Venetianarna höll på att befria Grekland?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Venetianarna höll på att befria Grekland?

Inlägg av Carolus » 13 januari 2006, 03:44

http://www.zum.de/whkmla/region/italy/v ... 91718.html
Efter att ha läst Rosseaus Karl XII-bok fick jag lära mig att Peloponessos var befriat från turkarna ett tag i början av 1700-talet. Letade vidare och fann denna länk. Det visar sig att venetierna höll på att befria hela Grekland, men stoppades av någon sjukdom.

Skulle de kunnat lyckats? Anta att när de gjort grovjobbet så hakar säg Österrike och Ryssland på; skulle de kunnat krossat det osmanska riket?

Om inte annat, varför inspirerade detta inte greker att göra uppror?

Jag vet att jag nämnt detta tidigare, men nu har nya fakta uppkommit. :D

frankenstein
Ny medlem

Inlägg av frankenstein » 13 januari 2006, 08:24

Vad jag vet ska det ha varit ett inhyrt svenskt befäl som beordrade att man skulle spränga turkarnas krutförråd på Akropolis. Det är därför det ser ut som det gör idag, tyvärr.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 januari 2006, 09:39

Definitionsfråga: Med "befrielse" menas väl att man överlämnar landet till lokalbefolkningen? Antar att venetierna inte erövrade landet för någon annans räkning än sin egen.
Carolus skrev:Om inte annat, varför inspirerade detta inte greker att göra uppror?
Det där med upprorsbiten var väl ytterst inspirerat av revolutionerna i slutet av 1700-talet. Att nationer krigade om territorier var ju vardag i början av 1700-talet.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 januari 2006, 09:58

frankenstein skrev:Vad jag vet ska det ha varit ett inhyrt svenskt befäl som beordrade att man skulle spränga turkarnas krutförråd på Akropolis. Det är därför det ser ut som det gör idag, tyvärr.
Nja ,explosionen var ett resulatet av en lyckoträff med en mörsargrant snare än en direkt order.Att man försökte beskjuta Akropolis var inte heller konstigt med tanke på att det var en av turkarnas huvudfästen under belägringen.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 januari 2006, 10:12

Österrike var i fullt krig med Osmanska riket tillsammans med sina allierade (Polen, Bajern, Sachsen mfl) när Venedig inledde sin offensiv, det var därför som den kom någonstans öht. Venedig saknade fullständigt resurserna som krävdes för att utmana osmanska riket i Grekland på egen hand. Att de var på väg att befria "hela Grekland" är en mycket grov överdrift, Euboea är en relativt stor ö något NÖ om Athen, inte mer. Hade Venedig gått vidare norrut in i Thessalian mm så hade de förlroat den kontakt med havet som var central i deras inledande framgångar. Som bevisades av den enkelhet med vilken osmanerna drev ut Vendig 1714-1715 så spelade de två nationerna inte precis i samma division när det gällde landkrig.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 13 januari 2006, 16:32

Venedig hade ju haft land i området sen korståget mot Konstantinopels dagar. och handelsintressen sen ännu tidigare.
Kolonierna man hade ville man ju försvara och utöka sitt område, men att man skulle haft en stor chans mot det Osmanska riket tror
jag inte ens venetianarna själva trodde. Långtida venetianska fästen fanns i Negroponte (Εύβοια), Peleponessos, Kreta, flera öar i Cykladerna, Joniska öarna och Korfu, även mitt i Albanien fanns det venetiansk närvaro. Kända venetianska "castelli" dvs militära befästningar fanns det i Canea (Χανιά,kreta), Candia (Ηράκλειο, Kreta), Durasso (Durës), flera stora borgar utanför ön Spetses (Σπέτσες) på Peloponessos.
Senast redigerad av 2 Giancarlo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 13 januari 2006, 16:38

Hexmaster skrev:Definitionsfråga: Med "befrielse" menas väl att man överlämnar landet till lokalbefolkningen? Antar att venetierna inte erövrade landet för någon annans räkning än sin egen.
Befrielse från osmanerna. Gissar att kristna greker hellre levde under kristna veneter än muslimska osmaner...
Det där med upprorsbiten var väl ytterst inspirerat av revolutionerna i slutet av 1700-talet. Att nationer krigade om territorier var ju vardag i början av 1700-talet.
Förvisso, även om Nederländerna hade ett blodigt befrielsekrig mot Spanien under 1600-talet...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 januari 2006, 20:30

Carolus skrev:Befrielse från osmanerna. Gissar att kristna greker hellre levde under kristna veneter än muslimska osmaner...
Varför kan man ju fråga sig. Venetianarna och de frankiska riddarstater som uppstod i Grekland fram tills osmanerna tog över var Katolska, grekerna var Grekortodoxa. Fiendeskapen mellan dessa trosriktningar var gammal och etablerad.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 13 januari 2006, 21:45

Dûrion Annûndil skrev:
Carolus skrev:Befrielse från osmanerna. Gissar att kristna greker hellre levde under kristna veneter än muslimska osmaner...
Varför kan man ju fråga sig. Venetianarna och de frankiska riddarstater som uppstod i Grekland fram tills osmanerna tog över var Katolska, grekerna var Grekortodoxa. Fiendeskapen mellan dessa trosriktningar var gammal och etablerad.

