Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 maj 2006, 09:47

Tack för översättningen - nu får de väl ändå börja med ordentlig rapportering!?
stanislav skrev:Jag frågar igen: vilka bevis behövs?
Bevis vore ju stenar som formats av människor, eller åtminstone lagts på plats av människor. Berekat menar att så är fallet, vilket jag inte har möjlighet att kommentera. Väntar med spänning på utförligare analyser. Det är definitivt inte uppenbart, åtminstone inte med ledning av de många bilder vi fått ta del av...
stanislav skrev:För mitt totalt otränade öga ser nämligen stenarna lite för prydliga ut, även om det finns sprickor i dem och kanterna är lite ojämna.
Bland frilagda stenar har man plockat fram de med rakast kanter och slätast ytor. Man har ignorerat även intilliggande stenar med allt annat än raka kanter och släta ytor. Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag under en promenad i mina egna trakter roade mig med att leta efter "bosniska konstruktioner", och hade - citerar mig själv - "inte särskilt svårt att hitta sådana som, med lite god vilja, gav ett mer eller mindre "tillverkat" intryck."
Bild
(OldCode hade synpunkter på att denna sprickbildning är av annan art än den i Visoko, men poängen är att det finns regelbundenheter även i naturen.)

Man får ö h t intrycket av att de, som hetsar upp sig inför en sten med en rak kant, aldrig sett stenar i naturen. I kombination med Osmanagic teorier så ligger det nära till hands att förlöjliga. Men, som jag har skrivit från början, ett fornminne kan lika gärna upptäckas av en professor som en pajas. Schliemann nämns ofta, han var amatör och mytoman och har beskrivit en mängd saker som är rent påhitt, men det hade de magnifika ruinerna i Troja och Mykene inga synpunkter på.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 17 maj 2006, 10:24

Jo, jag instämmer i det mesta du skriver Hex, men...

Nog ser stenarna i Bosnien annorlunda ut än de i ditt inlägg??

De bosniska stenarna ligger intill varandra i en längre sekvens, t ex.

Just det här med varför de inte gräver ut mer har jag också undrat. Och beträffande tunneln så är det väl bara att traska in och visa vad man har kommit fram till.

Kanske avvaktar de, men det är ett besynnerlig sätt att gå tillväga i så fall. Inte vet jag och har inga avsikter att spekulera heller för den delen, eftersom jag inte är på plats, inte är skolad i det här ämnet osv osv.

Dessutom, varför börjar man inte att gräva vid toppen?

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 17 maj 2006, 10:42

16 May 2006

Egyptian experts back pyramid theory

Leading geologists from Egypt have confirmed that the pyramidal structure discovered near the town of Visocica is indeed a pyramid. Dr Aly Abd Barakat (an expert on Egyptian pyramids) visited two areas of excavation - the north and east faces - at the structure, which is now known as the Bosnian Pyramid of the Sun. His conclusions about the blocks on the eastern face is that they are of a similar construction to those found

in Egyption pyramids - the blocks are handmade and polished; in Egypt, stones were polished to reflect the sunlight. Barakat also believes that the blocks, 4m x 1.5m in size, were brought here from a different location. Some of the blocks in the eastern face of the pyramid have been laid on top of each other, to a depth of four blocks. This gives some

indication of the massive size of the ancient construction. After studying excavations on the north side of the pyramid, Barakat concludes that the blocks here are handmade and have been created using a mould to form the blocks, which consist of an ancient 'concrete'-like mix. He also noticed a white line some 0.5cm thick between the blocks, indicating a cement-like substance has been used to adhere

the blocks together. A similar method has been seen in the construction of the Egyptian pyramids. Barakat went on to visit another excavation site located at the base of Pljesevica Hill, which is named the Bosnian Pyramid of the Moon.

He concludes that the 'steps' that form the sides of this pyramid are made by human hands. Some 20m above this part of the

excavations, he noticed a large number of blocks placed symetrically, proving they too are manmade.

http://www.bosnianpyramid.com/images/Bo ... iKamen.jpg
något sort skrift

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 maj 2006, 11:41

The Ghost, tack för texten, varifrån kommer den?
stanislav skrev:Nog ser stenarna i Bosnien annorlunda ut än de i ditt inlägg??
Geologin är helt annorlunda (hos mig vulkanisk granit, i Visoko sedimentär breccia) men min poäng var att dylika "bosniska konstruktioner" kan hittas ungefär överallt. Det här var bara ett exempel, gör en exkursion hemmavid så ska du nog hitta lite av varje.
stanislav skrev:Kanske avvaktar de, men det är ett besynnerlig sätt att gå tillväga i så fall.
Just. I synnerhet som organisatörerna uppfattar det såsom varandes århundradets upptäckt.
stanislav skrev:Dessutom, varför börjar man inte att gräva vid toppen?
Där fanns det byggnationer från - vad var det nu - medeltid, har nämnts tidigare i tråden. Sen vet jag inte om toppen på en pyramid är intressantast alla gånger, om det finns någon sorts altare, ingångar, statyer, stenar med inskriptioner etc. så kan de ju finnas lite var som helst.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 17 maj 2006, 12:02

fråga till geologen oldcode

kan de här vara naturligt bildat

Bild

Bild

Bild

Bild

ja eller nej ?

