Jag tackar, och inser att jag kan ha fel.
Men Waffen-SS hade olika rankbeteckningar jmf med Luftwaffe afaik.
Det jag menade är att epitetet Oberfeldwebel motsvarade i Sverige graden överfurir under 40-talet, inte senare.
Never mind.
Kan någon hjälpa mig förklara olika gradbeteckningar...
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Tabellen i Voss bok (jag förmodar att det är översättaren Hans Dalén som lagt dit den) räknar upp svensk grad, tyska arméns motsvarighet och Waffen-SS dito; i det här fallet fanjunkare, Oberfeldwebel och Hauptscharführer. Om det är några skillnader mellan armén och Luftwaffe vet jag inte.Bagheera skrev:Men Waffen-SS hade olika rankbeteckningar jmf med Luftwaffe afaik.
- Heavy_duty
- Medlem
Fältväbel är i samma nivå som Fanjunkare, dock är Fältväbel en tjänst, grad som sköter om den juridiska tjänsten, bestraffningar o.dyl, på ett förband, inget annat!
Du kan jämföra med graden Överfurir, 4 streck på klaffen. Om det yttre strecket var något bredare än de andra 3, då var det en Rustmästare du såg. Alltså, samma grad, specifik tjänst.
Du kan jämföra med graden Överfurir, 4 streck på klaffen. Om det yttre strecket var något bredare än de andra 3, då var det en Rustmästare du såg. Alltså, samma grad, specifik tjänst.