Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Torbjörn J
- Medlem
sista gissningen för min del... tror jag
Valiant och Warspite!
/Torbjörn - som läst och läst och läst...
Edit: pucktvåa och dessutom fel!!
-
varjag
- Saknad medlem †
Jajamensan Perman! Det var precis vad som hände

. BARHAM fick snöpligen
bogsera RESOLUTION till Freetown i Sierra Leone. Fransmännen bara försvarade sig
mot ett brittiskt angrepp - så torpederingen var helt logisk och även skicklig. Att du inte
hört om episoden är förståeligt, Royal Navy skryter inte precis med sina fadäser

.
Dessutom älskar jag att dra upp mindre kända händelser i quizzarna..

....
Din fråga...Varjag
-
Perman
- Medlem
varjag skrev:
Jajamensan Perman! Det var precis vad som hände . BARHAM fick snöpligen
bogsera RESOLUTION till Freetown i Sierra Leone. Fransmännen bara försvarade sig
mot ett brittiskt angrepp - så torpederingen var helt logisk och även skicklig. Att du inte
hört om episoden är förståeligt, Royal Navy skryter inte precis med sina fadäser .
Dessutom älskar jag att dra upp mindre kända händelser i quizzarna.. ....
Din fråga...
Ja är det inte kul med dessa ganska okända incidenter och episoder som får lite ljus på sig. Ska vi ta en till? (Jag förmodar åtminstone att den här händelsen är ganska okänd, men jag kan ju förstås ha fel eftersom jag är relativt ny just i detta forum). Då förflyttar vi oss till Sverige. Vad var det för anmärkningsvärt som hände den 12 augusti 1943 i Kalmarsund?
/Per
-
Torbjörn J
- Medlem
Det har inte något att göra med den danska flottan?
/Torbjörn
-
Bagheera
- Medlem
Spekulerar, en minsprängning i Kalmarsund, alt att tyskarna fällde minor från flygplan för att spärra infarten till hamnen i Kalmar.
??
-
Perman
- Medlem
Torbjörn J skrev:
Det har inte något att göra med den danska flottan?
Nej, så vitt jag vet så har det bara med Sverige att göra. Här är en första ledtråd: Birkaland.
/Per
-
Perman
- Medlem
Bagheera skrev:
Spekulerar, en minsprängning i Kalmarsund, alt att tyskarna fällde minor från flygplan för att spärra infarten till hamnen i Kalmar.
Nej, det handlar inte om en krigshandling, men Krigsmakten (för det hette väl så?) var ändå inblandad.
/Per
-
varjag
- Saknad medlem †
m/s BIRKALAND var ett fartyg som tillhörde Svenska Orientlinjen (Broströms) - men
mer kommer jag inte ihåg f.n......

Varjag
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
På morgonen den 12 aug 1943 kolliderade ubåten Illern med M/S Birkaland i Kalmarsunds djupränna. I samband med att ubåten skulle gira ner i rännan träffades den av Birkaland i höjd med maskinrummet och började vattenfyllas. Ett intilliggande mudderverk gjorde passagen särskilt smal. Birkaland fortsatte mot grundare vatten med ubåten fast på sin stäv. Flaggubåtsmaskinisten Karl Gustav Hamner, som stod på akterdäck, slungades överbord och drunknade.
Besättningen i övrigt räddades av livbåt från Birkaland och med linor från mudderverket. I anslutning till att livbåten avhämtat besättningen kantrade ubåten och sjönk på 8 meters djup.
?
-
Perman
- Medlem
varjag skrev:
m/s BIRKALAND var ett fartyg som tillhörde Svenska Orientlinjen (Broströms) - men
mer kommer jag inte ihåg f.n......
Bra varjag, du har med all sannolikhet rätt om fartyget, men vad har hänt?
/Per
-
Bilagor
-

- Birkaland.jpg (20.03 KiB) Visad 765 gånger
-
Perman
- Medlem
Battler skrev:
På morgonen den 12 aug 1943 kolliderade ubåten Illern med M/S Birkaland i Kalmarsunds djupränna. I samband med att ubåten skulle gira ner i rännan träffades den av Birkaland i höjd med maskinrummet och började vattenfyllas. Ett intilliggande mudderverk gjorde passagen särskilt smal. Birkaland fortsatte mot grundare vatten med ubåten fast på sin stäv. Flaggubåtsmaskinisten Karl Gustav Hamner, som stod på akterdäck, slungades överbord och drunknade.
Besättningen i övrigt räddades av livbåt från Birkaland och med linor från mudderverket. I anslutning till att livbåten avhämtat besättningen kantrade ubåten och sjönk på 8 meters djup.
Rätt, och bra gjort att ta denna. Jag visste själv inte dessa detaljer om olyckan, men det var intressant att få veta. Får man fråga var du fått denna info ifrån? Det enda jag kan tillägga är att Illern bärgades 1 september 1943, men skrotades sedan 1944. Hon var byggd 1921-22. Här är en bildserie från olyckan som är hämtad från Jan-Erik Thoft's fina svenska ubåtssajt:
http://www.submarines.nu/1-30/18-illern/illern.htm
Jag trodde länge att Ulven var den enda svenska ubåten som gick förlorad under andra världskriget, men så är alltså inte fallet.
Din fråga Battler!
/Per
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
Källa: Det Svenska Ubåtsvapnet 1904 - 2004
Ny fråga, vi håller oss till Öland - byter sida.
Den 9 juli 1941, vad hände ?
MVH
-
varjag
- Saknad medlem †
Battler skrev:Källa: Det Svenska Ubåtsvapnet 1904 - 2004
Ny fråga, vi håller oss till Öland - byter sida.
Den 9 juli 1941, vad hände ?
MVH
På andra sidan Öland small det också - svenska minor..... De tyska hjälpminutläggarna
Tannenberg,
Preussen och Hansestadt Danzig drumlade in i ett svenskt minfält öster om Ölands s:a udde på
hemväg från Finland. Alla tre fartygen fick minträffar och sjönk - trots att de varnades av den svenska
minsveparen SANDÖN...Varjag
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
varjag skrev:På andra sidan Öland small det också - svenska minor..... De tyska hjälpminutläggarna Tannenberg,
Preussen och Hansestadt Danzig drumlade in i ett svenskt minfält öster om Ölands s:a udde på
hemväg från Finland. Alla tre fartygen fick minträffar och sjönk - trots att de varnades av den svenska
minsveparen SANDÖN...Varjag
Stämmer, Sandön kämpade verkligen för att informera förbandet - tog kontakt med en av de eskorterande "räumbooten" med megafon, hade flaggsignaler hissat i masten, samt sirenen påslagen - ingenting hjälpte, de stora fartygen var som döva och blinda......
Varjag's fråga
MVH
-
varjag
- Saknad medlem †
Den brittiska kronkolonin, fästningen och marinbasen Gibraltar - var givetvis ett
primärt mål för Axelmakternas bombflyg. Den första bombraiden över Gibraltar
inträffade natten 4-5 juli 1940. Och överaskade britterna - då den kom från ett
oväntat håll.....frågorna;
1) Vilka var det som bombade Gibraltar ?
2) Varifrån kom bombplanen ?
3) Vilken typ av bombplan gällde det ?
Bonus: Varför iscensattes detta bombanfall ?
.../Varjag