Att besöka museum
-
Torbjörn J
- Medlem
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
- Ort: Göteborg
Att besöka museum
Fri entré ska slopas på 19 statliga museer från 1 januari 2007. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 1&rss=1400
Har ni gått mer på museum under tiden det varit gratis? Kommer antalet besök ni gör minska nu när entréavgifter återinförs?
Själv är jag inte så ofta i de städer dessa museer finns så jag hade hoppats på fortsatt fri entré för att på så sätt kunna gå dit en kort stund när jag ändå varit i närheten. Men nu blir det nog inte så...
Har ni gått mer på museum under tiden det varit gratis? Kommer antalet besök ni gör minska nu när entréavgifter återinförs?
Själv är jag inte så ofta i de städer dessa museer finns så jag hade hoppats på fortsatt fri entré för att på så sätt kunna gå dit en kort stund när jag ändå varit i närheten. Men nu blir det nog inte så...
Aj fan. Snål som man är så gäller det m.a.o att passa på att gå på intressanta museer innan årsskiftet. Det var ett tråkigt beslut, t.ex. Storbritannien har ju fri entré på majoriteten av sina muséer?
Fast det förstås, om jag (enligt känt exempel!) skiter i att betala tv-licensen kan jag kosta på mig rätt många entréavgifter...?
Fast det förstås, om jag (enligt känt exempel!) skiter i att betala tv-licensen kan jag kosta på mig rätt många entréavgifter...?
-
Torbjörn J
- Medlem
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
- Ort: Göteborg
Ja, det stämmer, Storbritannien har fri entré med reservationen för vissa utställningar och vissa guidade turer som man tar en liten avgift för. När det kommer till British museum har de en lite speciell förening man kan gå med i för att få det där lilla extra, som speciella kvällar för medlemmar och dylikt samtidigt som man då hjälper museet ekonomiskt.Sarvi skrev:Storbritannien har ju fri entré på majoriteten av sina muséer?
Läs mer här: http://www.thebritishmuseum.ac.uk/friends/index.html
-
Johan Matsson
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
- Samuelsson
- Medlem
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 26 december 2006, 02:21
- Ort: Stockholm
Jag har nog fyrdubblad antalet besök nu när det varit gratis. Slank t.o.m. in med familjen på flygvapenmuseet i Linköping när vi var på bilsemester i somras. Det skulle vi nog inte ens ha tänkt på om det inte varit gratis.
Är egentligen kostnaden för att hålla inträdet gratis så fruktansvärt högt?
En detalj bara, maddog; Tekniska museet är väl inte statligt och omfatta(de)s inte av frientréreformen?
Är egentligen kostnaden för att hålla inträdet gratis så fruktansvärt högt?
En detalj bara, maddog; Tekniska museet är väl inte statligt och omfatta(de)s inte av frientréreformen?
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Tycker också att det är mycket synd att den fria entrén slopats på många museer, men å andra sidan verkar förvänandsvärt många ha den kvar. Förutom något specialmuseeum, som Dansmuseeum så gäller det även Länsmuseet i Stockholm, samt Stockholms stads museer, Medeltidsmuseet och Stadsmuseeum. Vidare och kanske viktigast är det fria kvällar på Historiska museet, (torsdagar) och Tekniska museet (onsdagar). Det senare var väl inte ens gratis i fjol?
Kort sagt med lite framförhållning så kan man fortsätta att snika ett tag till.
Kort sagt med lite framförhållning så kan man fortsätta att snika ett tag till.
Nej, jag har till och med sett exempel på museum som av kostnadsskäl har fri entré - det kostar att ha personal som arbetar med att sitta i entrén och slussa in folk. Dessutom kanske det behövs grindar och kassasystem om man skall ta ut entré.Samuelsson skrev: Är egentligen kostnaden för att hålla inträdet gratis så fruktansvärt högt?
Problemet är, som vanligt, att museernas budgetar är politiskt styrda. Hade museerna istället fått råda över sin budget helt själva hade de kunnat bestämma om de skulle lägga pengar på fri entré eller om de vill fylla kassan med lite entréavgifter.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Stämmer det verkligen, jag har bestämt för mig att man denna gång, till skillnad från förra, själva fick välja.Wooster skrev: Problemet är, som vanligt, att museernas budgetar är politiskt styrda. Hade museerna istället fått råda över sin budget helt själva hade de kunnat bestämma om de skulle lägga pengar på fri entré eller om de vill fylla kassan med lite entréavgifter.