Första europen i Amerika?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Första europen i Amerika?

Inlägg av Gothmog » 27 september 2002, 13:59

[Flyttat från Omröstningar avdelningen]

När det var en landbro där Berings sund idag ligger vandrade folk över till Amerika, detta var för länge sedan. Landbron försvann och folket i Amerika isolerades från omvärlden.

Vilken europe kan ta åt sig äran som Europas upptäckare av Amerika?

Det berättas sagor om vikingen Leif Eriksson som från grönland fann Amerika runt år 1000 och landsteg i dagens New Foundland, han hade i sin tur hört talas om den nya världen från en Bjarni (tror jag) som hade siktat land i väst men aldrig gått i land.

Christopher Columbus känner alla till, att han siktade nya världen 1492.

Användarvisningsbild
virdung
Medlem

Inlägg av virdung » 27 september 2002, 14:22

Klart att det var Leffe som var först, no doubt!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 27 september 2002, 14:26

Du glömde de irländska munkarna som påstås ha rest till Amerika.

Förövrigt så tycker jag inte det i fallet med Leif Eriksson är sagor, det finns "förhållandevis" gott om arkeologiskt material för att bevisa att vikingar de facto varit i Amerika långt före Colombus.
Om han nu hette Eriksson eller inte är väl iofs av mindre vikt, men tja...

Jag tror dessutom man kanske ska skilja de båda två ifråga - vikingarnas upptäckt gav inget långvarit, inom ett par generationer var deras upptäckt i princip bortglömd och återfanns i sagorna som Vinland.
Colombus upptäckt var de facto - vilket jag tror vi kan enas om - den som gav långvarig effekt. Colombus upptäckt blev inledningen på något vikingarna varit totalt oförmögna att göra, nämligen att det inledde en våldsam kolonisation av kontinenterna.
Om så vill är alltså Erikssons upptäckt mer en äventyrsboksupptäckt utan vidare historisk betydelse i den bemärkelsen att det inte ledde till något, medan Colombus upptäckt de facto ändrade historien.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 27 september 2002, 15:02

hur är det med de eskimåer som bor i dagens kanada? vissa påstår att sekimåerna kommit från europa till grönland i arla urtid. Därifrån har en del flyttat till kanada. Så min röst går till "Nanook"

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 27 september 2002, 16:40

Eskimåerna kommer såvitt jag vet ursprungligen från asien.
Det finns dock en teori om att "europeer" skulle ha tagit sig till det som idag är USA:s östkust med båt längs iskanten redan under stenåldern.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 27 september 2002, 17:26

Leif Eriksson visste (antagligen) inte att han hade upptäckt "Amerika". Cloumbus förstod förvisso inte detta heller förrän dennes fjärde resa (om han ens förstod det överhuvudtaget).

Men som Patrik säger fick Columbus seglats en helt annan betydelse. Europa (Spanien) var redo att utnyttja det hela, vilket vikingarna inte var.

/Forsberg

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 28 september 2002, 12:51

hangatyr skrev:hur är det med de eskimåer som bor i dagens kanada? vissa påstår att sekimåerna kommit från europa till grönland i arla urtid. Därifrån har en del flyttat till kanada. Så min röst går till "Nanook"
Nanook, björnguden?

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 29 september 2002, 14:47

Kom över ett par böcker svensk historia från slutet på 1800-talet i sommras, finns en bild på "nordiskformlämning" i nordamerika, bilden ser ut som ett grekiskt tempel... :roll:

Mr S

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem

Inlägg av Richard R » 29 september 2002, 14:51

Såg en dokumentär på Discovery för ett par månader sedan där ett skelett av en kaukasisk man påträffats vid en begravningsplats för indianer, i Nordamerika. Tyvärr har mycket av programmet försvunnit ur mitt minne, men först trodde man att skelettet var 200 år gammalt, eftersom de vita nybyggarna inte beträdde denna mark förrän på 1700-talet. Sedan när man gjorde Kol 14 mätningar på denne man, upptäckte man att han var betydligt äldre än så! Om det var 20.000 år eller 100.000 år gammalt ( eller äldre ), låter jag var osagt, men det blev en fullständig överraskning. Tyvärr ville indianerna ha tillbaka detta skelett, eftersom han hade legat på helig mark. Forskarna som ville fortsätta på denna nya tråd blev tvungna att lämna över kvarlevorna till de amerikanska myndigheterna. Begravningsplatsen överöstes senare med grus och stenar på begäran av den indianstam som ägde platsen. Därmed grusades också framtida utgrävningar. Synd, tycker jag. Vem var denne man? Och hur hade han tagit sig till den nordamerikanska kontinenten?

MVH Richard R. :aliengray

PS Min röst går till båda nämnda upptäcktsresande, på grund av de effekter de hade ( eller inte hade ) för eftervärlden.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 29 september 2002, 15:36

Det finns också en sägen om att de baskiska fiskarnas berömda hemliga fiskebankar skulle ha legat utanför New Foundland... och glöm inte Heyerdals resor med Ra. Så det är inte omöjligt, rent tekniskt, med förhistoriska resor till Amerika. Men den förste europen som man "vet" ska ha upptäckt Amerika är nog Leif Eriksson. Man har ju tom hittat bosättningen (som heter ngt franskt jag inte kommer ihåg) Den "upptäckt" som haft betydelse är förstås Columbus, där ett fruktbart utbyte mellan kontinenterna inleddes, där Europa fick guld, tobak, enorma kolonier och Amerikas indianer fick diverse smittsamma sjukdomar. :(

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 september 2002, 15:43

Sarvi skrev: Den "upptäckt" som haft betydelse är förstås Columbus, där ett fruktbart utbyte mellan kontinenterna inleddes, där Europa fick guld, tobak, enorma kolonier och Amerikas indianer fick diverse smittsamma sjukdomar. :(
Spanjorerna förde även med sig syfilis tillbaka till Europa :wink:

/Forsberg

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

.

Inlägg av Private Snafu » 1 oktober 2002, 10:37

Nu skall vi ta det lite lungt :D
Läs följande: http://sundaygazettemail.com/news/Valle ... 002092835/

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 2 oktober 2002, 19:09

Dom hittade väl också rester av vikingaskepp i New Foundland har jag för mig...

Skriv svar