Kitee - några intressanta militärhistoriska sevärdheter?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Kitee - några intressanta militärhistoriska sevärdheter?

Inlägg av Morgan » 29 november 2006, 14:22

Jag och en kompis planerar en resa till Kitee i Finland nästa år för att se Nightwish på deras premiärkonstert i hemstaden samt eventuellt även en i Helsinki.

http://www.kitee.fi/Resource.phx/sivut/ ... /index.htx

Problemet är att varken han eller jag kan finska och därför undrar jag för min del om det finns några militärhistoriska sevärdheter i Kitee, särskilt med tanke på att staden ligger sydöstra Finland?

Pratar man förresten bra svenska där eller måste man ta sig fram med hjälp av engelska/knagglig finska?

Morgan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 11 januari 2007, 15:37

Så ingen vet någonting, inte heller ni som bor i Finland och kan finska?

Morgan

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 11 januari 2007, 15:56

Vacker natur och nära till Ryssland, gör en tripp till Vilmanstrand och se den gamla ryska fästningen (även om det inte finns mycket kvar av den) och ta en tur på Saimakanal,

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 11 januari 2007, 16:14

Okej, tack för svaret! Hur är det men språkkunskaperna i Kitee? Pratar man svenska eller måste man ta sig fram med engelska/knagglig finska?

Morgan

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 11 januari 2007, 16:18

Har man tur kan det finnas någon som kan svenska, tex sådana som har bott i Sverige och flyttat tillbaks, men det är inget att lita på. Engelska kan de flesta ungdomar och karelskan kan man väl beteckna som knagglig finska :-) inte ens en finne förstår den...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 11 januari 2007, 16:26

Jösses, har Nightwish löst det med ny sångerska? :shock: De har väl harvat runt efter en i över ett år nu... ?

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 11 januari 2007, 16:32

Höll på att glömma att Olofsborg finns bara 83 kilometer från Kitee, en aning in i landet. välbevarad borg som började byggas 1475.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 11 januari 2007, 16:49

Belisarius skrev:Jösses, har Nightwish löst det med ny sångerska? :shock: De har väl harvat runt efter en i över ett år nu... ?
Enligt vad jag har hört så har de löst problemet (kompisen som jag ska åka med är typ Jönköpings största Nightwish-fan), man har redan spelat in trummorna till det nya albumet.

Morgan

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 15 januari 2007, 15:23

Angående Nightwish. Sista ansökningsdagen för att bli ny solist istället för Tarja Turunen är idag. Så fort in med CV:n ;-)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 15 januari 2007, 18:15

I såna fall hinner jag! Jag är den borne operasångerskan! :P

Morgan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 21 januari 2007, 19:02

Det är löst, enligt hemsidan. Ny vokalist annonseras i maj i samband med släppet av den nya singeln. Jösses Morgan, spelningen i Kitee måste vara rätt så inofficiell, kanske logiskt i tanke på att det är väl där Tuomas bor. Men kul ändå.

På tal om resmål, Savonlinna ligger inte SÅ långt från Kitee el. Joensuu, och där har man ju ett riktigt praktverk att beskåda i Olofsborg. :) Om ni åker bil bör ni kunna ta den avstickaren på väg till eller från Helsingfors.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 21 januari 2007, 20:02

Det är inte säkert när den blir ännu, allt beror på när det nya albumet släpps, och sedan måste vi ju se till att få tag i biljetter. Men det skulle onekligen vara skoj att se dem på öppningskonserten i Kitee!

Morgan

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2545
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 25 maj 2007, 09:59

Och nu är det klart. Nightwish nya sångerska heter Anette Olzon, för den halvan av världen som ännu inte hört det :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 25 maj 2007, 10:15

Ska bli intressant att höra hur det blir... var nästan säker på att de skulle plocka en operaskolad sångerska igen, men tydligen inte.

Skriv svar