Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Tekniskt sett är Messudiyeh rätt, men vad jag vet var varken hon eller Torgud Reis i aktiv tjänst 1914. Messudiyeh var tagen i tjänst 1874 och tjänstgjoirde utan sitt huvudartilleri som flytande batteri när ww1 började, och Torgud Reis ska ha varit så sliten efter balkankrigen att hon aldrig seglade under ww1.
Det fanns ett fartyg till som var större än Muin-i-Zaffer.
Edit: Jag läste fel, de data jag har listar Muin-i-Zaffer som ett flytande batteri itjänsttaget 1869 och på "bara" 2362 ton.
Jag borde naturligtvis specificerat frågan bättre, "seglande fartyg" snarare än "fartyg".
Det fanns ett fartyg till som var större än Muin-i-Zaffer.
Edit: Jag läste fel, de data jag har listar Muin-i-Zaffer som ett flytande batteri itjänsttaget 1869 och på "bara" 2362 ton.
Jag borde naturligtvis specificerat frågan bättre, "seglande fartyg" snarare än "fartyg".
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Eftersom ingen annan verkar vilja svara får jag väl ge svaret.
Det är systern till Torgud Reis, Hayreddin Barbarossa på 9900 ton jag var ute efter. Hon sänktes av den Brittiska ubåten E-11 i Marmarasjön den 8:e augusti 1915 efter att ha stävat ut för egen maskin för att understödja försvaret på Gallipoli.
Edit: Frågan är förstås fri.
Det är systern till Torgud Reis, Hayreddin Barbarossa på 9900 ton jag var ute efter. Hon sänktes av den Brittiska ubåten E-11 i Marmarasjön den 8:e augusti 1915 efter att ha stävat ut för egen maskin för att understödja försvaret på Gallipoli.
Edit: Frågan är förstås fri.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Tackar tackar von Adler. Då spelar vi en boll 'in your court'. Denne man kan sägas ha haft 'ett ben i bägge lägren' på en viktig front i 1:a VK, då hans snille s.a.s. användes på båda sidorna.....(om kanske mindre förtjänt på den ena
). Vem är han?...../Varjag
- Bilagor
-
- serious faced.jpg (23.36 KiB) Visad 666 gånger
Rätt svar! Det är baron Ritter von Mannlicher, mannen bakom massvis med snillrika vapenpatent och förmögen 'vapenkung' som tyvärr avled tio år innan han fick se sina skapelser 'at work'.MD650 skrev:Vild gissning:
Mannlicher??????
Det är MD 650's fråga! (Och inga ursäkter om idétorka godkänns denna gång
Varjag