SÄPO
SÄPO
Jag vet inte var den här frågan passar in, om den gör det alls, men:
Hur stora resurser har de?
Hur arbetar de?
Får de utökade resurser under krigstid, eller en nationell kris?
Vad skiljer Säpos arbetssätt jämfört med MUST (visst är det så den militära underrätelsetjänsten heter)
Vad krävs för att de ska avlyssna/bevaka någon?
Hur stora resurser har de?
Hur arbetar de?
Får de utökade resurser under krigstid, eller en nationell kris?
Vad skiljer Säpos arbetssätt jämfört med MUST (visst är det så den militära underrätelsetjänsten heter)
Vad krävs för att de ska avlyssna/bevaka någon?
Re: SÄPO
Härborde rimligtvis flera av svaren finnas.Per-Erik Larsson skrev:Jag vet inte var den här frågan passar in, om den gör det alls, men:
Hur stora resurser har de?
Hur arbetar de?
Får de utökade resurser under krigstid, eller en nationell kris?
Vad skiljer Säpos arbetssätt jämfört med MUST (visst är det så den militära underrätelsetjänsten heter)
Vad krävs för att de ska avlyssna/bevaka någon?
MVH
Hans
Och lite om MUST. Men alla smaskiga hemligheter lär du inte hitta på nätet.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Det är lite komplicerad att förklara det, men det är ett självständig organ med uppgift att svara för Sveriges säkerhet, hålla koll på eventuella personer som vill skada Sverige. Sverige Författningssamling(SFS 2002:1050 säger följande).
http://www.notisum.se/index2.aspiParent ... /index.asp
HISTORIK
Säpo har en skiftande historia, den har lagts ner och återuppstått. Annars är den första årtalet 1918, höll på i några år och startade upp igen. En av deras främsta uppgifter var att bl a jaga spioner som gör det för ett annat lands räkning. Men dom senaste åren så har även bekämpning och kunskapen kring terrorismen blivit mer och mer omfattande. Dom skall också jobba med personskydd för landets ledande personer och det kom mer eller mindre upp efter mordet på Olof Palme. Det är händelser som har gjort SÄPO:s befattning idag är följande;
Det redan nämnda Palme-mordet.
Skydd mot politiker och stora näringsdikare
Kunskap om bl a närskydd och terrorism.
SÄPO jobbar inte direkt på fältet som vanliga polismän, men finns i hand för att eventuellt lämna uppgifter till polisen eller nåt företag om det skulle vara nåt hot exempelvis. SÄPO är också självstyrande sedan några år tillbaka.
Stefan
Man kan lika gärna lägga in en del av lagen så får alla läsa utan förändringar i texten.Hur arbetar de?
Jag lägger inte ut hela, men lagtexten finns påUppgifter
2 § Säkerhetspolisen har till uppgift att inom Rikspolisstyrelsen leda och bedriva polisverksamhet för att förebygga och avslöja brott mot rikets säkerhet.
Säkerhetspolisen skall även, utöver vad som anges i första stycket, inom Rikspolisstyrelsen leda och bedriva polisverksamhet när det gäller
1. terrorismbekämpning,
2. bevaknings- och säkerhetsarbete som avser den centrala statsledningen eller som har samband med statsbesök och liknande händelser samt
3. annat personskydd i den utsträckning som Rikspolisstyrelsen bestämmer.
3 § Säkerhetspolisen skall också
1. fullgöra de uppgifter som Rikspolisstyrelsen har att utföra enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627) och säkerhetsskyddsförordningen (1996:633),
2. svara för sådan beredskapsplanering som Rikspolisstyrelsen bestämmer, och
3. lämna tekniskt biträde åt polisväsendet i den utsträckning som det är lämpligt med hänsyn till verksamhetens art.
4 § Säkerhetspolisen skall i enlighet med 11 § förordningen (1996:730) med instruktion för Registernämnden lämna utdrag av eller upplysning om
1. innehållet i SÄPO-registret och
2. de övriga uppgifter Säkerhetspolisen behandlar enligt polisdatalagen (1998:622).
5 § Säkerhetspolisen tillhandahåller Registernämnden de kanslifunktioner, sammanträdeslokaler och föredragande som anges i 3 § förordningen (1996:730) med instruktion för Registernämnden.
6 § Säkerhetspolisen skall hålla en hög beredskap för att snabbt kunna anpassa inriktningen av verksamheten till händelseutvecklingen i omvärlden.
http://www.notisum.se/index2.aspiParent ... /index.asp
Såvitt vad jag så finns det regler för hur man skall avlyssna en person med kriminell handling, det är fråga om etik och vad jag vet så är det iallafall förbjudet att avlyssna en person i Sverige. Om det räknas även för Säpo vet jag inte.Vad krävs för att de ska avlyssna/bevaka någon?
HISTORIK
Säpo har en skiftande historia, den har lagts ner och återuppstått. Annars är den första årtalet 1918, höll på i några år och startade upp igen. En av deras främsta uppgifter var att bl a jaga spioner som gör det för ett annat lands räkning. Men dom senaste åren så har även bekämpning och kunskapen kring terrorismen blivit mer och mer omfattande. Dom skall också jobba med personskydd för landets ledande personer och det kom mer eller mindre upp efter mordet på Olof Palme. Det är händelser som har gjort SÄPO:s befattning idag är följande;
Det redan nämnda Palme-mordet.
