just detMenar du speleolog, alltså grottforskare?
men geologen nukich säger att det är människor som har gjort de här stenblocken , men ni vill in höra hennes svar eller
Eftersom Nukich verkar haft uppfattningen att det rört sig om en pyramid innan de ens satt spaden i marken och undersökt vad stenarna egentligen tyder på, eller hur gamla de är, så litar jag inte alls på henne. Och några presentationer av vad man egentligen funnit har jag inte sett, bara slutsatserna - "människogjorda pyramidstenar". Vad jag vill ha är en beskrivning av vad man finner, och provsvar, inte tolkningar.The Ghost skrev:just detMenar du speleolog, alltså grottforskare?![]()
men geologen nukich säger att det är människor som har gjort de här stenblocken , men ni vill in höra hennes svar eller
inte sant, hon har forskat redan förra året de här grejerna på pyramiden, kanske i juli augusti, vet inte exakt, då viset ingen om någon bosnisk pyramidEftersom Nukich verkar haft uppfattningen att det rört sig om en pyramid innan de ens satt spaden i marken och undersökt vad stenarna egentligen tyder på, eller hur gamla de är, så litar jag inte alls på henne.
det KAN ju ha att göra med att det varit kraftig växtlighet som över tiden har förmultnat och lämnat efter sig ett metertjockt lager jord. Hur lång tid tar en sådan process? det borde, om man kan räkna ut det, i så fall vara ganska lätt att klura ut hur långe sedan "pyramiden" "byggdes" av dessa illyrier.Sarvi skrev:Varför har pyramiden täckts med 1m eller mer jord?
Hur kan hon ha forskat redan förra året på stenar de precis grävt fram?The Ghost skrev:inte sant, hon har forskat redan förra året de här grejerna på pyramiden, kanske i juli augusti, vet inte exakt, då viset ingen om någon bosnisk pyramidEftersom Nukich verkar haft uppfattningen att det rört sig om en pyramid innan de ens satt spaden i marken och undersökt vad stenarna egentligen tyder på, eller hur gamla de är, så litar jag inte alls på henne.efter alla undersökningar då skrev osmanagich boken när han gav ut den då började nästa fas av utgrävningar och det hände i oktober 2005 då fick hela världen veta om pyramiden
Omöjligt, är jag rädd. Förna och brunjord bildas inte så snabbt - speciellt om växtligheten får börja från kala block. Här i Sverige finns det gott om stenhällar som inte täckts med mer än ett tunt lager vittringsgrus och lite mossor. Och då är det sedan den senaste istiden.hangatyr skrev:det KAN ju ha att göra med att det varit kraftig växtlighet som över tiden har förmultnat och lämnat efter sig ett metertjockt lager jord. Hur lång tid tar en sådan process? det borde, om man kan räkna ut det, i så fall vara ganska lätt att klura ut hur långe sedan "pyramiden" "byggdes" av dessa illyrier.Sarvi skrev:Varför har pyramiden täckts med 1m eller mer jord?
ja. jag skämtade.Sarvi skrev:Omöjligt, är jag rädd. Förna och brunjord bildas inte så snabbt - speciellt om växtligheten får börja från kala block. Här i Sverige finns det gott om stenhällar som inte täckts med mer än ett tunt lager vittringsgrus och lite mossor. Och då är det sedan den senaste istiden.hangatyr skrev:det KAN ju ha att göra med att det varit kraftig växtlighet som över tiden har förmultnat och lämnat efter sig ett metertjockt lager jord. Hur lång tid tar en sådan process? det borde, om man kan räkna ut det, i så fall vara ganska lätt att klura ut hur långe sedan "pyramiden" "byggdes" av dessa illyrier.Sarvi skrev:Varför har pyramiden täckts med 1m eller mer jord?
På några av bilderna ser man hur jordprofilen är uppbyggd - det brunjordspåverkade skiktet är kanske 20-30 cm tjockt. Under det så ser det för mina ögon ut att vara opåverkad mineraljord, med den för området typiskt rödbruna färgen.
Men de där proverna (som dessutom ser ju att vara lera och inte sten) är ju inte samma sak som de bilder ovan som du påstår är pyramidväggar.The Ghost skrev:´Hur kan hon ha forskat redan förra året på stenar de precis grävt fram?
kolla det här
det här grävdes ut , tror jag i augusti 2005, eftersom hon är erfaren geolog, 25 års erfarenhet , märkte hon direkt anomalier och de här stenarna
kolla den här boken, här finns massor av bilder från förra året när de gjorde de här hålen i markenMen de där proverna (som dessutom ser ju att vara lera och inte sten) är ju inte samma sak som de bilder ovan som du påstår är pyramidväggar.
Även en erfaren forskare måste noggrant analysera saker, det räcker inte att kolla lite snabbt på grejerna.
Mvh Petter