Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
-
varjag
- Saknad medlem †
Copernicus Polonus skrev:1)Rosa Luxemburg (po Róża Luksemburg). Hon hade flera öknamn (pseudonymer) bl.a. Spartakus och Maciej Rózga)
2)I Berlin i januari 1919
3)Kanske heter det på svenska Spartakusupproret?
Om det är någorlunda rätt släpper jag frågan fri. / Copernicus
Copernicus - det är inte någorlunda - utan fullständigt rätt. Hennes öknamn i Sverige var 'Röda Rosa'; i Polen känner man uppenbarligen sina landsförvanter!!
Och vinnaren - släpper frågan fri.........
-
varjag
- Saknad medlem †
Den 28:e juni 1914 mördades 'Franz och Sophia' vilket kom att få ödesdigra följder för samtiden. Jag splittrar frågorna för att kanske skapa mera intresse för denna tråd och ge flera svarare en chans....
1) Vem var 'Franz' ?
2) Vad hette Sophia i efternamn ?
3) Var skedde morden ?
4) Vem var mördaren ?
5) Vilket mordvapen använde denne ?
6) Hur många skott avlossades ?
7) Med bonus - vilket örlogsfartyg - förde stoften till hemlandet ? och för Dubbel...
8) Med vilken yacht fördes stoften TILL detta fartyg ?
/Varjag
-
Kniebolo
- Medlem
1. Österike-Ungerns tronföljare, brorson till kejsar Franz Josef, bar titeln ärkehertig.
2. von Chotek, grevlig släkt. Inte helt oproblematiskt...
3. Sarajevo
4. Gavrilo Princip
5. Browning M1910 (Jag erkänner att google hjäpte till med modellen.)
6. Minst två. Chansar på att det inte var flera.
7. Båtar kan jag ingenting om.
Bonus. Se fråga sju.
-
Probstner
- Medlem
1) Ferdinand d'Este
2) Chotek von Chotkowa und Wognin
3) Serajewo, nuv Sarajevo
4) Gavrilo Princip
5) Browning M10
6) Två (undrar jag om det verkligen stämmer)
Jag är en enkel man som gärna avstår bonusar åt någon annan (=orkar inte fuskgoogla).
/ Probstner
Edit: var jag SÅ långsam?
-
CvD
- Medlem
Frans och Sofias kroppar fördes med yachten Dalmat till slagskeppet Viribus Unitis för vidare färd till begravningen.
Bild på Dalmat liggandes bredvid Viribus Unitis.
Som några fotnoter kan nämnas att Dalmat fortfarande existerar, Viribus Unitis sänktes av italienarna trots att hon inte var österrikisk-ungersk tjänst vid tillfället och att Princip dog i det under påföljande krig ökända Theresienstadt
/CvD
-
varjag
- Saknad medlem †
Man får lyfta på hatten för våra kunskapsrika Skalmän! Bonuslagrarna går till CvD för de inblandade fartygen. Kniebolo svarade före Probstner - men bägge svaren är korrekta. Vad beträffar de två skotten - har jag också mina tvivel, men den österrikiska rapporten bekräftar att det bara var frågan om två små 7,65mm's piller -Gavrilo Princip måtte ha varit en bra skytt...

Han undgick att hängas då han bara var 19 år gammal och ingen under 20 kunde dömas till döden. Han dog i tuberkulos - som var långt framskriden redan vid attentatet...
Kniebolo's fråga! ......... Varjag
-
Kniebolo
- Medlem
Jag söker en inte helt politiskt korrekt motståndare till Hitler. En svuren motståndare till "Rom" och "väst" vilka han såg Hitler som en förkämpe för.
Denne man satt i den bayerska rådsrepublikens centralråd och dömdes för detta till två år på fästning.
Vår anonyme vän grundade 1926 en tidskrift vilken förbjöds 1934. Mannen ifråga häktades 1937 av av Gestapo och dömdes två år senare till livstid på tukthus för högförräderi.
