Amerikanska marinkåren

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Amerikanska marinkåren

Inlägg av Schwalbe » 20 november 2005, 20:09

Jag är lite dålig på det här, men sattes marinkåren främst in i stilla havet och inte i Europa?
I så fall, fanns det något skäl till det?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 20 november 2005, 20:16

Det här låter som ett jobb för Gerle...

Rent spontant beror det nog på själva naturen av krigföringen i stilla havet. Det var en amfibieoperation efter den andra, år ut och år in. Med andra ord som klippt och skuret för marinkåren (även om många arméförband deltog i PTO också). Sen vet jag faktiskt inte om USMC ens hade kapacitet att operera i ETO, men jag antar att herrn jag nämnt ovanför vet lite mer. :)

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 20 november 2005, 20:32

Är inte marinkåren understäld flottan?

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 20 november 2005, 22:08

Magnus Lindström skrev:Är inte marinkåren understäld flottan?
Jag vet inte hur det förhåller sig med det, men det borde väl inte spela någon roll? US Navy opererade i Europa också, eller hur?

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 20 november 2005, 22:43

det var väl så att stilla havet var marinens krig och europa arméens. Alltså jag menar huvudansvaret, självklart deltog styrkorna i båda områdena.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 20 november 2005, 23:05

US Marines deltog inte i kriget i Europa, bortsett från 1st Marine Brigade (Provisional), som vaktade Island 7 juli 1941 till 25 mars 1942. Dessa trupper var dock aldrig i strid.

Anledningen till att de uteslutande utnyttjades i Stilla Havet var som sagt att de var tränade för just den typen av krigsföring, dvs. landstigningsoperationer.

Anders
Medlem

Inlägg av Anders » 21 november 2005, 01:03

Amerikanska marinkåren är inte underställd flottan.
Om jag inte missförstått det så är marinkåren direkt underställd presidenten medans armen, flottan och flygvapnet är underställda Pentagon.
Marinkåren har egen arme egen flotta och eget flygvapen.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 21 november 2005, 04:28

Den amerikanska marinkåren var inte så stor utan byggdes upp med början 1941 från en brigad till sex divisioner i slutet av kriget.
http://hqinet001.hqmc.usmc.mil/HD/Histo ... r_WWII.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/USMC#Creation_and_history

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 november 2005, 07:40

Anders skrev:Amerikanska marinkåren är inte underställd flottan.
Om jag inte missförstått det så är marinkåren direkt underställd presidenten medans armen, flottan och flygvapnet är underställda Pentagon.
Marinkåren har egen arme egen flotta och eget flygvapen.
Marinekåren står visst under Pentagons befäl, kommendanten är en av "Joint chiefs of staff" och Marinkåren lyder under försvarsdepartementet och försvarsministern. Marinkåren leds mer direkt (politiskt-civilt) av marinministern http://www.navy.mil/palib/organization/org-over.html

Marinkåren har mycket riktigt egna flygplan och helikoptrar men några fartyg har de inte, "båtar" är en annan femma men fartyg hade aldrig flottan tillåtit att de fick.

Användarvisningsbild
Ankdamm
Medlem

Inlägg av Ankdamm » 21 november 2005, 14:28

Som en parentes kan det nämnas att marinkåren sattes in i Frankrike under första världskriget.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 25 november 2005, 22:03

Magnus Lindström skrev:det var väl så att stilla havet var marinens krig och europa arméens. Alltså jag menar huvudansvaret, självklart deltog styrkorna i båda områdena.
Faktum är att US Army faktiskt hade betydligt mer personal än marinkåren, även i området runt Stilla Havet. Totalt hade armén 1,4 miljoner man i området i mitten av 1945 (varav 500.000 stridande markförband) mot marinkårens 486.000 totalt i hela världen (varav de flesta dock var i området). Att marinkåren ensamt tog sig an japanerna är en myt som man kan förmoda kommer från marinkåren själv.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 26 november 2005, 03:29

Nej jag menar inte att marinkåren tog sig an Japan. Dock hade väl marshall mindre att göra med stilla havet än King och Nimitz. MacArthur var väl dock armébefälhavare i grunden. Som sagt jag bygger det bara på vad jag tror mig minnas att Europa var arméns krig medan flottan tog sig an stilla Havet. Men Churchill blev besviken att USA satsade för stora resurser på stilla havet fastän det var överenskommet att Europa skulle komma i första hand.

Skriv svar