Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
Wooster skrev:Varför skall man alls riva tornen? De borde ju vara sevärdheter såväl historiskt som utkikspunkter över Berlin..
Med ett museum i tornen, med tema på luftförsvar 1939 - 1945
Funderar på att besöka något av Hamburgs "Flakturm" till sommaren.
MVH
-
varjag
- Saknad medlem †
Wooster skrev:Varför skall man alls riva tornen? De borde ju vara sevärdheter såväl historiskt som utkikspunkter över Berlin..
Jag tror orsaken till rivningslustan - är 'det förfärliga nazistiska förflutna'. Om de som finns kvar fortlever, gissar jag att Battler har rätt - och att ngn gång i framtiden ett eller flera kommer att blir museum - kanske - med t.o.m. en del Lv-pjäser.
@ Battler....jag har varit inne i St.Pauli-bunkern i Hamburg ngra gånger - kul läsa att den tydligen 'är i bruk' some mediacentrum idag. Den 'första' var den nödbostäder - i omedelbar närhet till Reperbahn....ingångarna luktade urin och skit....Det lär vara annat idag! Skriv gärna en rad - när du 'visiterat' - om vad du sett, Varjag
-
Erik Hägerdal
- Medlem
Apropå Gamla Stan i Warszawa så var detta det absolut "första" stadsdelsområdet man byggde upp i staden efter kriget. Som sagt var, en "hederssak". Tyskarna hade ju bestämt att staden skulle raderas från kartböckerna genom att grundligt spränga allt på den västra stranden (öster om Wisła stod ryssarna, där finns fortfarande ett par något sånär intakta sekelskift 18-1900talshus) efter att upproret misslyckats hösten 1944. Med hjälp av fotografier och tack vare att arkiven fortfarande var något sånär intakta kunde man se hur husen hade sett ut tidigare, såväl interiört som exteriört. Far min var där 1964 och då var allt i Gamla Staden återuppbyggt. Men det är möjligt att man "byggde ut" den historiska stadskärnan efterhand, resten av staden återuppbyggdes i typisk öststadsplanering så där uppstod säkert flera tomma ytor.
När krigsskadorna är fullständigt upprensade är ju en helt annan fråga. Fortfarande stöter som sagt var byggarbetare (ibland med tragisk utgång) på gamla bomber som inte detonerat. Läste f.ö. att man i Belgien där första världskrigets skyttegravar gick fortfarande stöter på blindgångare från det kriget (alla som grävt ner stenar i Småland vet kanske vad jag menar - man har alltså täckt över skyttegravarna och krigsplatserna, men bomberna kommer upp i alla fall i sinom tid) så det kommer nog dröja en livstid till.
Här är ett annat fall från Italien för ett antal år sedan:
http://english.people.com.cn/english/20 ... 69000.html
-
Morgan
- Medlem
varjag skrev:
Många tyska städer har artificiella 'berg', bestående av oerhörda mängder ruinrester - mest tegel. Det högsta är Teufelsberg i Berlin, 141 meter högt. Milliarder tegel återvanns även för återuppbyggnaden, mest av de s.k. 'Trümmerfrauen' - kvinnor som för hand knackade av murbruket från obrutna tegel.....
Tysk länk till 'tegelbergen' i olika städer - och en bild av Teufelsberg, Varjag
http://de.wikipedia.org/wiki/Monte_Scherbelino
Om jag inte minns helt fel så kallas det här berget i folkmun för Arvet efter Hitler.
Morgan
-
mattep74
- Medlem
Några av de minor som användes under första världskriget för att spränga skyttegravarna finns ju kvar odetonerade. Det ligger väl en kvar under en bondgård enligt discovery?
-
MD650
- Redaktör emeritus
mattep74 skrev:Några av de minor som användes under första världskriget för att spränga skyttegravarna finns ju kvar odetonerade. Det ligger väl en kvar under en bondgård enligt discovery?
Utanför staden Ypres i Belgien detonerade den senaste minan under ett åskväder på 50-talet. Den sista minan finns kvar någonstans odetonerad.

