Jaws
-
Magnus Lindström
- Medlem
Jaws
Att många strök med pga hajattacker under andra världskriget är ju väl kännt, där Indianapolis väl måste vara det värsta exemplet. Men min bror läste en mycket underlig artikel för några år sen, jag tror det var i Illustrerad vetenskap. Där stog det hur ett gäng skeppsbrutna britter låg och flöt i medelhavet tror jag det var när en av engelsmännen attackerades av en 8-armad bläckfisk och försvann. Är det någon som har hört om denna konstiga händelse. 8-armade bläckfiskar kan bli bra stora och det är ju mest dvärgmodeller man ser på naturprogram. Ingen vet ju om han åts upp och det är ju verkligen inte omöjligt att bli dödad, men i så fall måste det vara höjden av oflyt.
Senast redigerad av 1 Magnus Lindström, redigerad totalt 28 gånger.
- Belisarius
- Medlem
Jättebläckfiskar håller normalt sett till vid 1000-2000 meters djup, så jag har extremt svårt att tro att en sådan skulle jaga vid ytan. Däremot är det väl knappast omöjligt med tanke på att exempelvis kolossbläckfisken som håller till vid antarktiska hav som ligger nära fryspunkten har rapporterats över hela världen. Ett bra exempel på hur lite vi egentligen vet om dessa djur. 
-
Magnus Lindström
- Medlem
Japp märkligt är det verkligen men jag har ju ingen aning om hur djupt det var där dom låg kan ju bara varit några meter. Läste lite på nätet (som man inte ska lita på) där påstås det att ett skelett av en människa har hittats tillsammans med rester av krabbor. 1989 ska också en kanot vid filipinerna ha blivit vält av en bläckfisk stor som en "importerad ko".
Det är verkligen inte otroligt då jättebläckfiskar kan bli över 10 meter långa (kolossbläckfisken 40 meter). De har en näbb som lätt skulle kunna tugga igenom en människa, och tillräckligt många tentakler för att dra ner denne i djupet. Så någon omöjlighet är det verkligen inte.Magnus Lindström skrev:Japp märkligt är det verkligen men jag har ju ingen aning om hur djupt det var där dom låg kan ju bara varit några meter. Läste lite på nätet (som man inte ska lita på) där påstås det att ett skelett av en människa har hittats tillsammans med rester av krabbor. 1989 ska också en kanot vid filipinerna ha blivit vält av en bläckfisk stor som en "importerad ko".
-
Magnus Lindström
- Medlem
Jättebläckfisken är 10-armad (squid) detta ska röra sig om en 8-armad (octopus) och den lever i medelhavet så så långt stämmer det. Men den behöver ju inte vara kolossal för att dränka en människa och som sagt kamraterna vet ju inget av vad som hände när han väl var försvunnen. Hur dom vet att det är en octopus vet jag inte, kanske av just den anledningen att dom befann sig i medelhavet:)
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag har läst om ett sådan fall när en skeppsbruten skulle ha dragits ned av en tioarmad bläckfisk. Det måste väl i så fall ha rört sig om en jättebläckfisk.
Det var i ett häfte om "vår fantastiska värld", eller något sådant. Redan då var jag ganska skeptisk, för det fanns inga personuppgifter. Bara att detta skulle ha hänt "några brittiska sjömän under WW2".
Det luktar skröna lång väg. Det stora problemet är väl att jättebläckfisken inte jagar vid ytan. Eller är något mera känt om jättebläckfisken?
Det var i ett häfte om "vår fantastiska värld", eller något sådant. Redan då var jag ganska skeptisk, för det fanns inga personuppgifter. Bara att detta skulle ha hänt "några brittiska sjömän under WW2".
Det luktar skröna lång väg. Det stora problemet är väl att jättebläckfisken inte jagar vid ytan. Eller är något mera känt om jättebläckfisken?
