Franska främlings legionen

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 15 juli 2005, 15:38

Tomas Ibsen skrev:Nog för att det är bra att ha rent, men att städa 3 gånger per dag tycker jag låter mer som pedantisk pennalism.
Det gör man väl i de flesta militärer där man bor under logementsliknande förhållanden.
Morgon, lunch och kväll. I Sverige städar man väl sällan under kvällen eftersom man har
kvällspermission för det mesta.

Jag följde ett tag en onlinedagbok från en främlingslegionär som var "där nere", och som
skrev om vad de gjorde och visade foton därtill o.s.v. Det var ett skyddat forum men på
något sätt lyckades ändå någon glappkäft (det är ju rätt vanligt att ni yrkesmilitärer är
svårt paranoida) förstöra för honom. Hursomhelst så fick jag intrycket av att när väl den
inledande utbildningen är överstökad så får främlingslegionärerna en rätt mänsklig tillvaro,
där de kan ha videospel och stereo på logementet o.s.v. så det är ju inte helt 1800-tal.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 juli 2005, 15:54

Bjernevik skrev:
varjag skrev:Kanske OT - men Legionens otroliga insatsberedskap - imponerar! I ett halvsekel har jag hört FN/USA/UK m. fl. andra 'debattera' om insats här och där - oftast händer inget - men i afrikanska sammanhang hittar ofta insatsarna redan Legionen på plats! Legionen månde vara en efterlega av Frankrikes kolonialism - men den ger uppenbarligen Frankrike en förmåga att blixtsnabbt reagera till 'situationer' som andra demokratier saknar.
Åtminstone USA har exakt samma, eller bättre, insatsberedskap. 82.divisionen kan på ett par timmars varsel ha en brigad i luften på väg vart som helst i världen, och USMC har ständigt förband till sjöss som kan vara i land på några dagar. Att sedan fransmännen varit på plats snabbare i Afrika handlar om politisk vilja, inte om militär förmåga.
Tack Bjernevik - POLITISK VILJA - var just var jag inte vågade i skriva - detta synnerligen korrekta forum, mvh - Varjag

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 17 juli 2005, 19:40

Thord Wedman skrev:Vi satte hårt mot hårt mot de olika parterna vilket var ganska nytt inom UNPROFOR.
Överste Henriksson utnyttjade mandatet till fullo och agerade för att skydda civilbefolkningen mot de stridande parterna.
Det gillades inte till en början av de övriga nationerna inom FN-styrkan, bl.a Britterna som hade starka dubier mot den svenska bataljonen men efter händelserna i Stupni Do och Vares fick vi namnet "Shoot back batallion" Eller "No nonsense batallion" av Britterna.
I samband med oroligheterna i Vares sa även Öv. Henriksson de numera berömda orden "Varningsskottet sköt vi i torsdags".
För mer läsning om bl.a Stupni Do kan jag rekommendera DENNA tråden på SoldF Forum.

/Thord
Ledsen men forumet har flyttats, ingen som kan länka till tråden på det nya forumet, om den finns kvar?

tokstolle
Medlem

Inlägg av tokstolle » 17 juli 2005, 21:49

Moonman skrev:
Thord Wedman skrev:Vi satte hårt mot hårt mot de olika parterna vilket var ganska nytt inom UNPROFOR.
Överste Henriksson utnyttjade mandatet till fullo och agerade för att skydda civilbefolkningen mot de stridande parterna.
Det gillades inte till en början av de övriga nationerna inom FN-styrkan, bl.a Britterna som hade starka dubier mot den svenska bataljonen men efter händelserna i Stupni Do och Vares fick vi namnet "Shoot back batallion" Eller "No nonsense batallion" av Britterna.
I samband med oroligheterna i Vares sa även Öv. Henriksson de numera berömda orden "Varningsskottet sköt vi i torsdags".
För mer läsning om bl.a Stupni Do kan jag rekommendera DENNA tråden på SoldF Forum.

/Thord
Ledsen men forumet har flyttats, ingen som kan länka till tråden på det nya forumet, om den finns kvar?
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7853

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 18 juli 2005, 16:44

/Thord
Läst denna en gång innan och får fortfarande tårar i ögonen, känner djup respekt för er som åkte ner och skam/glädje att jag inte själv gjorde det.
Thord! du och ni andra är hjältar för mig, okända och obelönade svenskar som gjort en fruktansvärd bra insats.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 18 juli 2005, 18:25

Legionnaire skrev:
Thord Wedman skrev:
MD650 skrev:I mitten av 90-talet tjämstgjorde dom bl.a. i Bosnien.

:)
Och gjorde inte speciellt bra ifrån sig. :?
Jaha? Vill du nämna några exempel? Jag vill tex minnas att ! REC fritog svensk gisslan på Mont Igman. Kommer även ihåg en del lyckade antisniper aktioner.
Någon svensk gisslan på Mount Igman har jag inte hört talas om.
Vid ett tillfälle blev svenskar tagna som gisslan vid Dastansko utanför Vares och jag vet att fransmän deltog där men det var inte frågan om någon fritagning och definitivt inte från fransmännen, förhandlingarna leddes av C 8:e komp.

/Thord

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 19 juli 2005, 11:31

Gutekrigaren skrev:Böcker på svenska om svenska och delvis svenska legionärer: Mvh Petter
Skall också bidra med en bok. Harry Forsberg, "Jag var främlingslegionär", Folket i Bilds Förlag, Stockholm 1953. Boken handlar framför allt om striderna i Algeriet på 30 - talet.

Författaren har också skrivit "Kamrat med 52 nationer", som också handlar om legionen.

För övrigt jobbade jag ihop med författaren ombord på ångfartyget "Saltsjön" sommaren 1965. Det var en koleldad skärgårdsbåt i Stockholm och Harry var eldare. Harry Forsberg var då en man på ungefär 60 år. Han var stark, senig, rakryggad, gråhårig samt hade ring i örat. Vilket på den tiden var synnerligen ovanligt. Det var han som invigde mig i koleldningens mysterier. Något som jag senare hade nytta av som eldare och maskinist på flera koleldade gamla steamers.

Han hade varit 20 år i legionen och de första tio åren kämpade han i Algeriet. Han hade vidare deltagit i andra världskriget samt i den Franska styrkan i VietNam. För en ung man på 16 år var det en stor upplevelse att höra honom berätta............

Jag har för övrigt en annan kamrat som är i Främlingslegionen den dag som är. Han drog ifrån diverse personliga problem runt 1980 och tog värvning där. Han har nu varit i legionen i 25 år och har jobbat sig upp i graderna. Han är synnerligen välmående och tänker vara kvar tills han får pension. Planen är sedan att han skall tillbringa sin pensionärstillvaro i Frankrike.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 juli 2005, 11:36

Donkeyman skrev: Jag har för övrigt en annan kamrat som är i Främlingslegionen den dag som är. Han drog ifrån diverse personliga problem runt 1980 och tog värvning där. Han har nu varit i legionen i 25 år och har jobbat sig upp i graderna. Han är synnerligen välmående och tänker vara kvar tills han får pension. Planen är sedan att han skall tillbringa sin pensionärstillvaro i Frankrike.
Går det att stiga mycket i graderna inom legionen om man inte är fransk medborgare?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 19 juli 2005, 13:17

tryggve skrev:Går det att stiga mycket i graderna inom legionen om man inte är fransk medborgare?
Jag vet inte hur högt det går att komma. Men min kamrat bevisar ju att det går att komma så långt upp på rangskalan att man är nöjd med tillvaron. Givetvis förutsatt att man ser en militär karriär som en behaglig tillvaro.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 19 juli 2005, 18:07

Normalt kan man väl komma längst upp på underbefälsstegen men inte officer om jag inte är felunderrättad.

/Thord

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Inlägg av Longsword » 20 juli 2005, 02:15

Thord Wedman skrev:..//.. längst upp på underbefälsstegen men inte officer om jag inte är felunderrättad.

/Thord
Sergeant Chef alltså?
Bild

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 juli 2005, 12:25

Gerle skrev:
Tomas Ibsen skrev:Nog för att det är bra att ha rent, men att städa 3 gånger per dag tycker jag låter mer som pedantisk pennalism.
Vad är det för fel på att städa? Det har inget med pennalism att göra, däremot disciplin. "Attention to detail."
Det är inget fel i att städa, men det får inte gå till överdrift.
Mustamato skrev:Det gör man väl i de flesta militärer där man bor under logementsliknande förhållanden.
Morgon, lunch och kväll. I Sverige städar man väl sällan under kvällen eftersom man har
kvällspermission för det mesta.

Jag följde ett tag en onlinedagbok från en främlingslegionär som var "där nere", och som
skrev om vad de gjorde och visade foton därtill o.s.v. Det var ett skyddat forum men på
något sätt lyckades ändå någon glappkäft (det är ju rätt vanligt att ni yrkesmilitärer är
svårt paranoida) förstöra för honom. Hursomhelst så fick jag intrycket av att när väl den
inledande utbildningen är överstökad så får främlingslegionärerna en rätt mänsklig tillvaro,
där de kan ha videospel och stereo på logementet o.s.v. så det är ju inte helt 1800-tal.
Jag vet inte hur städfrekvensen ligger i andra arméer, men det som verkade mest mysko var att man städade innan man gick och la sig på kvällen, och sen direkt efter man hade vaknat. Det låter inte som "attention to detail", då det ju inte stökas ner särskillt mycket när alla sover. Eller?

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 20 juli 2005, 15:47

Det blir dammigt, det är ett sätt att skapa rutin och få folk att samarbeta, oftast pågår det här inte på samma sätt speciellt lång tid, mest under grundutbildning, div skolor där man vill öka stressen lite etc.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 juli 2005, 17:28

Hm, dammet hade jag inte tänkt på nej. Men vad jag förstått så fortsätter denna något pedantiska städning igång även efter grundutbildningen.

Märk att jag inte kritiserar städningen i sig, utan mer kvantiteten på den.

Iof så sker det i skift, så alla städar ju inte. Men ändå. :)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 20 juli 2005, 21:52

Tomas Ibsen skrev:Hm, dammet hade jag inte tänkt på nej. Men vad jag förstått så fortsätter denna något pedantiska städning igång även efter grundutbildningen.

Märk att jag inte kritiserar städningen i sig, utan mer kvantiteten på den.

Iof så sker det i skift, så alla städar ju inte. Men ändå. :)
Detta är en klassiker inom det militära, lite som rakning borstade kängor och kort hår.

Sen vet man ju aldrig kriget kan bryta ut på natten och man vill ju inte lämna baracken ostädad. :)

Skriv svar