Quiz: Andra världskriget
Vid norges västkust byggdes under fyrtiotalet några stora anläggningar (finns delvis kvar än idag) med hjälp av "mindre frivillig arbetskraft". Frågan är: Varifrån (vilket land) hämtades huvuddelen av arbetarna till den anläggning som var belägen strax norr om Trondheim? Och vad är det för anläggningar jag talar om?
Bonusfråga till kalenderbitarna: Vilka var arbetarna? Förnamn och efternamn räcker. (skojar bara - ibland undrar man ju hur mycket en del vet egentligen, jag blir då imponerad varj(e) (d)ag.
Bonusfråga till kalenderbitarna: Vilka var arbetarna? Förnamn och efternamn räcker. (skojar bara - ibland undrar man ju hur mycket en del vet egentligen, jag blir då imponerad varj(e) (d)ag.
Tackar. Försökte hitta någon information om var slavarbetarna kom ifrån men utan resultat. Läste bara på en norsk hemsida att ett antal serber dog under bygget då en vägg rasade, ett hugskott alltså.
Till nästa fråga.
En kombinerad luftlandsättning av två fallskärmsdivisioner med hjälp av flygplan och glidflygplan, en landsättning av 2-3 divisioner med en andra våg bestående av 70 000 man. Men man kan säga att allt rann ut i sanden.
Vad är det vi pratar om?
Till nästa fråga.
En kombinerad luftlandsättning av två fallskärmsdivisioner med hjälp av flygplan och glidflygplan, en landsättning av 2-3 divisioner med en andra våg bestående av 70 000 man. Men man kan säga att allt rann ut i sanden.
Vad är det vi pratar om?
Min far - ursprungligen från Slovenien - arbetade som läkare i de trakterna några år innan sin pensionering. Han fick för sig berättat av "di gamle" därstädes som var med på den tiden, att det var just serber (jugoslaver) det handlade om. Varför det var just så har jag emellertid ingen aning om. Det var fler serber som dog emellertid vid dessa byggen, tyskarna var ju dessvärre inte kända - med gott empiriskt underlag - för att hysa särskilt hjärtlig omsorg för slavarbetare med slaviskt ursprung.sta skrev:Tackar. Försökte hitta någon information om var slavarbetarna kom ifrån men utan resultat. Läste bara på en norsk hemsida att ett antal serber dog under bygget då en vägg rasade, ett hugskott alltså.
Ja frågorna skall ju vara knepiga och kanske helst ogooglebara.millgard skrev:Min far - ursprungligen från Slovenien - arbetade som läkare i de trakterna några år innan sin pensionering. Han fick för sig berättat av "di gamle" därstädes som var med på den tiden, att det var just serber (jugoslaver) det handlade om. Varför det var just så har jag emellertid ingen aning om. Det var fler serber som dog emellertid vid dessa byggen, tyskarna var ju dessvärre inte kända - med gott empiriskt underlag - för att hysa särskilt hjärtlig omsorg för slavarbetare med slaviskt ursprung.
Nej tyvärr.G:son skrev:Operation Market Garden?
Kanske skall förtydliga att jag med landsättning menar landsättning från havet.
Redan omfattningen av personal och flygplan låter kanske som Operation Downfall, invasionen av Japan som ju sedan var delad i flera 'underoperationer' som Olympic, Coronet, Cornet och Gud vete vilka flera, Varjagsta skrev:Ja frågorna skall ju vara knepiga och kanske helst ogooglebara.millgard skrev:Min far - ursprungligen från Slovenien - arbetade som läkare i de trakterna några år innan sin pensionering. Han fick för sig berättat av "di gamle" därstädes som var med på den tiden, att det var just serber (jugoslaver) det handlade om. Varför det var just så har jag emellertid ingen aning om. Det var fler serber som dog emellertid vid dessa byggen, tyskarna var ju dessvärre inte kända - med gott empiriskt underlag - för att hysa särskilt hjärtlig omsorg för slavarbetare med slaviskt ursprung.
Nej tyvärr.G:son skrev:Operation Market Garden?
Kanske skall förtydliga att jag med landsättning menar landsättning från havet.