Senast sedda historiska film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 mars 2007, 12:46

Master and Commander växer för varje gång, även om historien i sig är sådär, men alla detaljer får en örlogsfacist som jag att smälta. Jag längtar efter en uppföljare. Synd bara att man inte använde en amerikansk fregatt som i boken, USA skulle må¨bra av att vara bad guys nån gång.

Splice the mainbrace

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 27 mars 2007, 09:11

Funderade på en sak ang. Master and Commander - i början tituleras ju grabben Lord Blakeney (som sig bör), men senare byter man till Mr. Blakeney. Som kadett antar jag att "Mr." är rätt tilltal, men kunde man verkligen släppa på titeln i tilltalet även om han är en underofficer?

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 27 mars 2007, 14:42

Nog måste Mr vara rätt tilltal. Allt annat skulle ju vända uppochner på befälshierarkien ombord, en adlig (titulerad) officer skulle ha högre rang än en ofrälse/icke titulerad gentleman även om den icke titulerade officeren hade högre rang. Jmfr med svenska förhållanden där Karl XI införde en officiell rangordning baserad på det militära gradsystemet som var den som gällde oavsett ranginnehavarnas ålder, adelskap eller andra titlar. En fältmarskalk gick före en general som gick före en kapten oavsett om kaptenen hette Brahe och marskalken var nyadlad (eller teoretiskt sätt ofrälse). Rangskalan gällde, i utvidgat skick, in på åtminstone 1850-talet. Kring 1814 såg den ut enligt länken:

http://www.heraldik.se/artiklar/rangrull.html

Bra film är det hursomhelst!

/P

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 27 mars 2007, 14:56

För att spinna vidare lite så är väl för perioden så att om det någonstans skulle tas hänsyn till befälsordningen snarare än makt och börd, så är det ju inom Royal Navy. Brittiska armén var ju fortfarande i högsta grad en "köpekommission", medan flottan höll förhållandevis hårt på att kompetens och duglighet kom före vem du var.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 27 mars 2007, 19:56

Man använder ordet senior commander. Jag har förstått det som att senior i grad men börjat fundera lite på om det även har med ålder att göra? I svenska översättningar skriver man ofta "äldste befälhavare". Men man använder ju också termen slagskepp för Capital ship verkar det som :) .
Senast redigerad av 1 Magnus Lindström, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 27 mars 2007, 20:01

Senior commander, senior officer etc: äldst i tjänsten.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 mars 2007, 21:27

Räknas Indiana Jones som historisk film?

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 28 mars 2007, 00:20

Hoppas inte det:)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 28 mars 2007, 09:24

Magnus Lindström skrev:Man använder ordet senior commander. Jag har förstått det som att senior i grad men börjat fundera lite på om det även har med ålder att göra? I svenska översättningar skriver man ofta "äldste befälhavare". Men man använder ju också termen slagskepp för Capitol ship verkar det som :) .
Det tror jag är lite slöhet/oförståelse från översättarnas sida. "Senior" syftar på rangen, vilket det också gör i näringslivet. En "senior executive" eller "senior advisor" har en högre befattning än "vanliga" executives.

Slagskepp som översättning för capital ship är väl godtagbart, nomenklaturen skiljer väl sig åt beroende på vilken flotta man talar om. Linjeskeppen är ju de facto slagskepp - de var stora nog att delta på egen förmåga i slag.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 april 2007, 11:23

Magnus Lindström skrev:Hoppas inte det:)
Är det något fel på Indiana Jones?

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 13 april 2007, 17:37

Ikväll är jag gräsänkling och skall fira det genom att se Kingdom of Heaven (som telningen bränt ner på DVD åt mig (ingen aning om hur det gått till :D ))
Vet inte vad man skall ta som sällskap. Bourbun eller ett glas Irish Locke´s.
Eller passar kanske ljummen öl bättre för att komma i medeltida stämning?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 april 2007, 00:30

"Le Bossu", en fransk film som utspelar sig i början av 1700-talet. Kan väl klassifieras som "romantiskt äventyr".

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 14 april 2007, 11:08

"Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö" :D

Störstra delen av handlingen utsperar väl sig på 60-talet :roll:

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 14 april 2007, 20:56

Tomas Ibsen skrev:
Ja faktiskt:) lika historisk som kung salomons skratt.

Indiana Jones är dock en riktig klassiker. Synd bara att det kom 2 uppföljare och nu är en till på gång.

Filmer som Rocky (storyn inte boxningen), Hajen, Rambo, Indiana Jones hade ju varit riktiga klassiker om dom hållit sig till en rulle. Som vi hade i allafall tur med vädret:)

Ett av dom få fallen i filmhistorien där en uppföljare gjort ett bra jobb är väl Terminator. Där jag måste säga att 2an är bättre än 1an.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 april 2007, 12:30

Magnus Lindström skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Ja faktiskt:) lika historisk som kung salomons skratt.

Indiana Jones är dock en riktig klassiker. Synd bara att det kom 2 uppföljare och nu är en till på gång.

Filmer som Rocky (storyn inte boxningen), Hajen, Rambo, Indiana Jones hade ju varit riktiga klassiker om dom hållit sig till en rulle. Som vi hade i allafall tur med vädret:)

Ett av dom få fallen i filmhistorien där en uppföljare gjort ett bra jobb är väl Terminator. Där jag måste säga att 2an är bättre än 1an.
Får ta och hålla med dig där. Speciellt Rambo.

Skriv svar