Bild på skadat tysk soldat (obs! varning stark bild!)

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 1014
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Bild på skadat tysk soldat (obs! varning stark bild!)

Inlägg av Mackan L » 13 mars 2005, 14:07

Hej allihop!
Vet inte om det är opassande att lägga ut bilden eftersom den är
ganska stark men jag låter en moderator få avgöra det.

Jag undrar om någon vet äktheten på den här bilden? Är den tagen i strid eller är det en arrangerad bild från nazistregimen sida. Det senare låter lite ologiskt eftersom bilden kan inte direkt ses som moralhöjande.
Är det även möjligt att den är post-ww2?
Källan är, som anges nedan, http://www.ww2incolor.com.

Hur tillförlitlig är den sidan? En del av bilderna jag sett där verkar vara post-ww2.
Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att använda bilder från sidan till min undervisning, ev. även den aktuella bilden nedan.

Mvh Marcus Larsson
http://www.ww2incolor.com/gallery/germans/and
Bilagor
German soldier, with arm shot off!.jpg
German soldier, with arm shot off!.jpg (198.42 KiB) Visad 3760 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 mars 2005, 14:39

Tycker inte att det finns något i bilden som tyder på att det skulle vara annat än äkta vara. Däremot tvivlar jag på att den togs för propagandabruk - kan inte tänka mig att bildredaktören på "Signal" varit så pigg att publicera den...

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 14 mars 2005, 09:28

Den ser ut att vara tidig om man ser till uniformsdetaljer etc (stengrå byxor, grön krage, ett sånt där band runt hjälmen som man nästan bara ser på bilder från invasionen av Polen). F ö håller jag med B Hellqvist att det är svårt att tänka sig syftet med att arrangera en sådan bild.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 14 mars 2005, 23:29

Mycket bra sida måste jag säga...men vad är det som får dig att tro att det är post-ww2? Det vore ju extremt störande om de varvat riktiga bilder med fiktiva.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2005, 15:08

Jo, etiken kring starka bilder går nog lite isär i denna tråd. Men jag tycker också att historiska bilder känns bättre att titta på än bilder som publiceras idag. Med tanke på att man kan mår dåligt av det som inträffar idag, men är intresserad att veta om historiska bilder. Lite svårförklarad, men värt ett försök.

Stefan

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 15 mars 2005, 15:25

Jag tror inte att bilden är en post-ww2 titta på soldaten som är närmast kameran och lägg märke till hans hjälm om bilden är en post-ww2 so borde ha en M35 hjälm men tittar man på kanterna så ser dom inte ut att va böjda/avrundade och formen passar heller inte riktigt in på M35an. Jag tycker personligen att hjälmen ser ut som en M42 :D ...
Eller är det bara jag som ser dåligt :wink:

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 15 mars 2005, 16:15

Varför skulle en fejkbild innebära M35-hjälmar? F ö har jag inga synpunkter på just hjälmarna, men uniformerna f ö tyder helt klart på en tidig bild. Till mitt första inlägg ovan vill jag lägga bröstfickornas utseende. 39 eller 40 är min gissning, Barbarossa allrasenast. Men Du har rätt i att hjälmarna är lite skumma (enarmade killen tycks ha fältgrå målning på sin, de andra saknar vapensköldar).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 15 mars 2005, 16:25

Probstner
Oj jag så fel jag tänkte :( . jag lyckades få post-ww2 till före WWII och inte efter kriget . Så därför reagerade jag på att soldaten hade en M42 hjälm..
Jag ber hemskt mycket om ursäkt det är jag som blandar ihop orden.....

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 1014
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 15 mars 2005, 19:08

Tycker dom här ser lite konstiga ut.
Den nedre ser ut att vara från någon re-enactment


http://www.ww2incolor.com/gallery/germans/als
Bilagor
als.jpg
als.jpg (91.67 KiB) Visad 3592 gånger
amv.jpg
amv.jpg (79.19 KiB) Visad 3592 gånger

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 15 mars 2005, 19:41

Den sista bilden är från ett re-enactment jag har sett den ett par gånger och blir like imponerad varje gång när jag ser blandning av kamouflage kläder :lol: jag gillar speciellt byxorna i italienskt kamouflage men vapen rocken/tunikan ser ut att va tysk :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 15 mars 2005, 21:15

Den övre ser lite lustig ut, men den ser ut att vara tagen med litet skärpedjup och färgerna blir ju alltid lite luriga. Så det kan nog vara helt i sin ordning.

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 17 mars 2005, 15:13

Hmm är det bara jag som tycker att bilden på den Tyska soldaten vid havet påminner lite om Skrot Nisse :lol:

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 mars 2005, 17:56

Nico skrev:Hmm är det bara jag som tycker att bilden på den Tyska soldaten vid havet påminner lite om Skrot Nisse :lol:
Very much so... Jag tänker direkt på ett välfotograferat diorama.

/ Probstner

Användarvisningsbild
SpoHo
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:43
Ort: Sweden

Inlägg av SpoHo » 17 mars 2005, 18:14

Tänkte också på ett välfotograferat diorama!

Skriv svar