Snapphanar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 18 november 2006, 10:52

Visst är det alltid bra med ett växande historiaintresse hos allmänheten. Men frågan är ju hur serien sett ut om till exempel Peter Englund varit en av manusförfattarna. Låt oss gissa att manus sett ganska annorlunda ut... :D

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 november 2006, 12:01

Luktar barkbrödsromantik långväg efter ha sett SVTs hemsida

Men verkar ha rätt snyggt foto.

Är Sverige det enda land som framställer sina soldater som räddade nationen på undergångensbrant (eller på Bielkens värjspets) som bad guys? Jag tycker det är udda, lite nationalromatik tack.

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 19 november 2006, 12:06

Tydligen släpps den på DVD den 29 november, Discshop kommer ha den. En specialklippt långfilmsversion ska det visst vara.
/Torbjörn

Mikael XII
Medlem

Inlägg av Mikael XII » 19 november 2006, 13:34

Bara i Sverige det är fult att säga något bra om sitt eget land. Så Psilander, du har nog rätt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 november 2006, 13:42

Psilander skrev: Är Sverige det enda land som framställer sina soldater som räddade nationen på undergångensbrant (eller på Bielkens värjspets) som bad guys? Jag tycker det är udda, lite nationalromatik tack.
Det finns väl rätt gott om nationalromatiska filmer med några år på nacken, om det är sådant du är intresserad av. :-)
Själv så tycker jag att sådant är rätt fånigt, men alla har ju olika smak.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 november 2006, 14:01

Lite lagom, men inom historiens ramar, även Hr Gibson är för långt åt andra hållet.

Tänk mastodont filmen "Lützen" där den svenska armén återsamlas under psalmsång efter konungen stupat....ibland överträffar faktiskt verkligheten filmen.

Gör en häftig internationell serie om von Fersen, det vore äventyrens äventyr.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 27 november 2006, 23:08

Enligt detta ska det tydligen bli en dokumentär om snapphanarna och kriget i Skåne i slutet av 1600-talet i anslutning till serien. Förutom Dick Harrison, känner någon till de andra namnen som nämns?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=60530

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 28 november 2006, 10:10

Sixten Svensson är författare till en bok med den "klämmiga" titeln "Sanningen om snapphanelögnen". Peter Danielsson lär vara den historiker som är verksam vid Växjö universitet (och Kalmar läns museum). Ole Hyltoft tycks vara en dansk journalist och krönikör.

Dick Harrison verkar vara TV:s specielle historiker, alldeles oavsett vilket ämne som avhandlas.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 november 2006, 10:49

Harrison är ju "kändis" och verkar personligen vara väldigt angelägen att synas i media, att han sedan har (mycket) bristfälliga kunskaper utanför sitt specialområde verkar både han och andra strunta i.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 november 2006, 11:25

Ben skrev:Sixten Svensson är författare till en bok med den "klämmiga" titeln "Sanningen om snapphanelögnen".
Hmm. Är det bara jag som brukar bli skeptisk när någon, speciellt efter mer än 300 år, kommer och hävdar att han/hon har den absoluta "sanningen" oavsett vad det handlar om? :?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 28 november 2006, 15:37

En av mina käpphästar är att man bör vara skeptisk till alla fackböcker med "sanning" i titeln, eftersom det ordet bör vara onödigt - vilken seriös författare skriver en medvetet osann fackbok?
Senast redigerad av 1 Ben, redigerad totalt 14 gånger.

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 8 december 2006, 16:20

Den danske journalisten och författaren Ole Hyltoft skall tydligen vara med på ett hörn. Bifogar följande länkar ang. honom.

http://www.humanisme.dk/hate-speech/ole_hyltoft.php

http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=793086/

Egentligen är kommentarer överflödiga men någon objektiv beskrivning av 1600-talets Skåne lär vi nog inte få från det hållet (är min spaning)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 december 2006, 16:28

Hörde en radiointervju med manusförfattarna, och kan konfirmera att det INTE är fråga om något historiskt korrekt drama, vilket de dock är medvetna om. De avvägde tydligen mellan realism och "pampighet". Har för mig de ville likna filmer som Gladiator och dyl. så mycket som möjligt. Och hellre skapa ett intresse så man tar reda på mer information själv.

Det känns skönt att författarna inte har i syfte att förmedla en absolut sanning, som i fallet med den svenska korsriddaren. Så nu när man kan se det för vad det är, väntar jag med spänning på att det ska sändas. :)

Användarnamn?
Utsparkad

Inlägg av Användarnamn? » 8 december 2006, 17:17

Filmen sög räverpung. Så dålig var den. Snapphanar är en dålig saga, karaktärerna är endimensionella och förutsägbara. Första delen går att se men den andra var skittråkig. Bland det sämsta jag sett.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 14 december 2006, 21:03

Dokumentären som ska följa på de båda avsnitten inger inte heller något större förtroende:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=60530

"När Riksbanken 1985 gav ut femhundrakronorssedeln med Karl XI på möttes den av högljudda protester i södra Sverige. I Lönsboda accepterades inte sedeln som betalningsmedel och från Örkeneds socken kom en protestskrivelse från arga innevånare. Anledningen var att Karl XI i kriget med danskarna lät bränna hela Örkeneds socken och slå ihjäl alla vuxna män. "

Det råder ingen tvekan om att Karl XI gav en order som gick ut på detta. Men nästan hela befolkningen hade sprungit till skogs så det blev inte mycket av "slå ihjäl alla vuxna män". T.o.m. deras "expert" Sixten Svensson kallar just den delen av aktionen för ett "gigantiskt fiasko" .

Skriv svar