Vad göra i Dublin
-
Användarnamn?
- Utsparkad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: 19 januari 2005, 11:20
- Ort: Irland och Stenungsund.
Vad göra i Dublin
Är hos några släktingar på den Irländska huvudstaden, men har kopiöst tråkigt. Alla jobbar och jag har nada att göra. Vet någon något som jag kan göra?
Gå till Trinity College Library Dublin, och kolla på Book of Kells samt The Long Room. Min bokhandlare hade en närmast religiös upplevelse där i somras. Guinness Storehouse och Jameson Distillery kan också vara värda ett besök om man är intresserad av dryckesframställning. En rolig detalj är att Guinnes bryggeriområde ligger mitt i Dublin på mark som är värd hur många miljoner euro som helst, men Guinnes arrenderar marken för 45 pund om året i 9000 år sedan 1759.
Har inte varit där så jag har ingen koll på hur kul det är - men Posthuset i Dublin, där upprorsledarna för påskupproret 1916 hade sitt högkvarter finns ju fortfarande kvar - med minnestavla och enligt wikipedia några omdiskuterade märken efter beskjutning. Det borde väl finnas fler historiska platser med anknytning till påskupproret i Dublin - kanske till och med ett museum?
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Po ... 8Dublin%29
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Po ... 8Dublin%29
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Inlägg: 2287
- Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
- Ort: Helsingfors
Det kan även jag rekommendera.Gå till Trinity College Library Dublin, och kolla på Book of Kells samt The Long Room. Min bokhandlare hade en närmast religiös upplevelse där i somras. Guinness Storehouse och Jameson Distillery kan också vara värda ett besök om man är intresserad av dryckesframställning
Själv är jag inriktad på de tidigmedeltida iriska kungarikena i Early Christian Ireland (400-800) och är även inriktad på keltologi. Förövrigt grundades landets nuvarande huvudstad Dublin av vikingarna. Om jag skulle vara i Dublin skulle jag således definitivt besöka Archaeology and History avdelningen av National Museum of Ireland som finns på Kildare Street. National Museum of Ireland har sammanlagt 3 sektioner i Dublin av vilka Archaeology and History finns på Kildare Street. Här behandlas tiden fram till 1500-talet. Således förhistoria och medeltiden.
På Wikipedia står om den här avdelningen:
http://www.museum.ie/archaeology/Archaeology and History section on Kildare Street includes the Ardagh Chalice and the Tara Brooch, both especially famous examples of early medieval metalwork in Ireland, as well as prehistoric ornaments from the Bronze Age in Ireland. Many of these pieces were found in the nineteenth century by peasants or agricultural labourers, when population expansion led to cultivation of land which had not been touched since the middle ages. Indeed, only for the intervention of George Petrie of the Royal Irish Academy, and likeminded individuals from the Royal Society of Antiquaries of Ireland, most of the metalwork would have been melted down for the intrinsic value of its materials, as did frequently happen despite their efforts. Contemporary Irish are more tuned to their heritage - eg the Irish Bog Psalter which was discovered and reported by an alert machine operator in July 2006.
Det finns en kyrka i Dublin med krypta innehållande ett antal välbevarade mumier... Denna krypta besöktes av Bram Stoker och gav inspiration till skrivandet av "Dracula". Wikipedia har en något annorlunda version. Kyrkan är inte så pigg på att bli turistmål, så du får fråga runt lite för att hitta dit. En hjälp på vägen är ett museum i Dublin:
http://www.thebramstokerdraculaexperience.com/
Edit: Hittade namnet på kyrkan, St. Michans Church.
http://www.thebramstokerdraculaexperience.com/
Edit: Hittade namnet på kyrkan, St. Michans Church.
-
Användarnamn?
- Utsparkad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: 19 januari 2005, 11:20
- Ort: Irland och Stenungsund.
-
Användarnamn?
- Utsparkad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: 19 januari 2005, 11:20
- Ort: Irland och Stenungsund.
Guiness museet var ju ganska coolt, man blev guidad genom olika plan, tills man kom till det sjunde och fick en pint och en oslagbar utsikt över dublin. Värt att besöka faktiskt, guiderna beskrev processen, man såg hur datorerna fixade bärsen odv
Den där kyrkan var supertråkig, tråkig arkitekur och, ja allmänt tråkigt.
Tror att jag skall ta bussen till havet också, åker hem på fredag. Och kom ihåg, Guiness makes you strong!!!
Den där kyrkan var supertråkig, tråkig arkitekur och, ja allmänt tråkigt.
Tror att jag skall ta bussen till havet också, åker hem på fredag. Och kom ihåg, Guiness makes you strong!!!
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Användarnamn: Det är naturligtvis så att alla sevärdheter inte kan passa alla. Eftersom tipsen som här gives kommer av en frivillig insats, är det ju däremot trevligt om de inte avfärdas i en så supertråkig ton. Det inverkar nämligen menligt på viljan hos medlemmarna att ge nya tips. Istället kan man vänligt skriva att det eller det inte passade, samt tacka för att folk ändå tog sig tid att tipsa. Jag tror att forumet tjänar på att insatser belönas på detta vis.
Mvh Petter
Mvh Petter
-
Användarnamn?
- Utsparkad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: 19 januari 2005, 11:20
- Ort: Irland och Stenungsund.
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Om du noterar vad jag skrev så ser du att jag inte på något vis fråntog dig rätten att visa ditt missnöje. Vad som däremot inte efterfrågas är att visar det på ett otrevligt sätt. Folk som ger tips blir inte så uppmuntrade att fortsätta tipsa av det, dessutom är det ju i sig inte så bra.
Med detta avslutas sidodiskussionen i tråden. Eventuella synpunkter hänvisas till PM.
Mvh Petter
Med detta avslutas sidodiskussionen i tråden. Eventuella synpunkter hänvisas till PM.
Mvh Petter