Sarvi skrev:Fanns faktiskt ett svenskt glidflygplan för lufttransport: AB Flygindustris Fi 3. Varje plan kunde ta tio man + två besättningsmän, och bogserades av B 5-or som modiefierats för uppgiften. Ett trettiotal var tänkta att anförskaffas, men efter problem med haveri under utprovningen vintern 1944 försenades projektet och endast fem serieflygplan levererades. Programmet avslutates för gott efter krigsslutet. Kan det vara dessa hypotetiska 300 man i sina hypotetiska maskiner som avsågs?
Det fanns ju ett antal Ju-52/3 inhyrda under beteckningen Tp 5 också...
Mycket intressant! Något som jag aldrig tidigare hört talas om! Jag tror det måste vara okänt för andra också, varför jag sammanställt litet uppgifter från webben:
Det en-motoriga bombplanet B 5 var det amerikanska North American NA-16 som i 103 exemplar importerades från USA 1939-40.
Flygvapnet använde B 5 som störtbombare något som inte förutsetts av konstruktörerna, men flygplanet visade i efterhand att det höll för även den uppgiften. Bomblasten var den samma som för Junkers Ju 87 Stuka 1 x 500 kg eller 2 x 250 kg plus 4 x 50 kg bomber.
Maxhastighet 330 km/tim, vid bogsering 250 km/tim.
B 5 drogs bort från fronttjänst när Flygvapnet fick Saab B 17 och modifierades av Saab till skolflygplan (SK 14) och målbogseringsflyplan. Efter modifieringen fördelades flygplanen ut på landets flottiljer.
1944 användes en krokförsedd B 5 vid flygprov av Lastglidaren Lg 105. Planerna var att förse 50 stycken flygplan med krok för bogsering av glidflygplan och luftmål.
Lg 105 var ett lastglidflygplan av typen som utprovades av Flygvapnet 1943-1944.Totalt beställde Flygvapnet sex glidflygplan, varav bara ett utöver prototypflygplanet levererades till F 14 Halmstad i januari 1945.
De övriga fem, som fanns med i krigsplaceringsplanen, bogserades över till Bulltofta flygplats efter att Kockums Flygindustri i Malmö övertagit dem. Tanken var, att förse civila flygbolag med transportkapacitet, men några intressenter fanns inte, eftersom utvecklingen hade gått förbi flygplanstypen.
Intressanta uppgifter om projektet finns på
http://www.avrosys.nu/fi3rediviva/kontakt101.htm . Enligt denna skulle glidflygplanet även kunna användas vid fällning av fallskärmstrupp.
Reflektion till ovanstående: Man måste ju säga att det var tur mot bakgrunden av ovanstående uppgifter att momentet med med luftlandsättning av svensk trupp på Vaerlöse flygplats på Norra Själland senare ströks ur planeringen för "Rädda Danmark"!
Brrr...hur skulle det ha gått?!?