-
Wooster
- Medlem
Peter Englund har en läsvärd artikel om resterna från första världskriget och det enorma desarmeringsarbete som fortfarande pågår. Där nämns den ökända tjugoförsta laddningen som ännu inte gett sig till känna.
http://www.peterenglund.com/textarkiv/passchendaele.htm
Bara i Belgien har 126 människor dött och över 400 skadats de senaste 50 åren vid olika explosioner. Rekordet, i omfång om än ej i antal skadade, tas av minan vid Le Pelegrin. Den var en av tjugoen gigantiska underjordiska laddningar som grävdes in under de tyska linjerna runt staden Iepr i samband med Flandernslaget 1917 - de bestod av uppåt 20 ton sprängämnen vardera. Problemet var bara att endast nitton detonerade. Två förblev tysta i djupet. Den tjugonde fanns alltså vid Le Pelegrin, en dryg mil söder om staden, och låg snällt kvar där ända till sommaren 1955, då ett våldsamt stormoväder gick över trakten och ett blixtnedslag i ett pilträd fick hela rasket att gå i luften. (Mirakulöst nog blev ingen människa skadad.) Mina nummer tjugoett ligger en bit bort. Den har ännu inte exploderat.
Senast redigerad av 1
Wooster, redigerad totalt 10 gånger.
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
varjag skrev:
@ Battler... [...] Skriv gärna en rad - när du 'visiterat' - om vad du sett, Varjag
Får återkomma i ämnet
MVH
-
MD650
- Redaktör emeritus
Wooster skrev:Peter Englund har en läsvärd artikel om resterna från första världskriget och det enorma desarmeringsarbete som fortfarande pågår. När nämns den ökända tjugoförsta laddningen som ännu inte gett sig till känna.
Bara i Belgien har 126 människor dött och över 400 skadats de senaste 50 åren vid olika explosioner. Rekordet, i omfång om än ej i antal skadade, tas av minan vid Le Pelegrin. Den var en av tjugoen gigantiska underjordiska laddningar som grävdes in under de tyska linjerna runt staden Iepr i samband med Flandernslaget 1917 - de bestod av uppåt 20 ton sprängämnen vardera. Problemet var bara att endast nitton detonerade. Två förblev tysta i djupet. Den tjugonde fanns alltså vid Le Pelegrin, en dryg mil söder om staden, och låg snällt kvar där ända till sommaren 1955, då ett våldsamt stormoväder gick över trakten och ett blixtnedslag i ett pilträd fick hela rasket att gå i luften. (Mirakulöst nog blev ingen människa skadad.) Mina nummer tjugoett ligger en bit bort. Den har ännu inte exploderat.
Det var den jag nämnde i ovanstående inlläg.

-
Wooster
- Medlem
MD650 skrev:
Det var den jag nämnde i ovanstående inlläg.

Jo, det kan ha varit därför jag postade länken

-
Belisarius
- Medlem
varjag skrev:Belisarius utmärkta länk om 'die Flaktürme' (läsvärd! - även med klen tyska) visar hur knepigt det är att demolera dem....Med flera meter tjocka väggar och tak är det ett val mellan 'jackhammer' eller dynamit.....Jackhammer är för långsamt och dyrt - och dynamit är för farligt - i tätbebyggda områden....Betong lär ju bli allt hårdare med tiden - så man kan kanske gissa att några 'gediget' byggda Flak-Türme - kommer att överleva långt in i framtiden

, Varjag
Kul att det uppskattas. Svårigheten visas ju också i texten, som säger att på ett av tornen i Hamburg har man låtit norra gaveln stå kvar - eftersom man inte kunde spränga den utan att riskera svåra skador på banvallen längre bort. Den mängd sprängmedel som krävs är nog inte praktiskt i tätbebyggelse. Med upp till 5 meter tjocka väggar som i Typ 1- tornen håller jag med om att man nog anser att det är mer praktiskt att försöka använda dem istället för att riva. Verkar i första hand vara i Wien man funnit nya "hyresgäster"...?
-
MD650
- Redaktör emeritus
Wooster skrev:
Jo, det kan ha varit därför jag postade länken

OK!
När jag besökte Ypres för ett antal år sedan visade kvinnan vi bodde hos årets skörd av OXA. Enl. bewlgisk lag har de skyldighet att anmäla upphittad OXA till belgiska armén för desarmering.
Men som hon sa så skulle det bli ohållbart så det anmälde endast på hösten då årets jordbruk var slut.
Utanför hennes garage låg det ett antal blindgångare.

-
Wooster
- Medlem
MD650 skrev:
När jag besökte Ypres för ett antal år sedan visade kvinnan vi bodde hos årets skörd av OXA. Enl. bewlgisk lag har de skyldighet att anmäla upphittad OXA till belgiska armén för desarmering.
Men som hon sa så skulle det bli ohållbart så det anmälde endast på hösten då årets jordbruk var slut.
Utanför hennes garage låg det ett antal blindgångare.

Såg för länge sedan ett TV-reportage från Flandern - bönderna hade stora problem med att handgranaterna kröp fram i potatisfälten, som sedan plockades upp av potatisplockaren man hade bakom traktorn. Så bonden fick sitta och rensa potatisskörden från handgranater. Hade annars varit en grann sak att hitta i potatisskålen vid söndagsmiddagen
En annan anekdot jag hört (ett svagt minne säger att Peter Englund var inblandad) var om några krigshistoriker som varit i Flandern. Där hade en av dem plockat upp några kvarglömda rester, bland annat delar av en handgranat och tagit med sig. På planet hem hade väskan givetvis gått upp och innehållet fallit ut. Ner för flygplansgången hade en rostig gammal handgranat rullat, plockats upp av flygvärdinnan och med ett leende återbördats till ägaren.
Att det hände några år innan 11/9 behöver knappast påpekas.
-
MD650
- Redaktör emeritus
Damen i fråga visade ett foto av grannbondens plöjning av en åker .
Efter drygt 80 granater som plogen dragit upp slutade han att kliva av traktorn för att resa upp dom (detta isyfte att lättare hitta dom).

-
Gutekrigaren
- Medlem
Wooster skrev:En annan anekdot jag hört (ett svagt minne säger att Peter Englund var inblandad) var om några krigshistoriker som varit i Flandern.
Här är hans essä från Flandern:
Mvh Petter