gasturbinerna
Predator: Systemet är slutet, men vatten förbrukas eftersom det finns små små läckor i tex skarvar, kilometervis med ledningar under väldigt högt tryk. Så det är normalt att man måste fylla på mer vatten. Så man har aparater för att destilera havsvatten ombord, eller reserv vatten, eftersom man inte vill ha saltvatten i rören.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Saltvatten i turbinen ger upphov till intern korrosion, inget man önskar. Det handlar ju om höga temperaturer och stora tryckskillnader, får man in orent vatten i det blir det skador på rör och turbiner, dels mekanisk genom - som Ja77 syftar på - att partiklar i ångan skrapar mot ytorna vilket ökar korrosionsbenägenheten och i värre fall stör flödet. Dels i fall som saltvatten att det oxiderar metallen och det bildas avlagringar. Jag är inte säker på att det skulle kunna ge upphov till oväntad kavitation, men det är väl möjligt.
Kavitation förekommer i turbomaskiner ( pumpar och turbiner) som arbetar med vätskor. Kavitation är när trycket i vätskan blir så lågt att den kokar. Alltså inget som förekommer i en ångturbin.Belisarius skrev:Jag är inte säker på att det skulle kunna ge upphov till oväntad kavitation, men det är väl möjligt.