En intressant grej jag kom att tänka på var vad som skrevs i Sovjetisk/Tysk massmedia (utgår från att båda är stadskontrollerad och strängt censurerad press) 1941-42 resp. 1944/45? T.ex. hur såg en frontrapport ut i en vanlig tysk dagstidning i Berlin våren 1945 då bomberna ven över ruinerna? Vad kunde man läsa om i en motsvarande sovjetisk dagstidning i Moskva hösten 1941? Eller ännu intressantare - Leningrad, hur positiva var nyheterna där under belägringen?
Ja, ni greppar nog vad jag menar. Diskutera på, bara!
Krigspropaganda när nederlaget står för dörren
Vet inte hur det var i det skrivna ordet, men en intressant sak man kan se på tyska propaganda-affischer är att de i början av kriget porträtterade hjältemodiga soldater som med lätthet och i kamratlig anda strävade efter att vinna kriget, en seger som framställdes som liggandes inom räckhåll. Efter ca 1942 när lyckan hade vänt började de istället föreställa modiga, sårade soldater som likt mytologiska hjältar kämpade tmot den överlägsna fienden till siste man. Annars i dagspressen var det väl mest att '' det går uselt för fienden, vi vinner hela tiden''.
Mot slutet blev det blev mycket snack om at "världshistoriens logik, ödet, försynen och den allsmäktige etc" - inte skulle låta Tyskland förlora kriget.
T ex kryddar Goebbels ett tal 3 oktober 1943 med: "Historiens logik fordrar att vi segrar" // "ett högre öde vill det" // "historien skulle förlora mening om vi inte segrade, och historien är aldrig meningslös".
När förlusterna på slagfälten var omöjliga att dölja trummade propagandan ut att man hade "vunnit tid" för det stora avgörandet etc.
T ex kryddar Goebbels ett tal 3 oktober 1943 med: "Historiens logik fordrar att vi segrar" // "ett högre öde vill det" // "historien skulle förlora mening om vi inte segrade, och historien är aldrig meningslös".
När förlusterna på slagfälten var omöjliga att dölja trummade propagandan ut att man hade "vunnit tid" för det stora avgörandet etc.
Ja, när själva fan står i farstun då kommer ett annat ljud ur trumpeten.
Då var det väl mer i stil med ''Hjälp till att försvara [valfri stad] mot den hemska bolsjevikarmén/fascisthären! Annars försvinner allt våra förfäder kämpat för att bygga upp! Nu gäller det verkligen att alla- även Du, gör sin plikt gentemot vårt kära Moder/ Faderland!''.
Då var det väl mer i stil med ''Hjälp till att försvara [valfri stad] mot den hemska bolsjevikarmén/fascisthären! Annars försvinner allt våra förfäder kämpat för att bygga upp! Nu gäller det verkligen att alla- även Du, gör sin plikt gentemot vårt kära Moder/ Faderland!''.
Britterna och Churchill använde precis samma argumentation när man skulle försvara insatserna i till exempel Singapore. Det finns ett meddelande från Churchill till militärledningen i Singapore som lyder att man skall kämpa till sista man för att vinna tid till ett avgörande.EDC skrev: När förlusterna på slagfälten var omöjliga att dölja trummade propagandan ut att man hade "vunnit tid" för det stora avgörandet etc.
Det är inte uteslutande auktoritära stater som försöker måla ut sig själva som goda tvåor och motståndaren som innehavare av en snöplig näst-sista-plats när man förlorat ett slag..
//David
-
Rellik.Laires
- Medlem
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 12 juni 2002, 03:08
- Ort: Skövde