Quiz: Språkhistoria

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Låst
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 10 februari 2006, 08:47

Noriega skrev:
Probstner skrev:Den där bokstaven, är det en ruta?
Nej, den ser ut som ett o med en ring igenom. Det är den andra bokstaven i tredje ordet på din bild.

Ok, mindre språkgissning, mer etymologi: vad är ursprunget till ordet fattig?

Bonusfråga: vad kallas den spåkhistoriska process som gett det ursprungliga ordet dess adjektivändelse? (om jag nu har rätt själv, inte helt säker :oops: :wink: )
Franskans "fatigue" som betyder trött? Bonusfrågan har jag ingen koll på

Noriega
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 maj 2003, 21:48
Ort: Skåne

Inlägg av Noriega » 10 februari 2006, 10:57

Giancarlo skrev:Franskans "fatigue" som betyder trött? Bonusfrågan har jag ingen koll på
8O Intressant idé må jag säga! Dessvärre fel.
Probstner skrev:Har det inte med "få" (i bemärkelsen "litet antal") och verbet "ta" ("taga") att göra? Inga gissningar om den språkhistoriska processen.
I sanning! En fattig människa är en få-tagare. På isländska heter det fátækur.

Processen jag tänkte på heter på engelska "reanalysis". Talare av svenska har glömt bort ordets ursprungliga betydelse, och misstolkat ändelsen -tak(r) som adjektivändelsen -(t)ig.

Probstners fråga.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 10 februari 2006, 13:58

Vad är det här för språk?

די ייִדישע שרײַבמאַשינקע איז אַ קאָסטנפֿרײַער סערװיס פֿאַר ייִדיש און ליין צו שרײַב

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 februari 2006, 15:07

Hebreiska? Bra likt, om inte annat.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 10 februari 2006, 19:22

Bokstäverna eller vad det heter ja. Men inte språket. Nu blev det lätt.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 10 februari 2006, 19:56

Jiddish?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 12 februari 2006, 02:40

Belisarius skrev:Jiddish?
Självklart.

Belisarius' fråga.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 februari 2006, 00:20

Har lite idetorka vad gäller språkfrågor... bollen är fri.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 13 februari 2006, 01:20

Jag tar bollen!
Lägger in en svår:
Nämn två språk som skrivs på hebreiskt alfabet förutom Jiddish och Hebreiska? :)

Noriega
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 maj 2003, 21:48
Ort: Skåne

Inlägg av Noriega » 13 februari 2006, 02:45

Giancarlo skrev:Jag tar bollen!
Lägger in en svår:
Nämn två språk som skrivs på hebreiskt alfabet förutom Jiddish och Hebreiska? :)
Jag chansar: ladino (judespanska) och arabiska.

Jag kollar på omniglot: jadå! ”Jude-arabiska” iofs, men det är väl arabiska det också (”a version of Arabic with influences from Hebrew and Aramaic”) ;)

http://www.omniglot.com/writing/judeo-arabic.htm
http://www.omniglot.com/writing/ladino.htm

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 13 februari 2006, 07:31

Noriega skrev:
Giancarlo skrev:Jag tar bollen!
Lägger in en svår:
Nämn två språk som skrivs på hebreiskt alfabet förutom Jiddish och Hebreiska? :)
Jag chansar: ladino (judespanska) och arabiska.

Jag kollar på omniglot: jadå! ”Jude-arabiska” iofs, men det är väl arabiska det också (”a version of Arabic with influences from Hebrew and Aramaic”) ;)

http://www.omniglot.com/writing/judeo-arabic.htm
http://www.omniglot.com/writing/ladino.htm
woohoo! 100% rätt.. :) Judaeo-arabiska och Ladino var exakt de jag sökte (även om det finns fler mycket mindre språk med)

Hatten är din! hatten är din... hatten är din, hattbaby..

Noriega
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 maj 2003, 21:48
Ort: Skåne

Inlägg av Noriega » 13 februari 2006, 22:33

Ojoj, vad ska man nu hitta på?

Från vilket språk kommer ursprungligen (det kom säkert till oss genom engelska eller tyska) uttrycket löpa amok? Och vad innebar det att löpa amok där?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 15 februari 2006, 00:15

Noriega skrev:Ojoj, vad ska man nu hitta på?

Från vilket språk kommer ursprungligen (det kom säkert till oss genom engelska eller tyska) uttrycket löpa amok? Och vad innebar det att löpa amok där?
Har någon magkänsla om att det rör sig om Malaysiska.. men sen kan jag inte säga mer.

Noriega
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 maj 2003, 21:48
Ort: Skåne

Inlägg av Noriega » 15 februari 2006, 08:41

Giancarlo skrev:
Noriega skrev:Ojoj, vad ska man nu hitta på?

Från vilket språk kommer ursprungligen (det kom säkert till oss genom engelska eller tyska) uttrycket löpa amok? Och vad innebar det att löpa amok där?
Har någon magkänsla om att det rör sig om Malaysiska.. men sen kan jag inte säga mer.
Stämmer: ett slags rituellt ”självmord”, där man dödar så många man kan innan man själv ”tas om hand”. Lite som bärsärkar. Malajiska är språket.

Giancarlos tur.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 16 februari 2006, 00:39

Noriega skrev:
Giancarlo skrev:
Noriega skrev:Ojoj, vad ska man nu hitta på?
Giancarlos tur.
Tack! Här kommer en ganska svår.

Vilket språk/alfabet?
Bild

Ser ju ut som utomjordiska, men tänk efter mycket... hade nog haft svårt att lista ut den själv:

Låst