Gollum...

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Gollum...

Inlägg av Gothmog » 14 april 2002, 15:22

Jag har hört från olika håll hur vida stor Gollums roll kommer vara i de två återstående filmerna.

Rykte 1: Gollum får ingen större roll alls, han hålls i bakgrunden hela tiden tills det är dags för "le grand final".

Rykte 2: Han får en roll, lite mindre än Sams...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 14 april 2002, 15:39

Det vore kul att se mycket av Gollum om han vore lyckad, vilket jag anser att han inte är, själv vet jag inte men jag antar att han får mer tid i SoKÅ med tanke på att Honmonstret är där, vilket oxå förmodligen innebär att man får mer tid av dom andra en av Frodo, Sam och Gollum.

Här är förresten än ännu sämre bild av Gollum än han är i filmen
Bild

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 april 2002, 17:29

haha! den var ju fruktansvärd.... den som ritade den måste ha gjort det före hon/han fick reda på att han var en hobbit från början :D

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 14 april 2002, 17:45

eh, är inte det där en groda?? fyfan vad fult!

men du skrev: Rykte 2: Han får en roll, lite mindre än Sams...
jag hoppas verkligen att Sam får en stor roll! tänk egentligen på vad han gör, tex. tar Ringen och räddar Frodo undan, och samtidigt hela Midgård! Om de liksom "skär ner" hans roll, då vet jag inte riktigt vad jag gör, Sam är ju en av de saker jag ser mest fram emot!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 14 april 2002, 18:49

Jag hoppas du inte trodde att jag antydde på att Sam skulle få en lite för liten roll...Sams roll ska vara jämnstor med typ Aragorn..

Hammer
Ny medlem

Inlägg av Hammer » 14 april 2002, 19:27

Jag tycker faktiskt att filmens gollum är ganska okey men jag tycker inte att han borde få nån riktig "roll" utan mer vara en del av miljön, han kan ju ändå inte säga så mycket (my treassssuere)[/i]

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 april 2002, 19:41

Gollums roll är en av de mer intressanta i hela Ringen tycker jag. En av de mer komplexa personer Tolkien författat ihop. Jag tror inte att PJ kommer skära ned på honom (eller Sam), eftersom han sagt att han ska fokusera en hel del på deras relationer.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 14 april 2002, 22:15

Flikkan skrev:eh, är inte det där en groda?? fyfan vad fult!

men du skrev: Rykte 2: Han får en roll, lite mindre än Sams...
jag hoppas verkligen att Sam får en stor roll! tänk egentligen på vad han gör, tex. tar Ringen och räddar Frodo undan, och samtidigt hela Midgård! Om de liksom "skär ner" hans roll, då vet jag inte riktigt vad jag gör, Sam är ju en av de saker jag ser mest fram emot!
Jag håller med dej på din första punkt Gollum ser ut som en enorm groda.

Tyvär kan jag inte hålla med dej på din andra punkt. Ivarjefall inte om du syftar på den andra filmen. Med tanke på att dom skjutit upp Honmonstret till den tredje filmen betvivlar jag starkt att vi kommer att se scener efter Honmonstret :wink:

Mina inlägg börjar bli lite längra nu :mrgreen:

Annatar
Medlem

Inlägg av Annatar » 14 april 2002, 23:27

jag hoppas att både sam och gollum får stora roller...smeagol och gollum är ju de "två" mest interesanta karaktärerna i bok 4.

föresten jag tänkte lite på gollum...när han hjälper frodo och sam att ta sig in i mordor, vet han då vart de är på väg och vad de tänker göra? om han nu inte har förstått det är det ganska konstigt att han leder dem in i mordor då det han mist vill är att fienden ska få ringen. visserligen svor han vid ringen att han skulle hjälpa dem (vilket verkar vara väldigt betydande för honom att hålla detta löfte), men ändå. de "snälla" delen av honom, smeagol, vill alltså förstöra ringen?

och sedan (byter ämne): tar sam på sig ringen i fiendens land! är inte detta lite konstigt att Sauron inte upptäcker honom (även fast han fokuserar sin kraft mot gondor)?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 15 april 2002, 08:21

kom ihåg att Gollum hatade och älskade Ringen lika mycket som han hatade och älskade sig själv...

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 15 april 2002, 13:53

Gollum satt väl ibland och pratade med sig själv, diskuterande hur han skulle göra.

Jag håller med om att det är lite underligt att inte Sauron upptäcker Sam när han har Ringen på sig.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 19 april 2002, 13:52

Jag har förstås för mig att Gandalf höll på att iscensätta ett litet krig för att dölja att Frodo och Sam traskade omkring på Saurons bakgård...

Den feta grodvarelsen ovan påminner om Gollum i rankin/bass "Return of the king" film på ett ohyggligt sätt.

Bild

Användarvisningsbild
Dallandra
Ny medlem

Gollum

Inlägg av Dallandra » 20 april 2002, 18:09

Never Spirit, var har du hittat den hemska grodliknande bilden på Gollum?
Jag har svårt att tro på att den verkligen är menad att föreställa honom, är du alldeles säker? Den var ju helt grotesk, det värsta jag sett!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 20 april 2002, 18:31

Jag tycker tyvärr att det är alltför troligt att bilden föreställer Gollum... Troligt på nåt sjukt, snedvridet sätt...

Rankin/Bass-versionen är ett under av Tolkientrohet i jämförelse

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 22 april 2002, 13:59

Ja, så kan man ju säga...

Skriv svar