Quiz: Efterkrigstiden
Tack varjag, för upplysningarna
Vilken fantastisk man.
Att man gråter över hans öde medan man läser den vackra texten du lade ut, bara så vackert !
Var fann du den?
Mkt Lundell-like, eller annars gammal klassisk soul, i den texten du lade ut.
Så vacker text.......
Jag lämnar nästa fråga till den som känner sig skickad.......
Vilken fantastisk man.
Att man gråter över hans öde medan man läser den vackra texten du lade ut, bara så vackert !
Var fann du den?
Så vacker text.......
Dikten - var publicerad i Folkets Dagblad i Beijing ngr dagar efter hans död, VarjagBagheera skrev:Tack varjag, för upplysningarna
Vilken fantastisk man.
Var fann du den?
Så vacker text.......
- Ralf Palmgren
- Medlem
-
Torbjörn J
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
-
Torbjörn J
- Medlem
Är frågan skräddarsydd för mig?Torbjörn J skrev:Tackar!
Den 4 juni 1959 öppnade Sovjet sin ambassad i Canberra igen, hur länge hade den då varit stängd och varför stängdes den?
/Torbjörn
1954 och kallade hem personalen. Orsaken var den s.k. 'Petrov-affären'...det vanliga
sovjetiska spionaget. Petrov var spionen som övertalades att 'hoppa av'. Hans
fru skulle i vanlig ordning buntas in i ett flygplan tillbaka till Moskva. MEN - det tog hus i
helvete på Sydneys flygplats - därhundratals människor bröt igenom spärrarna och
försökte hindra ryssarna att få kvinnan ombord på planet. Vid mellanlandningen i
Darwin - skiljde australiska Säpo fru Petrov från hennes sovjetiska KGB-'eskort' och
hon tillfrågades om hon ville söka asyl i Australien. På vilket hon, efter ngn tvekan
svarade Ja., Varjag
-
Torbjörn J
- Medlem
Torbjörn J skrev:Inte trodde jag du skulle ha koll på detta!Varjag skrev:Är frågan skräddarsydd för mig?![]()
![]()
Varjags fråga!
/Torbjörn
'industri' som Petrov i den tidigare frågan - arbetade för. Den var ju även verksam i Sverige.
Under 50-talet dömdes ett halvt dussin svenskar för 'grovt spioneri' - och alla tjänande
samma 'arbetsgivare' som Petrov hade. En grupp, kallad 'liga' av media fick sitt namn efter den
påstådde ledaren av denna liga. Frågorna; 1) Vad hette ligans ledare? 2) Vad hette de andra
ligamedlemmarna ? och slutligen 3) Vilken röd tråd fanns det mellan - åtminstone tre - av ligans
medlemmar ?.../Varjag
-
Torbjörn J
- Medlem
2. Hugo Gjersvold, Lilian Ceder, den tredje vet jag intevarjag skrev:CvD kan sina spioner.....Fritiof Enbom var ledaren för Enbomsligan........../VarjagCvD skrev:Enbomvarjag skrev:Bravo Torbjörn - du flåsar i hett spår! Han hette Fritiof i förnamn och efternamnet
började på E.. 'buss på spåret.........jaga jaga!'..../Varjag
3. Norrskensflamman?
/CvD