-
Magnus Lindström
- Medlem
Når det gjelder aggressivitet hos blekksprut (ja der har vi et godt norsk ord..) så er det de tiarmede (også kalt akkar her på berget) som er beryktet for dette, til og med relativt små arter. Søk på Humboldt squid (squid=tiarmet blekksprut) så kan du se at de ikke går av veien for å angripe mennesker - ett slikt angrep er berømt og filmet av dykkere. Sistnevnte er vel stedegne for Mexico-gulfen eller deromkring, men som art er tiarmede blekkspruthanner kjent for sin tidvise aggressive adferd.Magnus Lindström skrev:Ska försöka leta upp artikeln om någon vecka. Det har skrivits mycket skit i Illustrerad vetenskap men med tanke på aggresiviteten hos riktigt små 8-armade bläckfiskar så är det inte omöjligt blir ju lite skillnad om man stöter ihop med en på 45 kg som dom kan väga i Stilla havet.
-
Magnus Lindström
- Medlem
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Re: Jaws
Jag tror att den historien är ur Arthur C Clarkes "Vår gåtfulla värld" eller en liknande titel (har inte boken här just nu).Magnus Lindström skrev:Att nånga stök med pga hajattacker under andra världskriget är ju väl kännt, där Indianapolis väl måste vara det värsta exemplet. Men min bror läste en mycket underlig artikel för några år sen, jag tror det var i Illustrerad vetenskap. Där stog det hur ett gäng skeppsbrutna britter låg och flöt i medelhavet tror jag det var när en av engelsmännen attackerades av en 8-armad bläckfisk och försvann. Är det någon som har hört om denna konstiga händelse. 8-armade bläckfiskar kan bli bra stora och det är ju mest dvärgmodeller man ser på naturprogram. Ingen vet ju om han åts upp och det är ju verkligen inte omöjligt att bli dödad, men i så fall måste det vara höjden av oflyt.
Om det var medelhavet eller sydatlanten kommer jag inte ihåg. Men enlig historien, som jag nu minns den, var det ett antal skeppsbrutna på en flotte som först angreps av hajar. Men plötsligt försvann hajarna och efter någon timme dök en varelse (inte specifikt bläckfisk) med tentaklar upp och grep tag i en indisk besättningsman, krossade honom som en fluga, trots de övrigas räddningsförsök. Den dödade försvann i djupet, sedan hände inget mer, varelsen var tydligen mätt, resterande skeppsbrutna (tror det var tre stycken britter) räddades kort därefter
Var inte Arthur C Clarkes SF författare?Feldwebel Otto skrev:Jag tror att den historien är ur Arthur C Clarkes "Vår gåtfulla värld" eller en liknande titel (har inte boken här just nu).Magnus Lindström skrev:Att nånga stök med pga hajattacker under andra världskriget är ju väl kännt, där Indianapolis väl måste vara det värsta exemplet. Men min bror läste en mycket underlig artikel för några år sen, jag tror det var i Illustrerad vetenskap. Där stog det hur ett gäng skeppsbrutna britter låg och flöt i medelhavet tror jag det var när en av engelsmännen attackerades av en 8-armad bläckfisk och försvann. Är det någon som har hört om denna konstiga händelse. 8-armade bläckfiskar kan bli bra stora och det är ju mest dvärgmodeller man ser på naturprogram. Ingen vet ju om han åts upp och det är ju verkligen inte omöjligt att bli dödad, men i så fall måste det vara höjden av oflyt.
Om det var medelhavet eller sydatlanten kommer jag inte ihåg. Men enlig historien, som jag nu minns den, var det ett antal skeppsbrutna på en flotte som först angreps av hajar. Men plötsligt försvann hajarna och efter någon timme dök en varelse (inte specifikt bläckfisk) med tentaklar upp och grep tag i en indisk besättningsman, krossade honom som en fluga, trots de övrigas räddningsförsök. Den dödade försvann i djupet, sedan hände inget mer, varelsen var tydligen mätt, resterande skeppsbrutna (tror det var tre stycken britter) räddades kort därefter
Helt kort för att inte hamna helt OT: Jo, han är mest känd som SF-författare ("2001, en rymdodyssé"), men har även skrivit otroligt mycket annat, bla en hel del populärvetenskap.Ubbe skrev:Var inte Arthur C Clarkes SF författare?
/Jörgen (ett fan till A.C. Clarke...