Recension på DN av ny bok om Leni Riefenstahl

Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Recension på DN av ny bok om Leni Riefenstahl

Inlägg av Daniel L » 5 augusti 2005, 00:55

Ingela Lind har läst Jürgen Trimborns bok "Leni Riefenstahl: Filmskapare i tredje rikets tjänst".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Är det någon mer än jag som reagerar på Linds recension?

mvh/ Daniel

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 5 augusti 2005, 09:02

Hej!

Det vara hårda och inte så kloka ord av en bra tidning, nästan så man skulle skriva ett brev och i fråga sätta journalistiken.

Användarvisningsbild
Utåtriktad
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 9 juni 2005, 16:34
Ort: Hammarö

Inlägg av Utåtriktad » 5 augusti 2005, 09:28

Mr x skrev:Hej!

Det vara hårda och inte så kloka ord av en bra tidning, nästan så man skulle skriva ett brev och i fråga sätta journalistiken.
Instämmer helt!

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 augusti 2005, 11:45

Det enda som är vettigt i DN Kultur är seriesidan. Så en sådan här rescension förvånar mig faktiskt inte det minst.

Magnus Lindström
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 1 juli 2004, 20:33
Ort: Gävle

Inlägg av Magnus Lindström » 5 augusti 2005, 12:36

Orkar inte läsa den men är intresserad av vad som är problemet?

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 5 augusti 2005, 12:57

Är det någon mer än jag som reagerar på Linds recension?
Ja, man får ju inte veta så mycket om boken, vilket är direkt dåligt. Däremot får man veta desto mer om vad Lind tycker om Riefenstahl, vilket är helt onödigt i en recension. Dessutom motiverar hon inte sin uppenbara avsky särskilt väl, vilket gör det hela ännu sämre. Kan tänka mig att det finns rena sakfel i texten också, men det är andra än jag bättre på att kommentera.

Henrik

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 augusti 2005, 13:00

Magnus Lindström skrev:Orkar inte läsa den men är intresserad av vad som är problemet?
Problemet verkar vara, menas det, att folk tror att Riefenstahl inte var nazist, och även de som vet det uppmärksammar det inte tillräckligt. Vet inte hur ofta som skulle vara tillräckligt, det blir ju lite tröttsamt att påpeka det varje gång man nämner henne överhuvudtaget.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 5 augusti 2005, 15:58

SvD har för övrigt en bättre recension av samma bok:

http://www.svd.se/dynamiskt/rec_littera ... 999697.asp

Henrik

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 28 oktober 2005, 23:53

Henke skrev:SvD har för övrigt en bättre recension av samma bok:

http://www.svd.se/dynamiskt/rec_littera ... 999697.asp

Henrik
Recentionerna är väl ganska lika? Vilket förstås är naturligt då de ju recencerar samma bok. Vad är det som är felaktigt i Linds recention?

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 31 oktober 2005, 10:51

Recentionerna är väl ganska lika? Vilket förstås är naturligt då de ju recencerar samma bok.
Skillnaden är att efter att ha läst SvDs recension vet jag att recensenten tyckte att det var en mycket bra bok.

Efter att ha läst DNs recension vet jag att recensenten anser att Riefenstahl var en mycket dålig människa, däremot framgår inte alls särskilt tydligt vad hon tycker om boken.

Henrik

Skriv svar