hur många böcker har ni?
-
Martin Månsson
- Medlem
kanske en tio hyllmeter (hyllor alltså, inte 10meter hela bokhyllor) + alla böcker som ligger kvar i flyttkartonger hos mina föräldrar, och de som ligger inklämda i skåp här hemma...
varav kanske endast en eller två meter historia... (nybörjare)
har iofs inte fått hem hela serien med bra böckers världhistoriska uppslagsverk än (15 böcker- 500:- =)
satsar på ett framtida biblotek
varav kanske endast en eller två meter historia... (nybörjare)
har iofs inte fått hem hela serien med bra böckers världhistoriska uppslagsverk än (15 böcker- 500:- =)
satsar på ett framtida biblotek
En lustig tråd värd att återuppliva.
Jag har över 300 böcker (296 böcker senast jag räknade plus ett otal coffee-table-böcker och annat krafs som kurslitteratur etc). Har bara läst ungefär 60% av dem, vilket är synd. Problemet är att man hittar alltid fler böcker man vill läsa och därför köper än man sedan hinner läsa. Dessutom har mina föräldrar ett ännu större bibliotek med en massa frestande titlar
Förutom min hund är dock mina böcker mina käraste ägodelar. Det är en speciell och mäktig känsla att ha så mycket kunskap, så många berättelser och livsöden nära sig. Jag har alltid haft svårt att förstå människor som inte har eller läser böcker. Sedan inser jag med bestörtning att jag tyvärr är den udda i sällskapet
Jag har över 300 böcker (296 böcker senast jag räknade plus ett otal coffee-table-böcker och annat krafs som kurslitteratur etc). Har bara läst ungefär 60% av dem, vilket är synd. Problemet är att man hittar alltid fler böcker man vill läsa och därför köper än man sedan hinner läsa. Dessutom har mina föräldrar ett ännu större bibliotek med en massa frestande titlar
Förutom min hund är dock mina böcker mina käraste ägodelar. Det är en speciell och mäktig känsla att ha så mycket kunskap, så många berättelser och livsöden nära sig. Jag har alltid haft svårt att förstå människor som inte har eller läser böcker. Sedan inser jag med bestörtning att jag tyvärr är den udda i sällskapet
-
Andreas Leandoer
- Utsparkad
- Graf Zeppelin
- Medlem
- Kontakt:
Själv har jag lite över 6000 böcker. Det mesta är facklitteratur såsom naturvetenskap, forntidshistoria, litteraturhistoria, filosofi och annan litteratur som poesi och skönlitteratur. Successivt försöket jag dock att göra mig av med en del böcker för att samla på kvalitet. En annan hobby som jag nyligen börjat med är att lära mig bokbinderi. Alla som är insatt i vetenskap vet att de flesta viktiga texter är skrivna i tidskrifter. Ett ämne som då berört mig är Oden. Jag har då samlat ihop alla vetenskapliga texter som berör denne gud i tidskrifter för att binda ihop dessa till en bok. Här finns alla viktiga forskare med, från Sture Bolin, Jan de Vries till Olof Sundqvist. Det blev nu inte en bok utan tre med över 2000 sidor. Fy tusan vad nöjd jag blev. Nu slipper jag bläddra i en massa papper som alltjämt har en förmåg att försvinna. Nästa projekt är att samla in texter från tidskrifter som berör Sveriges riksbildning. Jag har sett vilken guldgruva detta är ur en idéhistorisk synvinkel.
- Professor Kalkyl
- Medlem
Flest böcker när man dör vinner! 
Jag: en mindre bokhylla med lite historia-relaterade böcker, flyrelaterat, skönlitteratur, deckare, FASS 2006, Sveriges rikes lag 1997, SoldF, SoldM, lite andra militära handböcker.
Familjen: 40 hyllmeter skönlitteratur, musikvetenskap, trädgård och diverse faktaböcker...
Jag: en mindre bokhylla med lite historia-relaterade böcker, flyrelaterat, skönlitteratur, deckare, FASS 2006, Sveriges rikes lag 1997, SoldF, SoldM, lite andra militära handböcker.
Familjen: 40 hyllmeter skönlitteratur, musikvetenskap, trädgård och diverse faktaböcker...
Har inte så speciellt många böcker me nså bor jag och flickvänne bara i ett litet rum hos henne föräldrar. Är väll runt 50 stycken tror jag. Ska börja köpa lite nya böcker när vi flyttar och ska börja plugga på annan ort då har jag nog mer plats. Nu blir det iaf aldrig någe boköp, finns ju bibliotek och där får man tag i det mesta och då blir inte flickvännen galen heller på alla böcker, desutom är jag bara 19 år och en del värkar ju vara betydligt äldre än vad jag är och har samlat ett antal år 
/z0ltan
/z0ltan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har 32 böcker om riktig historia, runt 40-50 alternativ historia skönlitterära och fakta böcker och 11 böcker som jag använt som studielitteratur och har historia. I min excel-fil jag tittade i fanns 240 böcker och då har jag inte indexerat några av de jag har köpt sen jag skapade filen förra året:)
Sen har jag väl läst ganska många böcker som finns på bilban om historia. Nu har jag skaffat bokiabiblioteket och läst Josephine, en bok om korsriddare som snor en hemlighet på Metropolitan i NY och en bok om NSAs dator som infiltreras för att nu hålla på med nya Hamiltonboken som jag kommit halvvägs med. 4 böcker klara på mindre än en månad
Sen har jag väl läst ganska många böcker som finns på bilban om historia. Nu har jag skaffat bokiabiblioteket och läst Josephine, en bok om korsriddare som snor en hemlighet på Metropolitan i NY och en bok om NSAs dator som infiltreras för att nu hålla på med nya Hamiltonboken som jag kommit halvvägs med. 4 böcker klara på mindre än en månad