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem

Inlägg av Ender Wiggin » 17 maj 2006, 12:38

Ponera att det verkligen är en, av naturen ej skapad, pyramid som står där bland de övriga bergen. Då uppstår genast frågorna;

- Vem/vilka byggde den?
- Vilken teknik användes för att bygga den?
- Till vilket syfte byggdes den?
- Var är resterna av den övriga bebyggelsen som rimligen borde finnas kring ett mastodontbygge av detta slag?

Vad är Osmanagics och "hans" arkeologers teorier kring dessa funderingar?

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 17 maj 2006, 13:08

jag vet inte riktigt det är svårt att säga, osmanagich har lite teorier om det

det har med astronomin, stjärnornas positioner kanske

tänk på att det finns tre pyramider där med innne rektangel av 60 grader, vilket är helt otroligt

jag vet inte det är för tidigt att säga vem och hur bildes de här pyramiderna

men jag har lite egna teorier , att det här är kanske Atlantis , kanske var det här området översvämmat eller hav, därför är det så mycket jord på pyramiderna , eftersom det sägs ju att Atlantis har sjunkit, så det här kanske kan vara atlantis, det är min teori

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 17 maj 2006, 13:15

Ender Wiggin skrev:Ponera att det verkligen är en, av naturen ej skapad, pyramid som står där bland de övriga bergen. Då uppstår genast frågorna;

- Vem/vilka byggde den?
- Vilken teknik användes för att bygga den?
- Till vilket syfte byggdes den?
- Var är resterna av den övriga bebyggelsen som rimligen borde finnas kring ett mastodontbygge av detta slag?

Det är de frågor man kommer att jobba med lite framöver.
Jag förmodar att det är inte så lätt att ge svar på dessa frågor så snabbt som vi alla önskar.

När det gäller tunneln så har man vid första undersökningen kommit in ca 30-40 meter om jag minns rätt. Man har kommit fram att man måste både rensa och förstärka för att komma vidare för att i vissa delar är tunneln i dåligt skick. Sedan dess har jag inte hört något mera om tunneln. Jobbar de vidare med förstärkningar eller rensning eller så har man prioriterat utgrävningar av pyramiden, vet ej? Man kanske har inte heller så mycker resurser att man både gräver på sol och månpyramiden och kör hårt med tunneln. Osmanagics teori är att alla tre pyramider är förbindna med underjordiska tunnlar. Vi får väl se.
Senast redigerad av 1 Gazija, redigerad totalt 17 gånger.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 17 maj 2006, 13:22

.
När det gäller tunneln så har man vid första undersökningen kommit in ca 30-40 meter om jag minns rätt. Man har kommit fram att man måste både rensa och förstärka för att komma vidare för att i vissa delar är tunneln i dåligt skick.

de jobbatr med tuneln fortfarande

Sedan dess har jag inte hört något mera om tunneln. Jobbar de vidare med förstärkningar eller rensning eller så har man prioriterad utgrävningar av pyramiden, vet ej? Man kanske har inte heller så mycker resurser att man både gräver på sol och månpyramiden och kör hört med tunneln. Osmanagics teori är att alla tre pyramider är förbindna med underjordiska tunnlar. Vi får väl se

