Moderna namn
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Moderna namn
Vad man ger för namn till barn brukar vara en modefluga, Bilbo, Gandalf och andra stolliga namn har väl blivit populära efter Sagan om Ringen filmerna. Namn går i vågor och namn som mina föräldrar tycker är gammelmodiga kommer nu tillbaka och är betraktas som moderna.
Jag tänkte emellertid på vilka andra händelser som har påverkat val av namn, i Sverige som i omvärlden.
Som exempel på vad jag menar, efter att bolsjevikerna tog makten i Ryssland blev nya namn populära.
Man experimenterade med kända kommunisters namn, Vil var till exempel Lenins initialer, Lentrozin (Lenin, Trotskij och Zinoviev), Marlen (Marx och Lenin) eller Zikatra (Zinoviev, Kamenev och Trotskij). Andra mer udda namn var också populära; Revmir (Revolutsija Mira, världsrevolution), Kommir (kommunisttjeskij mir, kommunistisk värld), Kim (kommunisttjeskij international molodost, kommunistisk international ungdom).
De riktigt udda är emellertid Pjatletk (femårsplan), Rem (Revolution, elektricifiering, mekanisering) Getrude (i tron att det stod för arbetets hjälte) för att inte tala om Traktor som en bok omnämner som ett flicknamn.
Vad för andra lustiga exempel finns det i världen? I Tyskland kan jag tänka mig att namn på H under 1930-talet blev populära.
/Martin
Jag tänkte emellertid på vilka andra händelser som har påverkat val av namn, i Sverige som i omvärlden.
Som exempel på vad jag menar, efter att bolsjevikerna tog makten i Ryssland blev nya namn populära.
Man experimenterade med kända kommunisters namn, Vil var till exempel Lenins initialer, Lentrozin (Lenin, Trotskij och Zinoviev), Marlen (Marx och Lenin) eller Zikatra (Zinoviev, Kamenev och Trotskij). Andra mer udda namn var också populära; Revmir (Revolutsija Mira, världsrevolution), Kommir (kommunisttjeskij mir, kommunistisk värld), Kim (kommunisttjeskij international molodost, kommunistisk international ungdom).
De riktigt udda är emellertid Pjatletk (femårsplan), Rem (Revolution, elektricifiering, mekanisering) Getrude (i tron att det stod för arbetets hjälte) för att inte tala om Traktor som en bok omnämner som ett flicknamn.
Vad för andra lustiga exempel finns det i världen? I Tyskland kan jag tänka mig att namn på H under 1930-talet blev populära.
/Martin
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
I Göteborg namnagavs mången på slutet av 50-talet med engelska namn. Bland annat fanns det i blåvitt på 70-talet tre killar som hette Glenn.
Glenn, Clark, Mark, Percy (stackarn får alltid heta pessy), Jill... Kommer inte på fler just nu.
Dessutom kan jag rapportera att jag träffat den först lilla årsflickan som heter Agnes. Det lär nog bli många Agnes i år.
Glenn, Clark, Mark, Percy (stackarn får alltid heta pessy), Jill... Kommer inte på fler just nu.
Dessutom kan jag rapportera att jag träffat den först lilla årsflickan som heter Agnes. Det lär nog bli många Agnes i år.
Namn som blivit omöjliga är roliga. 
Om man stämmer träff med någon som heter Adolf så kan man vara spik säker på att det inte är en rosenkindad yngling - liksom det inte finns någon över trettio som heter Ronja (eftersom Astrid, såvitt jag vet, fann upp sistnämnda).
Det lär heller inte vara många gossebarn som får heta Bert, av någon anledning.
President Theodore Roosevelt hade en son som hette Kermit Roosevelt, ett faktum som jag bara behöver tänka på för att bli på gott humör.
Däremot finns det ett otal kvinnor i en viss ålder (...) som heter Ida.
Sådana namn, efter filmer och så, är ju förklarliga, men vad jag inte begriper är namn som går i cykler. Som Emma, Alma, Ludvig... När jag var liten var det bara gamla gubbar & käringar som hette sånt, idag är de gängse bland lintottarna på dagis. Finns det någon central nomenklatur-nämnd som styr..?
Om man stämmer träff med någon som heter Adolf så kan man vara spik säker på att det inte är en rosenkindad yngling - liksom det inte finns någon över trettio som heter Ronja (eftersom Astrid, såvitt jag vet, fann upp sistnämnda).
Det lär heller inte vara många gossebarn som får heta Bert, av någon anledning.
President Theodore Roosevelt hade en son som hette Kermit Roosevelt, ett faktum som jag bara behöver tänka på för att bli på gott humör.
Däremot finns det ett otal kvinnor i en viss ålder (...) som heter Ida.
Sådana namn, efter filmer och så, är ju förklarliga, men vad jag inte begriper är namn som går i cykler. Som Emma, Alma, Ludvig... När jag var liten var det bara gamla gubbar & käringar som hette sånt, idag är de gängse bland lintottarna på dagis. Finns det någon central nomenklatur-nämnd som styr..?
Kan det månne bero på att föräldrar gärna väljer ett namn som inte var så vanligt i deras generation, för att vara lite annorlunda/orginella?Hexmaster skrev: Sådana namn, efter filmer och så, är ju förklarliga, men vad jag inte begriper är namn som går i cykler. Som Emma, Alma, Ludvig... När jag var liten var det bara gamla gubbar & käringar som hette sånt, idag är de gängse bland lintottarna på dagis. Finns det någon central nomenklatur-nämnd som styr..?
