Europeisk polis jagar nazistdoktor(Aribert Heim)
Europeisk polis jagar nazistdoktor(Aribert Heim)
Hur länge ska detta pågå karln är över 90+ kan man inte låta han leva ett stilsamt liv?
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10800208.asp
ps. om jag la detta i fel forum vänligen flytta den till den rätta/Tack
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10800208.asp
ps. om jag la detta i fel forum vänligen flytta den till den rätta/Tack
Tror mer det är fråga om en princip sak, att är man anklagad att vara en krigsförbrytare så skall man gripas och förhöras för det, även om man kan tycka att ärendet borde preskiberas, men vad ger det för bild om man skulle preskibera, jo att man kan komma undan men krigsförbrytelser.
En annan syn man kan se på det hela är att om man har gått underjorden och levt med skräcken att ständigt tänka på att man kan bli gripen är ett straff nog.
En annan syn man kan se på det hela är att om man har gått underjorden och levt med skräcken att ständigt tänka på att man kan bli gripen är ett straff nog.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Europeisk polis jagar nazistdoktor(Aribert Heim)
Det skulle han kanske tänkt på innan han begick sina brott. Krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten är som sagt inte något som preskriberas.Mr x skrev:Hur länge ska detta pågå karln är över 90+ kan man inte låta han leva ett stilsamt liv?
Mvh Petter
Gutekrigaren:Gutekrigaren skrev:Det skulle han kanske tänkt på innan han begick sina brott. Krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten är som sagt inte något som preskriberas.Mr x skrev:Hur länge ska detta pågå karln är över 90+ kan man inte låta han leva ett stilsamt liv?
Mvh Petter
Nu kanske han inte tänkte på det när han utförde sitt jobb som läkare tycker att det verkar fel att denna hetsjakt på en äldre herre. Som kanske ångrar sitt beslut idag nu 60-år senare och vill bara leva i lugn och ro och ha en stilsam frid i livet.
För vilka skulle detta ge rättvissa i livet?
De som ev blev utsatta för hans jobb?
eller för hans släkt?
Tror att du får klart skilda svar beroende på vilka du frågar tror INTE att hans barnbarn anser att han ska ev få sitta i fängelse nu när hans ev brott(vet ej under vilka brott han ev har fällts på).Martin Lundvall skrev:Om han ångrar så får han vara beredd att ta sitt straff. Fråga överlevande och anhöriga om de anser att han ska slippa. Personer straffas inte enbart för att ge hämnd till överlevande.Mr x skrev:Nu kanske han inte tänkte på det när han utförde sitt jobb som läkare tycker att det verkar fel att denna hetsjakt på en äldre herre. Som kanske ångrar sitt beslut idag nu 60-år senare och vill bara leva i lugn och ro och ha en stilsam frid i livet.
/Martin
-
Gutekrigaren
- Medlem
1. Att tortera lägerfångar är inte en läkares arbete enligt läkaretiken. Visserligen finns det stockdumma läkare också, men nog bör man besitta en tillräckligt hög intellektuell nivå för att begripa det.Mr x skrev:Gutekrigaren:
Nu kanske han inte tänkte på det när han utförde sitt jobb som läkare tycker att det verkar fel att denna hetsjakt på en äldre herre. Som kanske ångrar sitt beslut idag nu 60-år senare och vill bara leva i lugn och ro och ha en stilsam frid i livet.
För vilka skulle detta ge rättvissa i livet?
De som ev blev utsatta för hans jobb?
eller för hans släkt?
2. Om han har ångrat sig tillräckligt för att undgå straff (dvs att tiden har varit straff nog) avgör en domstol, som det brukar gå till i rättsstater.
3. Om brott är begånget har inte ålder någon betydelse för lagföringen. Domstolen kan besluta om åldern skall inverka på straffet, men inte utan lagföring (dvs rättegång). Annars skulle det ju i praktiken bli fritt fram att begå brott efter en viss ålder, det vore ju absurt.
4. Begångna brott skall prövas i domstol, det betyder rättvisa för hela samhället och även för den som prövas. Betänk att domstolsprövning inte är dom på förhand utan just en strävan efter att fastställa rätt sakförhållanden.
