"Fett" och "tung"
"Fett" och "tung"
"Det här rockar fett".
"Nu är det tung-gung".
Var kommer det ifrån?
"Nu är det tung-gung".
Var kommer det ifrån?
-
erich lespenhalt
- Medlem
Ett tag trodde jag att ordet "fett" uppkommit i förortens språk utan anknytningar till omvärlden. Sedan hörde jag på en av dessa förträffliga danska tv-serier att de sade "fedt" med betydelsen att något var bra. Så förmodligen har danskans "fedt" letat sig fram till förorternas betongdjungel.
"Tung-gung" var väl något som Ludgo-Pelle ägnade sig åt.
"Tung-gung" var väl något som Ludgo-Pelle ägnade sig åt.
Ordet fett skulle jag inte beteckna som ett förortsord överhuvudtaget, jag har mer hört det från svenskar. Finns dessutom redan ett motsvarighet i förortslanget dvs "tjock" eller "tjockt" från turkiskans "cok". Antagligen har fett kommit från danskans fedt eller poppat upp som ett exempel på kreativt språkbruk bland ungdomar. Jämför med ordet "ond" som är vanligt i vissa kretsar. "vilka onda trummor det var på den här skivan", i betydelsen "grymma".
Här i Skåne är det inte ovanligt att vi stavar ordet fett i dess positiva bemärkelse "fedt".
Här i Skåne är det inte ovanligt att vi stavar ordet fett i dess positiva bemärkelse "fedt".
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Nu bor det ju, Giancarlo, även svenskar i förorterna varför ju även förortsord kan höras bland svenskar.
Ordet fett är väl i detta sammanhang ett av många ord i raken, som ungdomar använder som positivt adjektiv. Själv är jag uppvuxen i generationen där allt var häftigt. Innan dess var allt fränt. För mig verkar det långsökt att leta efter ursprunget till modeord av detta slaget i danskan, men jag har samtidigt gärna fel på den punkten.
Då får vi emellertid det behagliga uppdraget att leta efter härkomsten till alla dessa andra ord:
Fränt
Häftigt
Lugnt
Fett
Kyligt (amerikanskans cool, såklart)
Mysigt...
Listan kan göras längre.
Intressant vore även att hitta upphovet till ordet jag älskar att hata: Typ.
Ordet fett är väl i detta sammanhang ett av många ord i raken, som ungdomar använder som positivt adjektiv. Själv är jag uppvuxen i generationen där allt var häftigt. Innan dess var allt fränt. För mig verkar det långsökt att leta efter ursprunget till modeord av detta slaget i danskan, men jag har samtidigt gärna fel på den punkten.
Då får vi emellertid det behagliga uppdraget att leta efter härkomsten till alla dessa andra ord:
Fränt
Häftigt
Lugnt
Fett
Kyligt (amerikanskans cool, såklart)
Mysigt...
Listan kan göras längre.
Intressant vore även att hitta upphovet till ordet jag älskar att hata: Typ.
Jag trodde det kom från (den svarta) förortsengelskan i amerikanska storstäder:
Från http://en.wikipedia.org/wiki/Phat
The term Phat has a number of uses:
Slang
* Phat is an adjective in African American slang used to express approval. Hence, someone or something that is phat could be cool, rich, entertaining, intelligent, attractive or otherwise to be admired. When the word first surfaced in the 1960s, men generally used it to describe attractive, or "fine", women.
Från http://en.wiktionary.org/wiki/phat
Adjective
phat (comparative phatter, superlative phattest)
1. (slang) excellent
2. (slang) sexy
3. (slang) (music) rich in texture, prominent.
The song has a phat bass line.
Synonyms
* (slang: excellent): cool (slang), excellent, fab (dated slang), rad (dated slang), super, wicked (slang)
* (slang: sexy): foxy (slang), hot (slang)
* (in music: rich in texture, prominent): prominent
Från http://en.wikipedia.org/wiki/Phat
The term Phat has a number of uses:
Slang
* Phat is an adjective in African American slang used to express approval. Hence, someone or something that is phat could be cool, rich, entertaining, intelligent, attractive or otherwise to be admired. When the word first surfaced in the 1960s, men generally used it to describe attractive, or "fine", women.
Från http://en.wiktionary.org/wiki/phat
Adjective
phat (comparative phatter, superlative phattest)
1. (slang) excellent
2. (slang) sexy
3. (slang) (music) rich in texture, prominent.
The song has a phat bass line.
