Swastika på bägge sidor i första världskriget.

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Swastika på bägge sidor i första världskriget.

Inlägg av Hans » 16 juli 2007, 14:35

Jag ramlade på dessa bilder som jag tänkte kanske intresserade någon.

Bild

Bild

http://www.tao-yin.com/baron-rouge/insolite.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem

Inlägg av Ståhlspets » 16 juli 2007, 17:33

Intressanta bilder !

Swastikan med 3 000 åriga anor hade inte än besudlats av Adolf Hitler och hans anhang.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 16 juli 2007, 17:50

Svastikan fanns ju lite varstans tidigare. Jag vet att ASEA hade svastikan som vaumärke, vilket man fortfarande kan se när Göteborgs spårvägar visar upp sina musei-vagnar.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Inlägg av Hans » 16 juli 2007, 18:26

Det finns flera trådar om svastikor i allmänhet sedan tidigare - gör en sökning så hittar ni en bunt - om allt från svastikor i hus till svastikor i Finland.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem

Inlägg av Ståhlspets » 17 juli 2007, 07:08

Vilka är flygplanstyperna ?

Jag är inte fena på 1VK men gissar på bild 1 att det är en Albatross DII och på bild 2 en Spad XIII. Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av 1 Ståhlspets, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Inlägg av Hans » 17 juli 2007, 12:28

Tycker jag låter troligt.

Bild
http://rexcurry.net/45th-infantry-divis ... diers.html

Bild

Bild

http://rexcurry.net/45th-infantry-divis ... diers.html

Tyskarna Herman Kunz (Albatross Jasta 7), Paul Billik (Albatross Jasta 12) och Werner Voss (Albatross) skall ha flugit plan med hakkors enligt samma länk.

Kunz
Bild

Voss
Bild

Billik
Bild

Fler exempel finns här:
http://membres.lycos.fr/asduciel/svastika.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem

Inlägg av Ståhlspets » 17 juli 2007, 15:11

Då sammanställer jag de tyska piloter som hade Swastikan målad på sina flygplan:

Lt. Paul Billick från Jasta (Jagdstaffel) 12 som flög en Albatross D V.
Lt. Hermann Kunz från Jasta 7 på sin Albatros D.III.
Lt. Walter Göttsch från Jasta 19 på sin Fokker Dr1.
Vzf. Jakob Pollinger från Jasta 77b på sin Pfalz DIII.
Vizeflugmeister Hechner från I. Marine Feldjagdstaffel.
Lt. Fritz Beckhardt från Kest 46 på sin Siemens Schuckert DIII och Fokker Dr.1.

Och till sist den sedermera legendariske Löjtnant Werner Voss, Jagdstaffel 5 då han flög en Albatross DIII.
Bilagor
Fritz Beckhardt.jpg
Fritz Beckhardt.jpg (26.6 KiB) Visad 5148 gånger
Vzf. Jakob Pollinger från Jasta 77b på sin Pfalz DIII.jpg
Vzf. Jakob Pollinger från Jasta 77b på sin Pfalz DIII.jpg (68.04 KiB) Visad 5170 gånger
Werner Voss Voss.jpg
Werner Voss Voss.jpg (208.18 KiB) Visad 5353 gånger
Senast redigerad av 3 Ståhlspets, redigerad totalt 22 gång.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 18 juli 2007, 12:16

Ett talande faktum är att i alla visade exempel här vilar svastikan på sidan, vilket är den traditionella utformningen, och inte på spetsen som tredje rikets.

Om man drar saken till sin spets :D , så skulle det på vissa håll förekommande förbudet mot hakkors rätteligen enbart gälla det sneda utförandet, eftersom det raka inte brukade användas av Hitlerregimen. Det finns i och för sig undantag, som exempelvis führerns personliga baner, med ett rakt hakkors.

Förekom sneda svastikor före 1920-talet?

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem

Inlägg av Ståhlspets » 18 juli 2007, 14:08

Lé Escadrille La Fayettes indianhuvud på bilden ovan har swastikan på snedden.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 18 juli 2007, 14:46

Ståhlspets skrev:Lé Escadrille La Fayettes indianhuvud på bilden ovan har swastikan på snedden.
Jo, jag såg den men tyckte att det var ett osäkert fall. Relativt bandet över huvudet är korset rakt, men mot hela huvudet är det snett. Dessutom skulle cirkeln ha kunnat vara lös och vridas godtyckligt (på en verklig indiansk förlaga). De större hakkorsen på flygplanen verkar vara raka, i likhet med finska flygvapnets gamla märke.

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem

Inlägg av Ståhlspets » 19 juli 2007, 07:18

Lé Escadrille La Fayette var ju inte en fransk skvadron utan Dr. Edmund L. Gros från American Ambulance Service och Norman Prince grundade och satte upp den amerikanska frivilligskvadronen som flög under det franska flygvapnet.

På lyxhotellet Grand Hotel så bestämdes det på ett möte med Prince, Elliot Cowdin, James McConnell, Laurence Rumsey, Kiffin Rockwell, Victor Chapman, William Thaw att siouxhuvudet med swastika skulle användas.

I boken ”Heraldry of War: Medals Badges and Uniforms” på sid 49 så finns det en bild på siouxhuvudet och där är swastikan också är satt på sin spets så det var ett medvetet beslut av gruppen att swastikan skulle stå på sin spets. Något osäkert fall tycker inte jag att det är utan det första fallet där swastikan bevisligen ställts på sin spets.
Senast redigerad av 1 Ståhlspets, redigerad totalt 19 gånger.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 19 juli 2007, 12:20

Ståhlspets skrev:Lé Escadrille La Fayette var ju inte en fransk skvadron utan Dr. Edmund L. Gros från American Ambulance Service och Norman Prince grundade och satte upp den amerikanska frivilligskvadronen som flög under det franska flygvapnet.

På lyxhotellet Grand Hotel så bestämdes det på ett möte med Prince, Elliot Cowdin, James McConnell, Laurence Rumsey, Kiffin Rockwell, Victor Chapman, William Thaw att siouxhuvudet med swastika skulle användas.

I boken ”Heraldry of War Medals Badges and Uniforms” på sid 49 så finns det en bild på siouxhuvudet och där är swastikan också är satt på sin spets så det var ett medvetet beslut av gruppen att swastikan skulle stå på sin spets. Något osäkert fall tycker inte jag att det är utan det första fallet där swastikan bevisligen ställt på sin spets.
Det var intressant. Det kanske låg i det tidiga 1900-talets estetik att börja göra så.

Skriv svar