Elizabeth I dansade?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem

Elizabeth I dansade?

Inlägg av Mustardseed » 4 september 2006, 13:18

Jag är engelsklärare på gymnasiet, och just nu håller jag på att visa filmen Elizabeth för mina elever. Jag drog mig just till minnes att en vän, som kan betydligt mer historia än jag, klagade på ett par detaljer i filmen. Dels var det kläder som var italienskt mode, om jag minns rätt, men framför allt så var det valet att låta Elizabeth dansa volta som upprörde. Om jag minns rätt ska Elizabeth ha varit känd för att dansa en speciell dans, och det var inte volta. Var det galliard? Finns det någon film där man kan se Elizabeths favoritdans framföras? - det skulle vara kul att visa ungarna ;)

Tacksam för all hjälp!

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 6 september 2006, 16:51

Tja, enligt den här sidan så var Galliard visserligen hennes älsklingsdans, men Volta var tydligen inte något som hon försmådde. En sökning på Youtube gav faktiskt en träff på ett renässanssällskap i Melbourne som enligt utsago dansar Galliard.

https://www.youtube.com/watch?v=IEk-Tq2i4V8

bandykullan
Medlem

Inlägg av bandykullan » 6 september 2006, 23:05

Vad jag har hört, under en föreläsning om kläder faktiskt, var att Elisabeth gillade att dansa volta. Vilket visar att hon hade en ganska bra fysik med tanke på vad kläderna vägde.

Skriv svar