det behövs inte så mycket resurer när volontärerna ställer upp gratis

i maj kommer det brigader av volontärer

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 maj 2006, 21:00

Gazija skrev:Ju, jag glömde fråga en sak.
Om dr. Berekat från Egypten (som säkert har sett och undersökt en och annan pyramid i sitt liv :) ) har rätt i att "den vita smeten" är murbruk som används för att bygga samman stenblocken och att samma material finns på egyptiska pyramider.
Hur förklarar Ni detta?
I pyramidernas innanmäte använde man något som kallas gypsum, för att fylla ut mellanrummet mellan stenar som låg bredvid varandra. Det är väl kalkstensdam blandat med vatten.
stanislav skrev:Just tar skeptikerna en sak i taget och kritiserar den sönder och samman, ibland med en förlöjligande ton, utan att egentligen ge en analys av vad som skulle krävas som genuina bevis. Om man har en uppfattning om vad som inte är ett bevis så borde man rimligtvis ha en uppfattning om vad som är bevis.
Vad jag vill ha är bevis på att det är en pyramid. För detta krävs (1) människobehandlade stenar, som (2) har någonting med en pyramid att göra (alltså inte är från någon annan historisk bebyggelse på berget). Än så länge har något sådant inte presenterats. Man har visserligen hittat en och annan människobehandlad sten, men ingen har redogjort för vart, i vilken omfattning, i vilket sammanhang de kan sättas (annat än skrik om "Pyramid!"), och vad de har för funktion eller hur gamla de är.
stanislav skrev:SKulle Hexmaster eller Durion A kunna visa exempel på andra stenformationer som ser ut så som dem i Bosnien. För mitt totalt otränade öga ser nämligen stenarna lite för prydliga ut, även om det finns sprickor i dem och kanterna är lite ojämna.
The Ghost tenderar ju att blanda ihop bilder på vanligt berg (som vi sett mycket av!) med bilder på enstaka vanliga byggstenar (lika tegelstenar, som kan vara byggmaterial för 1900-talshus).

Här har vi dock en fin bild på lite sandsten:
Bild

Alla som tror att Osmanagic bilder från Bosnien på "trappor" är någonting annat än naturliga, kan ju fundera lite på hur man kan tänka sig att den här stenen skulle kunna tolkas om man grävde upp den från olika håll, och den bara låg åt "rätt" håll...

Mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 17 maj 2006, 22:12

nu börjar det komma nyheter på engelska , reuters och comp :D

http://www.msnbc.msn.com/id/12837694/from/RSS/

Bild

[Oförskämdheter samt kopieringsskyddat material borttaget/Gutekrigaren]

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 maj 2006, 22:44

Påhopp på personer, även utanför forumet, är inte tillåtna på Skalman. Särskilt inte när de innehåller grovt språk.

/Petter

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 17 maj 2006, 23:08

Hej.

Jag skrev precis ett långt svar till alla nya geologiska uppgifter och frågor som tillkommit under de senaste dagarna, men tyvärr försvann mitt svar när jag tryckte på "skicka" och servern bad mig istället logga in igen istället.
Det var synd, för jag känner inte för att skriva om hela utläggningen igen.

Till The Ghost: läs mina inlägg! Där får du mina förklaringar, inget förändras bara för att du visar fler bilder som visar samma sak.

"den vita smeten" kan lätt förklaras geologiskt med att utfällning skett från den kalkstenskonglomerat som bygger upp pyramiden, lösningen sätter sig där det finns plats, dvs i sprickplan...

Innan cementen uppfanns användes vad som i sverige kallas för surkalksbruk, dvs kalksten som upphettats och sen lagts i vatten (sk "släckning"), det bildas då en smet som man kunde använda som "murbruk", kemiskt skiljer det INGENTING på detta surkalksbruk och den hydroutfällda kalken som beskrivs ovan.

Många med mig inkluderat kommer att vara skeptiska till hela projektet och dess bevisföring innan adekvata artiklar och publikationer presenterats i fack-vetenskapliga tidskrifter. Det är en säkerställning för hur vetenskapligt hållbart något är.

Det vore intressant att få veta vilka vetenskapliga bevis Dr Berekat bygger sina slutsatser på.

Jag har presenterat mina akademiska meriter, det vore artigt och tillhör god ton att ni mina diskussionskombatanter gör samma sak.

Om det finns något sätt för er moderatorer att hitta på mitt försvunna utlägg så vore det väldigt snällt, jag orkar inte skriva om samma saker igen. Det kanske ligger i nån cache på servern?

MVH

/OldCode

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem

Inlägg av Ender Wiggin » 17 maj 2006, 23:34

Off topic: The Ghost & moderatorer, läs de två sista raderna i The Ghosts senaste citat (från Reuters). Det är kanske inte helt lämpligt för Skalman.nu och/eller The Ghost att ha den nyheten kopierad och återgiven här...

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 maj 2006, 23:38

OldCode skrev:Hej.

Jag skrev precis ett långt svar till alla nya geologiska uppgifter och frågor som tillkommit under de senaste dagarna, men tyvärr försvann mitt svar när jag tryckte på "skicka" och servern bad mig istället logga in igen istället.
Det var synd, för jag känner inte för att skriva om hela utläggningen igen.

Om det finns något sätt för er moderatorer att hitta på mitt försvunna utlägg så vore det väldigt snällt, jag orkar inte skriva om samma saker igen. Det kanske ligger i nån cache på servern?

MVH

/OldCode
Tyvärr är det nog borta. För att motverka att sådant händer igen: Skriv ditt inlägg i Anteckningar (eller motsv) och kopiera det till "skrivrutan" inför skickandet, alternativt kopiera det innan skickande för att kunna klippa in det efter återinläggning.

Mvh Petter

Skriv svar