Hitler och Mannerheim

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 april 2002, 13:18

William Blomström, glöm inte att han kunde tala flyttande Österrikiska också!:wink:
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 7 april 2002, 13:27

Henric,
Ska dessutom tillägga att det jag hävdade i den andra tråden, att finska underrättelsetjänsten skulle spelat in samtalet, var fel. Tydligen så var det en olyckshändelse att man spelade in detta. En ljudtekniker från den finska radion råkade lämna sin inspelningsutrustning på och på den vägen var det. :)

~Henric Edwards
Är du säker pa att det inte var den finska underrättelsetjänsten som spelade in detta? Man brukar fa höra detta samtal da och da i tyska dokumentärfilmer och alla (som jag vet) refererar till att det var en planerad avlyssning?

Har nagon även en tysk orginaltext pa detta samtal? Det skulle vara kul att se hur vilka ord / övergangar Hitler använde i ett "privat" samtal. Alla hans politiska och officiella tal var ju, som alla vet, instuderade in i minsta detalj och följde ett visst mönster för att trollbinda publiken - Alltsa inga spontana tal!

Ville även passa pa att "anmäla" mig tillbaka pa forat efter en mycket, mycket, mycket underbar och solig vecka i alperna.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 7 april 2002, 14:01

Välkommen tillbaka Andreas! :)


Nej, jag är inte alls säker på att det inte var en plannerad inspelning, men artikeln jag snippade ovanstående ur påstod att det var så. http://www.wargamer.com/articles/bdvisit2.asp

Innan jag läste just den här artikeln så trodde även jag att det var uderrättelsetjänsten som gjorde de, nu är jag lite mer osäker. En av anledningarna till att jag numera lutar åt att det var en olyckshändelse är att inspelningen verkar vara väldigt kort, men som sagt, jag är inte alls säker på de verkliga förhållandena utan spekulerar hej vilt. :)




~Henric Edwards

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Bilarna...

Inlägg av Andreas Lärka » 7 april 2002, 15:02

[quote="Andreas Lärka]Tar sådeles tillsvidare tillbaka mitt påstående och konstaterar bara att de brann då planet hade landat. Återkommer om jag hittar några referenser.[/quote]

Ilmari Juutilainen: "Punalentäjien kuisana", Apali Oy, 1998, sida 108: "...på grund av fältets litenhet bromsade Condoren så hårt, att vänstra hjulparets bromstrummor fattade eld." Min översättning.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

...

Inlägg av Jonas S » 8 april 2002, 10:48

Vilket språk talade dem? Tyska? För jag antar att Hitler inte kund finska
Tja, tydligen måste det ha varit tyska, om inte tolk användes?!?
Efter vad jag erfarat så pratade Mannerheim svenska, tyska och mycket dålig finska.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: ...

Inlägg av Andreas Lärka » 8 april 2002, 10:52

Jonas Strom skrev:Efter vad jag erfarat så pratade Mannerheim svenska, tyska och mycket dålig finska.
Mannerheim talade åtminstone svenska, ryska, tyska och finska. Kanske just i den ordningen. Skulle inte säga att hans finska var "mycket dålig" men den var nog bland de språk han inte var så bekväm med.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Mannerheim

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 10 april 2002, 12:25

Att Mannerheim talade mycket god ryska berodde på att han tillhört eliten inom tsararmén och stått hovet rätt nära. Läs t ex hans "Minnen" i två volymer - så får ni halva 1900-talets historia i Nordeuropa serverat på ett silverfat...

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 10 april 2002, 13:38

Lars,

Beskrivningen av hans resa genom Asien är nog bland det mest fascinerande jag läst.




~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 22 maj 2003, 17:25

En mycket intressant tråd, som jag tycker är värd att aktualisera!

Gör det med en fråga: Jag har läst att flygplanet som Hitler färdades med på återresan enligt svenska luftbevakningen kom in på svenskt område vid Smålandskusten. Det riskerade därvid att bli nerskjutet, såvida det inte var ett s.k. kurirplan. Var det anmält som ett sådant, om nu anmälan behövdes?

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 23 maj 2003, 02:07

jag tror inte hitler flög över ett land utan att vara säker på att inte få sitt plan nedskjutet

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 maj 2003, 03:49

Man kan ju ha gjort en liten miss. Någon had kanske glömt att informera i förväg om det nu stämmer att han flög över Sverige.

/Martin

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 30 juni 2007, 07:53

Samtalet mellan Hitler och Mannerheim finns nu tillgängligt på YLE:s arkiv. Inspelningen gjordes av ljudteknikern Thor Damén, utan lov av tyskarna, det var strängt förbjudet att spela in Hitlers privata samtal. Hitler talar med en lugn och angenäm stämma, helt olik hans offentliga framträdanden. Röstläget var säkert också anpassat till situationen, Mannerheim var inte imponerad av stora ord, och Hitler hade ett behov av att uppmuntra Mannerheim och Ryti till fortsatt kamp på Tysklands sida.

Länken till YLE:s arkiv:

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=3&t=22&a=376

Välj den nedersta länken "Alkuperäisen salaisen äänitteen kopio (saks)" d.v.s. "Kopia av den hemliga originalinspelningen (tyska)".

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ördög » 30 juni 2007, 11:27

Jag har ofta undrat hur många språk Marskalken behärskade. I alla händelser ger Wikipedia den här upplysningen: Hans modersmål var svenska, men han pratade även, finska, ryska, franska, tyska, engelska, polska, portugisiska och förstod mandarin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Gusta ... Mannerheim

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 30 juni 2007, 11:41

Vill minnas att han lärde sig svenska, tyska, franska och en del finska hemma i Villnäs. För övrigt var han mycket sen i utvecklingen, och sade inte många ord innan han fyllde sju år. Ryska lärde han sig förmodligen något senare, och de övriga språken under sina resor och vistelser på olika stationeringsorter. Portugisiskan är ju dock lite förvånande.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Hitler och Mannerheim

Inlägg av Ördög » 8 mars 2022, 22:01

Mannerheims Minnen kan nu läsas på Finland nationalbiblioteks webbplats. Se mer i detta inlägg.

Skriv svar