viewtopic.php?t=7287
Enligt ett inlägg från Strv så tänker jag utvigda om pansartågen i denna tråd.
En odaterad artikel ur tidskriften Tåg och jag misstänkte att det var från början av 1970-talet. Författaren till artikeln var Ulf Diehl. Som Strv skrev här ovanför så hände en incident vid Vassijauris station i början på 1940-talet.strv skrev:Det fanns under VK II två st pansartåg, Kiruna och Boden. De skrotades omkring 1955. Ett av dem är det enda svenska pansarade "fordon"som varit i strid i Sverige. Beskjutning av tyskt flyplan ca 1942 vid Riksgränsen. En soladt på marken dödad när flygplanet öppnade eld tillbaka
"Pansarvagnarna" byggdes på olika typer av vagnar.
KIRUNA: Tillverkades på LKAB:s verkstad och byggdes på två Or-vagnar(öppna vagnar). Överbyggnader anpassades till skjutluckor och siktgluggar, det första vagnen hade två 37 mm pansarvagnskanoner m/38 och två kulsprutor m/36. Den andra vagnen utrustades med dubbel 8 mm luftvärnskulspruta och två kulsprutor m/36.
BODEN gjordes på Bodens tygstation och bestod ursprungligen av tre malmvagnar. Den var utrustad av allehanda vapen som exempelvis:
60 mm kanon m/96
två kulsprutor m/36
Dragkraften var J-loken som byggdes av verkstäderna Atlas(Stockholm), NOHAB(Trollhättan) och Motala verkstad när SJ behövde förnya sin vagnpark inom lokaltrafiken under 1910-talet. Av 45 lok så tjänstgjorde fyra i pansartågen.
Det är följande beteckningar på listan.
SJ-nr - Tillverkningsår/nr - Verkstad - Öde
1261 - 1915/165 - Atlas - slopat och skrotat i Vislanda 1969
1343 - 1917/609 - Motala - slopat 1969 och skrotat i Vislanda 1978
1345- 1917/611 - Motala - slopat och skrotat i Vislanda 1969
1390- 1918/616 - Motala - slopat 1969 och skrotat 1971 i Hybo
Stefan