Synonyms
* (slang: excellent): cool (slang), excellent, fab (dated slang), rad (dated slang), super, wicked (slang)
* (slang: sexy): foxy (slang), hot (slang)
* (in music: rich in texture, prominent): prominent
-
erich lespenhalt
- Medlem
Jo självklart, men jag skrev litet dumt, menar folk som inte annars tillgriper "förortslang" använder ordet "fett" minst lika mycket som de som gör det. Ordet är inte "förortspecifikt" överhuvudtaget enligt min mening utan ren och skär ungdomslang med hiphopkonnotationer, som går över etnicitet, områdes och klassgränser. Mångas okunskap tror jag dock blandar ihop allt som associeras med hiphop med fenomenet "förort", medans hiphop-slang är något som varenda snorunge i Sverige, även om de inte är hiphopare använder.Markus Holst skrev:Nu bor det ju, Giancarlo, även svenskar i förorterna varför ju även förortsord kan höras bland svenskar.
Att tillägga: Jag kommer ifrån skåne och där existerar inte några riktiga "föorter" i samma bemärkelse som i resten av landet, och om man ska tala om någon förortslang i Malmöområdet så skiljer sig den här väldigt mycket från den i Stockholmsområdet.
Tror att den amerikanska teorien att ordet kommer från "Phat" är nog väldigt rimlig, sen att ordet "fett" funkat väldigt bra i svenskan bidrgit till ordets popularitet.
-
Tomas Carlsson
- Utsparkad
Allt kommer från ungdomar som "fjortis-Svenska" och blir sedan ord.
När jag började skolan 1998 fick jag inte säga "röv", idag känns det konstigt att tänka att man klassat det som ett fult ord.
Samma är det väl med "mor och far" blir "pappa och mamma". Sen är det ju olika dialekter, den dialekten man har i runt Kungshamn är ju faktist helt vanlig Svenska för någon från USA, för jag menar att jag tycker ju det låter konstigt med folk från Kungshamn prata riktigt grov dialekt: Skö språge ledeö soöne dialet-ö-ö. Och det jag skriv betyder: Ska prata lite sån dialekt. Fast nu när jag skriver vanlig Svenska så ersätter jag språka med prata. Dom säger aldrig kasta utan köstte-(t). Mycket konstig dialekt och inte så vacker, fast det tycker man väl om man pratar den.Här i Brastad har vi lite det draget tyvärr av deras jargong, när det gäller att säga ett svärord i onödan utan att det behövs: Tjena-fan. Alltstå ett svärord som bara smutsar ner utan att utrycka något dåligt.
Själv gilar jag Trollhättans dialekt mest.
MVH
Tomas
När jag började skolan 1998 fick jag inte säga "röv", idag känns det konstigt att tänka att man klassat det som ett fult ord.
Samma är det väl med "mor och far" blir "pappa och mamma". Sen är det ju olika dialekter, den dialekten man har i runt Kungshamn är ju faktist helt vanlig Svenska för någon från USA, för jag menar att jag tycker ju det låter konstigt med folk från Kungshamn prata riktigt grov dialekt: Skö språge ledeö soöne dialet-ö-ö. Och det jag skriv betyder: Ska prata lite sån dialekt. Fast nu när jag skriver vanlig Svenska så ersätter jag språka med prata. Dom säger aldrig kasta utan köstte-(t). Mycket konstig dialekt och inte så vacker, fast det tycker man väl om man pratar den.Här i Brastad har vi lite det draget tyvärr av deras jargong, när det gäller att säga ett svärord i onödan utan att det behövs: Tjena-fan. Alltstå ett svärord som bara smutsar ner utan att utrycka något dåligt.
Själv gilar jag Trollhättans dialekt mest.
MVH
Tomas
Håller med till viss del, när jag var "liten" så var det "mamma och pappa", men nu när jag är vuxen (48 år) så är det mor (som tyvärr är död) och far som gäller... På något sätt är han inte min "pappa" längre, men far kommer han givetvis alltid att vara!Jrgen skrev:Tycker det är tråkigt med just "mamma och pappa". Det känns som bebisspråk på något vis.
Jo, jag är ganska säker på att termen fett ursprungliken kommer från engelskan. Första gången jag hörde någon använda ordet fett i samband med musik var 1995 och ordet phat var då väldigt poppis bland hip-hopare i USA och housesnubbar i England. Det fanns bl.a. ett coolt skivbolag i Australienmed namnet Phat Records som gav ut elektronisk musik.Giancarlo skrev: Tror att den amerikanska teorien att ordet kommer från "Phat" är nog väldigt rimlig, sen att ordet "fett" funkat väldigt bra i svenskan bidrgit till ordets popularitet.