5. Brottsoffer och släktingar till den åtalade är egna rättssubjekt (dvs att de är juridiskt inte förbundna med den svarande precis som du inte kan ställas inför domstol för vad din bror eller dotter har gjort), domstolen skall inte ta hänsyn till deras eventuella åsikter utan enbart deras eventuella vittnesmål. Om släktingar mår dåligt tror jag inte du tycker att man bör avstå från lagföring. Mijailovics släkt, eller Thomas Quicks, mår säkert dåligt av rättegångarna men det kan inte ses som ett skäl att avstå från dem.
/Petter
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Tog bort min första post då jag ansåg att det var fel att skriva det, den var bara provocerande. Den här tråden verkar mer handla om rättvisa än om andra världskriget, jag är därför osäker på om den överhuvudtaget hör hemma på forumet, kanske i loungen, med andra världskriget har den dock lite att göra. Om den inte utvecklas i den riktning att vi börjar dikutera vilka brott han är efterlyst för.
Jag trodde inte någon hann se mitt inlägg. När du ändå har citerat mig är det väl lika bra att svara så får vi se hur tråden utvecklas. Brottsling A begår brott, då kan du inte låta brottsling B bestämma om han ska straffas eller inte. Den här personen begick brott, han kan inte skylla på att han inte visste. Det försvaret underkändes vid Nurnberg och därför även i detta fall. Principen att brottslingar ska straffas är väl klart? Likaså att vissa brott preskriberas men inte alla, och de som inte preskriberas kan man dömmas för under hela sitt liv?
Principen är alltså helt klart?
Sedan kan man självklart diskutera hur mycket pengar och tid man ska lägga på att jaga en förbrytare. Jag anser dock att det inte går att sätta något pris på mänskligt lidande och därför anser jag att en sådan diskussion blir smått absurd.
/Martin
Jag trodde inte någon hann se mitt inlägg. När du ändå har citerat mig är det väl lika bra att svara så får vi se hur tråden utvecklas. Brottsling A begår brott, då kan du inte låta brottsling B bestämma om han ska straffas eller inte. Den här personen begick brott, han kan inte skylla på att han inte visste. Det försvaret underkändes vid Nurnberg och därför även i detta fall. Principen att brottslingar ska straffas är väl klart? Likaså att vissa brott preskriberas men inte alla, och de som inte preskriberas kan man dömmas för under hela sitt liv?
Principen är alltså helt klart?
Sedan kan man självklart diskutera hur mycket pengar och tid man ska lägga på att jaga en förbrytare. Jag anser dock att det inte går att sätta något pris på mänskligt lidande och därför anser jag att en sådan diskussion blir smått absurd.
/Martin
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Trodde att det bara var Josef Mengele som blev kallad för "Doktor Död" men den "titeln" kanske sattes på alla läkare, (i koncentrationslägren), som begick dessa handlingar?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Vad jag har hittat så anses Aribert Heim skyldig till att ha mördat fångar i KZ Sachsenhausen, Buchenwald och Mauthausen medelst injektion av giftiga ämnen i hjärtat. Heim skall också utfört medicinska experiment på fångar bl.a. operationer utan bedövning injektioner av olika giftiga ämnet för att ta reda på hur mycket personen tålde innan den dog.
Moonman skrev:Vad utförde han för slags experiment? Hade de någon vetenskaplig vikt eller dödade han enbart fångar?
(från artikeln M r x länkade till, http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10800208.asp)SvD skrev:Bland annat ska han ha testat smärtgränsen genom att utföra operationer utan bedövning. Han ska enligt överlevande även ha sprutat dödliga doser av bland annat bensin för att med ett stoppur klocka dödskampen.
Det känns väldigt konstigt att fd koncentrationslägerfångar på en strand i Spanien får syn på en 90-årig gubbe, som de direkt känner igen som en krigsförbrytare ( låt vara att han hade ett ärr som kännetecken). Sedan måste de ha konfronterat honom, det är ju inte så troligt att han börjar vråla antisemitiska glåpord till slumpmässigt utvalda badgäster. En mer naturlig reaktion efter en konfrontation hade väl varit att gå därifrån istället? Heim måste ju veta vad som händer om han blir gripen. Hela historien är rätt osannolik.
Förövrigt tycker jag att det är osmakligt att jaga 90-åringar, för något de gjorde för 60 år sedan. Han har förmodligen lidit tillräckligt.
Förövrigt tycker jag att det är osmakligt att jaga 90-åringar, för något de gjorde för 60 år sedan. Han har förmodligen lidit tillräckligt.