Kitee - några intressanta militärhistoriska sevärdheter?
Kitee - några intressanta militärhistoriska sevärdheter?
Jag och en kompis planerar en resa till Kitee i Finland nästa år för att se Nightwish på deras premiärkonstert i hemstaden samt eventuellt även en i Helsinki.
http://www.kitee.fi/Resource.phx/sivut/ ... /index.htx
Problemet är att varken han eller jag kan finska och därför undrar jag för min del om det finns några militärhistoriska sevärdheter i Kitee, särskilt med tanke på att staden ligger sydöstra Finland?
Pratar man förresten bra svenska där eller måste man ta sig fram med hjälp av engelska/knagglig finska?
Morgan
http://www.kitee.fi/Resource.phx/sivut/ ... /index.htx
Problemet är att varken han eller jag kan finska och därför undrar jag för min del om det finns några militärhistoriska sevärdheter i Kitee, särskilt med tanke på att staden ligger sydöstra Finland?
Pratar man förresten bra svenska där eller måste man ta sig fram med hjälp av engelska/knagglig finska?
Morgan
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Enligt vad jag har hört så har de löst problemet (kompisen som jag ska åka med är typ Jönköpings största Nightwish-fan), man har redan spelat in trummorna till det nya albumet.Belisarius skrev:Jösses, har Nightwish löst det med ny sångerska?De har väl harvat runt efter en i över ett år nu... ?
Morgan
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Det är löst, enligt hemsidan. Ny vokalist annonseras i maj i samband med släppet av den nya singeln. Jösses Morgan, spelningen i Kitee måste vara rätt så inofficiell, kanske logiskt i tanke på att det är väl där Tuomas bor. Men kul ändå.
På tal om resmål, Savonlinna ligger inte SÅ långt från Kitee el. Joensuu, och där har man ju ett riktigt praktverk att beskåda i Olofsborg.
Om ni åker bil bör ni kunna ta den avstickaren på väg till eller från Helsingfors.
På tal om resmål, Savonlinna ligger inte SÅ långt från Kitee el. Joensuu, och där har man ju ett riktigt praktverk att beskåda i Olofsborg.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes