Hur definierar ni ordet "piga"?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Hur definierar ni ordet "piga"?

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juli 2005, 12:12

Anledningen till denna tråd är att jag stötte på olika former av förklaringar under en diskussion på anlöparforum på http://www.genealogi.se för ett par år sedan. "Piga" är en ogift kvinna som tjänstgör i ett hushåll, men definitionen kan varierar lite runtom i landet. Det är därför jag dra upp denna tråd.

Stefan

spiring
Medlem

Inlägg av spiring » 6 juli 2005, 12:40

Historiskt så har "piga" inte enbart haft betydelsen "ogift kvinna som tjänstgör i ett hushåll", utan har också kunnat betyda ung ogift kvinna i allmänhet (kanske som "fröken", i motsats till "fru", under senare tid). Det ser man ibland i kyrkoböckerna (framför allt vigsel- och födelseböcker). Har även sett i mantalslängder att ogifta syskon, som bor kvar på gården, kunnat hamna i kolumnerna "dräng" eller "piga". Detta i alla fall i de landskap jag släktforskat i, främst Norrbotten och Dalarna.

Detta ger också en ledtråd när man läser vigselböcker: om man ser att kvinnorna normalt sett kallas pigor under samma år, och någon inte gör det, så kan det betyda att denna är änka sedan ett tidigare äktenskap.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 juli 2005, 13:48

I sin häx-bok nämner Guillou i förbigående just att piga inte behöver vara ett yrke utan lika gärna kan vara en titel motsv. fröken; att såpass många pigor figurerade i processerna (JG:s påstående) skulle alltså inte innebära att det var en sorts förtryck av underklassen det var frågan om.

Vad "pige" och "dreng" betyder på danska vet väl alla...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 juli 2005, 09:48

Hexmaster skrev:Vad "pige" och "dreng" betyder på danska vet väl alla...
Tänkte just ta upp det när jag såg att du förekommit mig. :)

Själv deffinierar jag "piga" med första postens definition. Även om just ogift inte är ett krav. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juli 2005, 18:53

spiring skrev:Historiskt så har "piga" inte enbart haft betydelsen "ogift kvinna som tjänstgör i ett hushåll", utan har också kunnat betyda ung ogift kvinna i allmänhet (kanske som "fröken", i motsats till "fru", under senare tid). Det ser man ibland i kyrkoböckerna (framför allt vigsel- och födelseböcker). Har även sett i mantalslängder att ogifta syskon, som bor kvar på gården, kunnat hamna i kolumnerna "dräng" eller "piga". Detta i alla fall i de landskap jag släktforskat i, främst Norrbotten och Dalarna.

Detta ger också en ledtråd när man läser vigselböcker: om man ser att kvinnorna normalt sett kallas pigor under samma år, och någon inte gör det, så kan det betyda att denna är änka sedan ett tidigare äktenskap.
Jag har också stött på det i kyrkoböckerna, men skrev det inte i själva texten i första inlägget. I statistikmaterial(folkmängdstabeller från Tabellverket och Bidrag till Sveriges officella statistik[BiSOS]) står också antalet pigor i tjänst hos någon storbonde. En piga finns också i husförhörslängden över olika hushåll.

EX

Folkmängdstabellen för Ärentuna socken norr om Uppsala 1815

Bondedrängar.............62
Ogifte Pigor.................56
Ogifte Tjänsteflickor.....26

Källa: Folkmängdstabell, Tabellverket

Pag 15
Gård: Degebo
Rote: Arelid
..........................................................................................................................................................................
1 Enk Johanna Olivia Olsson. fghjon 18271028 Fässberg änka 900422
svagsint, intagen på hospitalet i Lund
2 Edward Svensson 18150502 Långared utfl Haga Göteborg 92
3 s David Emil 18581004 Långared utfl Haga Gbg 92 13
4 gift son Johan Alfred Svensson 18540722 Fässberg
Infl Domkyrkoförs Göteborg 91
5 H Johanna Kristina Johansdotter 18630807 Sätila
6 d Anna Olivia 18850903 Lundby, Göteborg död 930621
7 s Arthur Edvard 18940226 Långared
8 s Ernst Harald 18961024 Långared
14 Backstuga:
15 Pig Anna Maja Nilsdotter 18211008 Alingsås
16 Pig Kristina Petersdotter 18430423 Långared
________________________________________________________________________________________2

Från Långareds husförhörsbok 1891-97, Alingsås Släktforskarförening

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Re: Hur definierar ni ordet "piga"?

Inlägg av varjag » 20 juli 2005, 13:32

Stefan Lundgren skrev:Anledningen till denna tråd är att jag stötte på olika former av förklaringar under en diskussion på anlöparforum på http://www.genealogi.se för ett par år sedan. "Piga" är en ogift kvinna som tjänstgör i ett hushåll, men definitionen kan varierar lite runtom i landet. Det är därför jag dra upp denna tråd.

Stefan
Jag behöver ingen definition av ordet 'piga' - då jag hörde det ofta när jag var barn. Det var i Norrland och det användes av mina föräldrar och fars/mors-föräldrar och nästan alltid i nedsättande ton. Vad man avsåg kunde ersättas med ordet 'tjänstehjon' som kanske tynger än mer än piga. Men det fanns äldre kvinnor som 'tjänade som piga' eller änkor som 'nödgats piga' för lifvets uppehälle.....My tuppence, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 juli 2005, 16:36

Varjag

Skämtsamt skrivet så är du precis som ett eko av en annan diskussion kring ordet "piga" och det var på anlöparforumet på http://www.genealogi.se när jag fick ett svar från en annan person från Norrland. Det var precis likt det som du skrev, så antagligen är det lite varianerade definitioner beroende på vilken del man härstammar ifrån i landet.

Stefan

Skriv svar