Hur många födda före 1945 heter Anders i förnamn? När mina föräldrar berättade för min mormor att de tänke döpa mig till Anders (detta var 1975) så utbrast mormor "men det är ju ett namn för drängar"!
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hex: Vill minnas att jag någonstans läste att namnet Bert inte använts på någon nyfödd sedan ca 15 år.
Jag har sett två svenska militärer nämnas på officiella hemsidor eller medier som har ovanliga namn, en på helikopterdetaljen med förnamn Mowgli (Nordin, Lundin?) och så P18:s gamla pressofficer Kermit(h?) Larsson. Undra på att de sökte sig till en efternamnsbransch.
På SR har vi ju reporten Geronimo Åkerlund.
"Femårsplan Ohly", kanske ett känt blivande sladdbarn.
Etymologin bakom Condolezza är nog fascinerande...
Mvh Petter
Jag har sett två svenska militärer nämnas på officiella hemsidor eller medier som har ovanliga namn, en på helikopterdetaljen med förnamn Mowgli (Nordin, Lundin?) och så P18:s gamla pressofficer Kermit(h?) Larsson. Undra på att de sökte sig till en efternamnsbransch.
"Femårsplan Ohly", kanske ett känt blivande sladdbarn.
Etymologin bakom Condolezza är nog fascinerande...
Mvh Petter
Condoleezza måtte vara den mest felstavade politikern sen Nikita, det där dubbel-e:et går ju liksom inte att motivera... Här är etymologin:Gutekrigaren skrev:Etymologin bakom Condolezza är nog fascinerande...
Med efternamnet blir det alltså - söt gröt..?it is derived from the Italian musical term con dolcezza meaning "with sweetness"
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Det var intressant att höra om bolscheviknamnen. Hmmm, Martin....jag undrar....
Eftersom jag nogsamt studerat ämnet efter att ha namgivit tre barn så kan man konstatera att det går ungefärligt i varannagenerationscykler - dagens nyfödda får de namnen far- eller morföräldrarna hade. I mitten av 80-talet träffade jag den hedervärda gamla damen Sara - det var den första Sara jag kommit i kontakt med (förutom Ställning, Andning, Riktning och Avfyring) - idag dräller det av småflickor som heter Sara.
Om en generation så kommer folk att återanvanvända de hederliga gamla namnen som t.ex. Hans.
MVH
Hans
Eftersom jag nogsamt studerat ämnet efter att ha namgivit tre barn så kan man konstatera att det går ungefärligt i varannagenerationscykler - dagens nyfödda får de namnen far- eller morföräldrarna hade. I mitten av 80-talet träffade jag den hedervärda gamla damen Sara - det var den första Sara jag kommit i kontakt med (förutom Ställning, Andning, Riktning och Avfyring) - idag dräller det av småflickor som heter Sara.
Om en generation så kommer folk att återanvanvända de hederliga gamla namnen som t.ex. Hans.
MVH
Hans
Tänk på "The Young Ones"Gutekrigaren skrev: "Femårsplan Ohly", kanske ett känt blivande sladdbarn.![]()
"ALEXEI: [the band leader] This is the band Radical Posture, and my name is Alexei Yuri Gagarin Siege of Stalingrad Glorious Five-Year Plan Sputnik Pravda Moscow Dynamo Back Four Balowski. Me Dad was a bit of a Communist, know what I mean?"
- Johan Elisson
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag gillar framförallt Kim och RemHans skrev:Det var intressant att höra om bolscheviknamnen. Hmmm, Martin....jag undrar....
Är inte Trelleborg porten till kontinenten? Det står så vid infarten till staden och det ligger åtminstone närmare än Göteborg.Sveriges största varvstad, Sveriges port mot kontinenten, Lilla London, o s v.
Men inget mer, varför just under 50-talet? Det rör sig alltså bara om insikt om nya namn och kanske i kombination med att föräldrar vill ha unika namn till sina barn?
/Martin
-
Torbjörn J
- Medlem
Vad gäller namn i Sverige så har SCB lite statistik över detta, liksom siten svenskanamn.se
Lätt att få en översikt över trendnamn i Sverige idag och vilka som inte är det.
Lätt att få en översikt över trendnamn i Sverige idag och vilka som inte är det.
Engelskklingande namn var väl ganska vanliga i hela Sverige under 1950- och 1960-talet. Glenn förekom säkert mest i Göteborg, men den s k y-namnen finns nog i hela Sverige. Läste för något år sedan att y-namnen (Tony, Tommy, Johny, Jimmy, m fl) var vanligast bland barn till arbetare. Kanske var namnen vanligare i Göteborg just därför att det var en arbetarstad med varven, Volvo, osv...
/a81
/a81
-
Gutekrigaren
- Medlem
Vad gäller namn med speciell betydelse lär få slå gamle Mobutu...
Tack Hex!
Y-namnen har jag hört benämnas "förbrytarnamn" pga att många brottslingar kommer från svåra förhållanden där just dessa namn var vanliga.
Mvh Petter
Tack Hex!
Y-namnen har jag hört benämnas "förbrytarnamn" pga att många brottslingar kommer från svåra förhållanden där just dessa namn var vanliga.
Mvh Petter