-
Kniebolo
- Medlem
Dags för lite ledtrådar ser det ut som.
Det är, trots deltagandet i rådsrepubliken, ingen dussinbolsjevik vi är ute efter. Vidare finns en koppling till föremålet för min förra fråga (Ernst von Salomon) via person med samma förnamn.
Vår eftersökta vän träffade vid ett tillfälle Goebbels. Nyss nämnda ej namngivna vän skilldrade mötet i sin dagbok: "[S]amtalet [påminnde] också något om en absurd föreställning, ett möte mellan en tung- och en flugviktare, varvid dock den andligt starkare samtidigt var den politiskt svagare. Det upprepades heller inte." Goebbels skildrade dispyten i sin dagbok som en stor triumf.
-
varjag
- Saknad medlem †
Kniebolo skrev:Dags för lite ledtrådar ser det ut som.
Det är, trots deltagandet i rådsrepubliken, ingen dussinbolsjevik vi är ute efter. Vidare finns en koppling till föremålet för min förra fråga (Ernst von Salomon) via person med samma förnamn.
Vår eftersökta vän träffade vid ett tillfälle Goebbels. Nyss nämnda ej namngivna vän skilldrade mötet i sin dagbok: "[S]amtalet [påminnde] också något om en absurd föreställning, ett möte mellan en tung- och en flugviktare, varvid dock den andligt starkare samtidigt var den politiskt svagare. Det upprepades heller inte." Goebbels skildrade dispyten i sin dagbok som en stor triumf.
Ja Kniebolo - inte var det lätt - även med ledtråd???? Menar du Erich Mühsam? Han hade ju en tidskrift, 'Fanal' och dess
publiceringsår stämmer bra med de i frågan. Men blev mördad i ett KL omkring 1934? Varjag
-
alexcykel
- Medlem
Detta var rådsrepublikens regeringsmedlemmar:
Dr. Franz Lipp
Silvio Gesell
Erich Mühsam
Sontheimer
Gustav Landauer
Ernst Toller
Eugen Leviné-Nissen
Max Levien
Tobias Axelrod
Rudolf Egelhofer
Om det inte är någon av dessa då undrar jag om jag missförstått frågan.
(Av mina undersökningar följer att det inte kan vara någon av dessa)
-
varjag
- Saknad medlem †
Ja Alexcykel, jag har oxå googlat mig igenom 'ministären' - men får inte datumen att
passa

. För att höja 'temperaturen' på tråden - en bild av Erich Mühsam....
ingen 'dussinbolshevik' precis. Men nästan en karikatyr - av vad 'borgarna' skrämde
sina barn med......
-
alexcykel
- Medlem
Jag tror att svaret är Ernst Niekisch, enligt informationsdienst gegen rechtsextremismus grundade han 1926 tidningen "Widerstand. Blätter für sozialistische und nationalrevolutionäre Politik". Nationalrevolutionär passar ju ihop med Ernst Salomon lite grand...
Är frågan min?
-
alexcykel
- Medlem
Trots att jag inte fått ett svar ännu dristar jag mig till att ställa en ny fråga.
(I väntan på Kniebolos dom)
En av de anklagade för riksdagshusbranden i Berlin 1933 blev sedermera regeringschef i ett europeiskt land, vem?
-
varjag
- Saknad medlem †
alexcykel skrev:Trots att jag inte fått ett svar ännu dristar jag mig till att ställa en ny fråga.
En av de anklagade för riksdagshusbranden i Berlin 1933 blev sedermera regeringschef i ett europeiskt land, vem?
ja det var Georgi Dimitriov - och Bulgarien -, nu väntar vi på Kniebolo....
-
varjag
- Saknad medlem †
varjag skrev:alexcykel skrev:Trots att jag inte fått ett svar ännu dristar jag mig till att ställa en ny fråga.
ja det var Georgi Dimitriov - och Bulgarien -, nu väntar vi på Kniebolo....
OCH VÄNTAR????.....Varjag