Mvh -Dan
Javisst, men efter 200 år av muslimsk överhöghet så torde det katolska valet vara mer eftersträvnadsvärt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 januari 2006, 00:52

Carolus skrev:Javisst, men efter 200 år av muslimsk överhöghet så torde det katolska valet vara mer eftersträvnadsvärt.
Den grekortodoxe patriarken i Istanbul (fd. Konstantinopel) föredrog nog osmanerna, eftersom han då garanterat var högsta hönset över de grekortodoxa församlingarna. Det rådde ju religionsfrihet. Om katolikerna tagit över finns chansen att de grekortodoxa underordnats Katolska kyrkan, och andra religiösa konfliktsanledningar.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 14 januari 2006, 12:32

Dûrion Annûndil skrev:
Carolus skrev:Javisst, men efter 200 år av muslimsk överhöghet så torde det katolska valet vara mer eftersträvnadsvärt.
Den grekortodoxe patriarken i Istanbul (fd. Konstantinopel) föredrog nog osmanerna, eftersom han då garanterat var högsta hönset över de grekortodoxa församlingarna. Det rådde ju religionsfrihet. Om katolikerna tagit över finns chansen att de grekortodoxa underordnats Katolska kyrkan, och andra religiösa konfliktsanledningar.

Mvh -Dan
Det tror jag inte mången grek skulle hålla med om. Dessutom hade Venedig religiosnfrihet?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 januari 2006, 23:06

Carolus skrev:Det tror jag inte mången grek skulle hålla med om.
Nåja, det kan man nog bara resonera om, eftersom vi inte vet vad de ansåg om saken eftersom de aldrig tillfrågades. Men teoretiskt ur patriarkens ståndpunkt så bör osmanerna varit att föredra.
Carolus skrev:Dessutom hade Venedig religiosnfrihet?
Nej. Graden av frihet berodde alltså på vad kyrkan och överheten tyckte för stunden.

Mvh -Dan

GL
Medlem

Inlägg av GL » 20 januari 2006, 00:44

Jag vet inte hur läget var på 1700-talet, men när turkarna erövrade de venetiansk-grekiska områdena på 1400- och 1500-talen så hälsades de som befriare. Venetianarna var både intoleranta och grymma, medan osmanerna var förvånadsvärt toleranta mot andra trosinriktningar.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 20 januari 2006, 01:10

GL skrev:Jag vet inte hur läget var på 1700-talet, men när turkarna erövrade de venetiansk-grekiska områdena på 1400- och 1500-talen så hälsades de som befriare. Venetianarna var både intoleranta och grymma, medan osmanerna var förvånadsvärt toleranta mot andra trosinriktningar.
?
Att osmanerna hälsades som befriare av greker från ett grekiskt rike finner jag väldigt svårt att tro. Ända sedan Tisdag den 27 Maj 1453 är tisdagar en olycksdag... Det säger en del om hur mycket de gillade osmanerna.

Det du säger kanske gällde vissa enstaka öar, även om jag har väldigt svårt att tro det.

GL
Medlem

Inlägg av GL » 20 januari 2006, 01:13

Carolus skrev:
GL skrev:Jag vet inte hur läget var på 1700-talet, men när turkarna erövrade de venetiansk-grekiska områdena på 1400- och 1500-talen så hälsades de som befriare. Venetianarna var både intoleranta och grymma, medan osmanerna var förvånadsvärt toleranta mot andra trosinriktningar.
?
Att osmanerna hälsades som befriare av greker från ett grekiskt rike finner jag väldigt svårt att tro. Ända sedan Tisdag den 27 Maj 1453 är tisdagar en olycksdag... Det säger en del om hur mycket de gillade osmanerna.

Det du säger kanske gällde vissa enstaka öar, även om jag har väldigt svårt att tro det.
För det första så tror jag att Konstantinopels fall är en mer sentida nationalistisk sorgesymbol, en 1400-tals grek var nog snarare glad att alla krig var över så att han/hon kunde leva i fred.

De landområden jag syftar på är de som hade grekisk befolkning men som lydde under Venedig.

Skriv svar