andra så höll väl saab 99 och 900 från slutet av sjuttiotalet också rätt låg kvallitet. Jag vill minas att min barndoms (tidigt åttiotal) saabar nästan var mer rost än lack.Enligt en nisse på bilprovningen jag snackat med är det vanligare med 900 från tidigt 80-tal än Volvo 200, trots att 900 sålde mindre. Fler som lever med andra ord.
Men ja, plåten var sämre runt 1980 och Saabarna rostade mer då. Annars är Saab nte så rostiga som det sägs, de flesta märken rostar mer. Och i övrigt stoppar 99/900 för många många mil.
För övrigt tycker (dvs uppmanar alla) jag att vi tar det lugnt här i tråden...det är inte blodigt allvar.
Mvh Petter
Har faktiskt funderat på att göra det. Kör oftast en Saab 9-5 (av första årsmodellen) som gå 25 000 mil. I och med att Saab 9-5 fortfarande tillverkas känns den relativt ny. Dessutom är den ganska bränslesnål, i alla fall på landsväg.Gutekrigaren skrev:Så sant så. Min 900 -97 har 27 500 på nacken och rosten har börjat i hundbenen nu. Mekaniskt är det inga problem alls. Förarstolen är så skön så skön, trots alla milen.
Innertak fixas så här, om du vill fixa: http://www.saabklubben.com/saabfacts/saabfacts.php
Klicka på Saab 99 och "Byta innertak". Har du en kombikupé är det enklast.
Mvh Petter
Utanfor Sverige sa finns det manga Saab 900 entusiaster. Nar jag jobbade i Duesseldorf (Tyskland) 2003-2004 sa hade en av cheferna en gammal 900 Turbo cab som han alskade over allt annat. En av mina f.d kolleger i New Jersey kor fortfarande en 900 fran mitten av 80-talet.a81 skrev: Dessutom är Saab 900 (anser jag) en av de vackraste svenska bilarna genom tiderna
The Saab nuts among our readers will appreciate Isaac's dilemma; in fact, they will be salivating. This model is the pinnacle of Swedish engineering and design -- a beauty to the eye, to the ear and to the gas-pedal foot.
Framförallt är 900 och 99 ett par av få bilar som faktiskt går att roslaga på ett vättigt sätt, så det inte blir sämre av lagningen.Gutekrigaren skrev:Oh nej...Matsan skrev:Från det ena till det andra så höll väl saab 99 och 900 från slutet av sjuttiotalet också rätt låg kvallitet. Jag vill minas att min barndoms (tidigt åttiotal) saabar nästan var mer rost än lack.Enligt en nisse på bilprovningen jag snackat med är det vanligare med 900 från tidigt 80-tal än Volvo 200, trots att 900 sålde mindre. Fler som lever med andra ord.
Innertaket fixas med en häftpistol, ger en skön knappstoppad känsla.Gutekrigaren skrev:Innertak fixas så här, om du vill fixa: http://www.saabklubben.com/saabfacts/saabfacts.php
Klicka på Saab 99 och "Byta innertak". Har du en kombikupé är det enklast.
Mvh Petter
Thanks for the memories masase!masase skrev:Svenska bilar i BostonÖ http://www.boston.com/cars/gallery/swedish_car_day/