Skydd mot politiker och stora näringsdikare
Kunskap om bl a närskydd och terrorism.
SÄPO jobbar inte direkt på fältet som vanliga polismän, men finns i hand för att eventuellt lämna uppgifter till polisen eller nåt företag om det skulle vara nåt hot exempelvis. SÄPO är också självstyrande sedan några år tillbaka.
Stefan
storebror vill lyssna på dig
ett nytt lagförlag om obegränsade möjligheter att placera ut mikrofoner i de svenska hemmen är planterat ,(på uppdrag av storebror som är i korståg mot islamska terrorister?)
se folket i bild kulturfronts senaste nr, det var där ibs kriminella verksamhet avslöjades som ledde till att avslöjarna hämtades i gryningen och fängslades
se folket i bild kulturfronts senaste nr, det var där ibs kriminella verksamhet avslöjades som ledde till att avslöjarna hämtades i gryningen och fängslades
Re: SÄPO
Omkring 800 anställda och en hemlig budget (500 miljoner). Vill väl också påstå att deras personal inte är polisens bästa resurser, de mer kvalificerade väljer oftast befattningar inom andra delar av polisen..Per-Erik Larsson skrev:Hur stora resurser har de?
Skulle du börja jobba som informatör åt SÄPO om du blev tillfrågad?
Jag skulle inte det.
Jag har inget emot polisen, och har man bara rent samvete så har man ju såklart inget att frukta heller.
Men det här med SÄPO fyller mej med ett visst obehag.
Spionera på sina medmänniskor.
Sedan har ju de här skandalerna med åsiktsregistrering fått iaf mej väldigt skeptisk.
Jag skulle inte det.
Jag har inget emot polisen, och har man bara rent samvete så har man ju såklart inget att frukta heller.
Men det här med SÄPO fyller mej med ett visst obehag.
Spionera på sina medmänniskor.
Sedan har ju de här skandalerna med åsiktsregistrering fått iaf mej väldigt skeptisk.
Jag skulle vilja påstå att Rikskrim (RKP) är sveriges motsvarighet till FBI (FBI jobbar federalt, RKP jobbar nationellt). SÄPO är lite svårare att jämföra med amerikanska organisationer då de har så många olika säkerhetsorganisationer inom landet.. Security Service ?Carolus skrev:Kan man hårdra det och säga att SÄPO är Sveriges motsvarighet till FBI och MUST är Sveriges motsvarighet till CIA/NSA?
Att jämföra MUST och CIA kan jag hålla med om, båda jobbar utom landets gränser och får ej jobba med inrikes frågor.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Du verkar tro att SÄPO är någon motsvarighet till STASI. Jag tror inte att SÄPO har som stående policy att avlöna människor för att spionera på sina medmänniskor.Per-Erik Larsson skrev: Men det här med SÄPO fyller mej med ett visst obehag.
Spionera på sina medmänniskor.![]()
Från hemsidan som gav en bit upp:
Tycker jag låter väldigt vettigt och bra.Syftet med verksamheten är att skydda det demokratiska systemet, medborgarnas fri- och rättigheter samt den nationella säkerheten.
/Martin
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Antar att du menade Secret Service? Och nej, det är inte en bra jämförelse efter som Secret Service har två uppdrag:Simon_HBG skrev:Jag skulle vilja påstå att Rikskrim (RKP) är sveriges motsvarighet till FBI (FBI jobbar federalt, RKP jobbar nationellt). SÄPO är lite svårare att jämföra med amerikanska organisationer då de har så många olika säkerhetsorganisationer inom landet.. Security Service ?Carolus skrev:Kan man hårdra det och säga att SÄPO är Sveriges motsvarighet till FBI och MUST är Sveriges motsvarighet till CIA/NSA?
Att jämföra MUST och CIA kan jag hålla med om, båda jobbar utom landets gränser och får ej jobba med inrikes frågor.
1) Ekonomisk brottslighet
2) Livvakttjänst
De började ju som en organisation som jagade falskmyntare, och de håller de fortfarande på med kan man säga...
Rikskrim är en bra parallell till FBI. Speciellt som var och en av de 21 polismyndigheterna är en egen självständig organisation. Rikskrim arbetar mellan deras gränser och sätter upp rekommendationer för myndigheterna.
Om man ska ha en motsvarighet till SÄPO, tror jag den delas av FBI och HSOC, Department of Homeland Security Operations Center.
Nä STASI var väl att ta i.Martin Lundvall skrev:Du verkar tro att SÄPO är någon motsvarighet till STASI. Jag tror inte att SÄPO har som stående policy att avlöna människor för att spionera på sina medmänniskor.Per-Erik Larsson skrev: Men det här med SÄPO fyller mej med ett visst obehag.
Spionera på sina medmänniskor.![]()
Från hemsidan som gav en bit upp:
Tycker jag låter väldigt vettigt och bra.Syftet med verksamheten är att skydda det demokratiska systemet, medborgarnas fri- och rättigheter samt den nationella säkerheten.
/Martin
Men googlar man på SÄPO och åsiktsregistrering så får man upp hur många sidor som helst.
Om man nu inte spionerar på sina medmänniskor- hur får man då reda på deras åsikter?
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes