Bild på skadat tysk soldat (obs! varning stark bild!)
Bild på skadat tysk soldat (obs! varning stark bild!)
Hej allihop!
Vet inte om det är opassande att lägga ut bilden eftersom den är
ganska stark men jag låter en moderator få avgöra det.
Jag undrar om någon vet äktheten på den här bilden? Är den tagen i strid eller är det en arrangerad bild från nazistregimen sida. Det senare låter lite ologiskt eftersom bilden kan inte direkt ses som moralhöjande.
Är det även möjligt att den är post-ww2?
Källan är, som anges nedan, http://www.ww2incolor.com.
Hur tillförlitlig är den sidan? En del av bilderna jag sett där verkar vara post-ww2.
Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att använda bilder från sidan till min undervisning, ev. även den aktuella bilden nedan.
Mvh Marcus Larsson
http://www.ww2incolor.com/gallery/germans/and
Vet inte om det är opassande att lägga ut bilden eftersom den är
ganska stark men jag låter en moderator få avgöra det.
Jag undrar om någon vet äktheten på den här bilden? Är den tagen i strid eller är det en arrangerad bild från nazistregimen sida. Det senare låter lite ologiskt eftersom bilden kan inte direkt ses som moralhöjande.
Är det även möjligt att den är post-ww2?
Källan är, som anges nedan, http://www.ww2incolor.com.
Hur tillförlitlig är den sidan? En del av bilderna jag sett där verkar vara post-ww2.
Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på att använda bilder från sidan till min undervisning, ev. även den aktuella bilden nedan.
Mvh Marcus Larsson
http://www.ww2incolor.com/gallery/germans/and
- Bilagor
-
- German soldier, with arm shot off!.jpg (198.42 KiB) Visad 3760 gånger
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 5627
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
- Ort: Skövde
- Kontakt:
- Perra
- Medlem
- Inlägg: 1762
- Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
- Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 13585
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Jo, etiken kring starka bilder går nog lite isär i denna tråd. Men jag tycker också att historiska bilder känns bättre att titta på än bilder som publiceras idag. Med tanke på att man kan mår dåligt av det som inträffar idag, men är intresserad att veta om historiska bilder. Lite svårförklarad, men värt ett försök.
Stefan
Stefan
Jag tror inte att bilden är en post-ww2 titta på soldaten som är närmast kameran och lägg märke till hans hjälm om bilden är en post-ww2 so borde ha en M35 hjälm men tittar man på kanterna så ser dom inte ut att va böjda/avrundade och formen passar heller inte riktigt in på M35an. Jag tycker personligen att hjälmen ser ut som en M42
...
Eller är det bara jag som ser dåligt
Eller är det bara jag som ser dåligt
Varför skulle en fejkbild innebära M35-hjälmar? F ö har jag inga synpunkter på just hjälmarna, men uniformerna f ö tyder helt klart på en tidig bild. Till mitt första inlägg ovan vill jag lägga bröstfickornas utseende. 39 eller 40 är min gissning, Barbarossa allrasenast. Men Du har rätt i att hjälmarna är lite skumma (enarmade killen tycks ha fältgrå målning på sin, de andra saknar vapensköldar).
/ Probstner
/ Probstner
Tycker dom här ser lite konstiga ut.
Den nedre ser ut att vara från någon re-enactment
http://www.ww2incolor.com/gallery/germans/als
Den nedre ser ut att vara från någon re-enactment
http://www.ww2incolor.com/gallery/germans/als
- Bilagor
-
- als.jpg (91.67 KiB) Visad 3592 gånger
-
- amv.jpg (79.19 KiB) Visad 3592 gånger
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes