Att besöka museum

Skriv svar
Torbjörn J
Medlem

Att besöka museum

Inlägg av Torbjörn J » 11 oktober 2006, 14:42

Fri entré ska slopas på 19 statliga museer från 1 januari 2007. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 1&rss=1400

Har ni gått mer på museum under tiden det varit gratis? Kommer antalet besök ni gör minska nu när entréavgifter återinförs?
Själv är jag inte så ofta i de städer dessa museer finns så jag hade hoppats på fortsatt fri entré för att på så sätt kunna gå dit en kort stund när jag ändå varit i närheten. Men nu blir det nog inte så...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 11 oktober 2006, 14:53

Aj fan. Snål som man är så gäller det m.a.o att passa på att gå på intressanta museer innan årsskiftet. Det var ett tråkigt beslut, t.ex. Storbritannien har ju fri entré på majoriteten av sina muséer?

Fast det förstås, om jag (enligt känt exempel!) skiter i att betala tv-licensen kan jag kosta på mig rätt många entréavgifter...? :D

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 11 oktober 2006, 15:31

jag har defionitivt gått mer på museer nu när det är gratis.
Armemuseum med min 7åriga son.. tekniska museet osv osv osv.. Det är kanon

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 11 oktober 2006, 15:33

Sarvi skrev:Storbritannien har ju fri entré på majoriteten av sina muséer?
Ja, det stämmer, Storbritannien har fri entré med reservationen för vissa utställningar och vissa guidade turer som man tar en liten avgift för. När det kommer till British museum har de en lite speciell förening man kan gå med i för att få det där lilla extra, som speciella kvällar för medlemmar och dylikt samtidigt som man då hjälper museet ekonomiskt.
Läs mer här: http://www.thebritishmuseum.ac.uk/friends/index.html

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 17 december 2006, 21:14

Det blir inte lika självklart att bara slinka in, om det regnar t ex. Ja, jag går mycket på muséer om det är gratis. Önskar även att Stockholm kunde införa något i stil med de vita nätterna i Paris. Vår elller sommar förslagsvis. Besöksnäringen får hjälp om muséerna är gratis. (?)

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem

Inlägg av Samuelsson » 26 december 2006, 21:28

Jag har nog fyrdubblad antalet besök nu när det varit gratis. Slank t.o.m. in med familjen på flygvapenmuseet i Linköping när vi var på bilsemester i somras. Det skulle vi nog inte ens ha tänkt på om det inte varit gratis.

Är egentligen kostnaden för att hålla inträdet gratis så fruktansvärt högt?

En detalj bara, maddog; Tekniska museet är väl inte statligt och omfatta(de)s inte av frientréreformen?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 10 januari 2007, 21:55

Tycker också att det är mycket synd att den fria entrén slopats på många museer, men å andra sidan verkar förvänandsvärt många ha den kvar. Förutom något specialmuseeum, som Dansmuseeum så gäller det även Länsmuseet i Stockholm, samt Stockholms stads museer, Medeltidsmuseet och Stadsmuseeum. Vidare och kanske viktigast är det fria kvällar på Historiska museet, (torsdagar) och Tekniska museet (onsdagar). Det senare var väl inte ens gratis i fjol?

Kort sagt med lite framförhållning så kan man fortsätta att snika ett tag till.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 januari 2007, 22:03

Samuelsson skrev: Är egentligen kostnaden för att hålla inträdet gratis så fruktansvärt högt?
Nej, jag har till och med sett exempel på museum som av kostnadsskäl har fri entré - det kostar att ha personal som arbetar med att sitta i entrén och slussa in folk. Dessutom kanske det behövs grindar och kassasystem om man skall ta ut entré.

Problemet är, som vanligt, att museernas budgetar är politiskt styrda. Hade museerna istället fått råda över sin budget helt själva hade de kunnat bestämma om de skulle lägga pengar på fri entré eller om de vill fylla kassan med lite entréavgifter.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 11 januari 2007, 17:50

Wooster skrev: Problemet är, som vanligt, att museernas budgetar är politiskt styrda. Hade museerna istället fått råda över sin budget helt själva hade de kunnat bestämma om de skulle lägga pengar på fri entré eller om de vill fylla kassan med lite entréavgifter.
Stämmer det verkligen, jag har bestämt för mig att man denna gång, till skillnad från förra, själva fick välja.

Skriv svar