Befästningslinjen i Sudetområdet

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Befästningslinjen i Sudetområdet

Inlägg av mrvector » 29 augusti 2005, 22:02

Håller på att läsa "Det tredje rikets uppgång och fal"l av William L Shirer och där nämns det att en av Europas starkaste befästningslinjer som gränsade från Tjeckoslovakien till Tyskland låg i Sudetområdet. Någon som har nån mer fakta om detta? För mig var det helt okänt. Har alltid trott att det bara fanns en riktigt stark befästningslinje och att det var Maginotlinjen.

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Befästningslinjen i Sudetområdet

Inlägg av Hans » 29 augusti 2005, 22:21

Oj då, nu har jag inga källor framför mig men den tjekiska försvarslinjen var inte försumbar. Tjeckerna hade tagit inryck av Maginot och insett att det fanns ett hot från Tyskland. Tjeckoslovakien var ett av de mest avancerade länderna i Europa före andra världskriget - titta bara på deras stridsvagnsexport. Jag har ett vagt minne av en hemsida som beskriver linjen och visar bunkrar som finns kvar idag - får se när jag kan leta.

Att de blev aningen förtvivlade när de fick lämna allt till tyskland kan man förstå.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 augusti 2005, 22:25

Det var en mycket tät befästningslinje, men på de flesta håll bestod den av mindre bunkrar, stridsvagnshinder etc. Det var egentligen bara längs gränsen mot Schlesien som det fanns solida fort.

På kartan nedan syns de s k tunga befästningarna med blå färg och de lätta med röd.
Bild

Det finns massor av tjeckiska hemsidor om detta. Har man problem med språket så finns det en hel del bilder att titta på. Den här sidan är en bra utgångspunkt med massor av länkar till andra hemsidor. Eftersom det är en turistsajt så tar den upp bevarade objekt. Dessväre har jag inte hittat någon mer informativ hemsida på engelska eller tyska.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 29 augusti 2005, 22:27

Det han avser är den sk "Lilla Maginotlinjen" som tjeckerna byggde längs sin gräns. Jag har ett par artiklar om den men det blir svårt att få dem scannade i ett läsbart format som går att lägga upp här på forumet. Får experimentera lite.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 29 augusti 2005, 22:29

Det är väl den blåa linjen mot Schlesien... / Probstner

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 29 augusti 2005, 22:42

Tusen tack för de snabba svaren!
Läste vidare i boken och där stod det att läsa att Hitler blev lite skakis när han kort efter man ockuperat Sudetområdet granskade de tjeckiska befästningarna närmare.

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Befästningslinjen i Sudetområdet

Inlägg av Hans » 29 augusti 2005, 23:18

Hans skrev:får se när jag kan leta.
Glömde att jag var på skalman :oops: Här fyller kunniga direkt på!

MVH

Hans

Skriv svar