Transiteringsfoto

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Transiteringsfoto

Inlägg av Probstner » 3 mars 2005, 20:20

För några dagar sedan var det ett TV-program (SVT?) om bilden av Sverige under Andra världskriget. Väldigt mycket gammal skåpmat (à la senmedeltidens flagellanter), men en nyhet för mig var analysen av ett känt foto som uppges vara taget under transitering av tyska permittenter (kan ej hitta bilden på nätet nu, men den är känd - bister svensk vakt övervakar avslappnade, uppknäppta tyskar i fältmössor utanför en godsvagn). Förf (och skalmanit) Lars Gyllenhaal menade att bilden troligen är från tiden efter krigsslutet 1945. Helt rimlig analys (fast jag har aldrig tänkt på det själv). Det som fångade mitt intresse var uppgiften att bilden "dök upp" 1971.

Är det någon som har mer att berätta om den? Fotograf? Var publicerades den första gången?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Re: Transiteringsfoto

Inlägg av Ori » 3 mars 2005, 22:25

Probstner skrev:För några dagar sedan var det ett TV-program (SVT?) om bilden av Sverige under Andra världskriget.
Om jag inte missminner mig, så var det i programmet Sverige!. Det går att se senaste programmet på hemsidan, men tyvärr funkar inte mediaspelaren som plugin på min slitna dator så jag kan inte kolla det för att bekräfta minnet.

/Jörgen

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

1971?

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 4 mars 2005, 07:22

Hej!

Jag har då och då sedan 1990 sökt mer info om denna klassiska bild i olika arkiv, inte minst i bild- och tidningsarkiv. En del av min story om hur jag gått tillväga; att bilden inte tagits av KW Gullers utan av Yngve Svensson mm finns i senaste numret av Populär Historia, alltså nr 3/2005. I mitten av mars 2005 kommer så boken ut som berättar nästan hela den långa historien om denna bild. Boken heter Bilden av Sveriges historia.

Utesluter inte att bilden publicerats före 1971 - det vore märkligt om så inte skett - men faktum kvarstår att än så länge har varken jag eller mina vänner med intresse för samma bild funnit belägg på att den publicerats före 1971 - då en bildredaktör vid avsomnade Allmänna Förlaget valde ut den och satte den på omslaget av Leif Björkmans studie om Engelbrechtdivisionens transitering: Sverige inför operation Barbarossa. Leif Björkman har meddelat mig att han inte är medveten om att bilden publicerats innan den valdes ut till hans omslag. Jag har förgäves sökt de två bildredaktörer som kan ha valt ut bilden.

Det blev f.ö. flera reaktioner på artikeln om den berömda bilden i Populär Historia. Flera PH-läsare ifrågasätter den nyupptäckta, lilla, bilden som publicerades intill den klassiska bilden. Så ni kan vänta er mer om denna i kommande nummer... :D

Vänliga hälsningar,

Lars

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 4 mars 2005, 07:51

Jag såg också programmet.
Bra jobbat Lars!

(Är själv lite förvånad över att jag aldrig har reagerat på "felaktigheterna" i bilden...)

/Albert

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 mars 2005, 07:55

Halloj

Jag såg bilden samt Lars Gyllenhaal i ett inslag på kulturnyheterna. Bilden känner man ju igen sedan innan, men om det var innan 1971 kommer jag inte ihåg. Däremot har man nog tänkt att det var nått som inte stämde, så när Lars sa att den var tagen efter kriget och att det var krigsfångar....så visst självklart så måste det ju vara.

Den där boken "bilder ur Sveriges historia" handlar den bara om detta foto eller är det flera fotograferade händelser som avhandlas.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

bilder

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 4 mars 2005, 08:05

Hej!

Tack för uppmuntran! Det livar alltid upp!

Omslaget av Bilden av Sveriges historia pryds av den bild vi här diskuterar och inuti finns ett kapitel om bilder tagna i Sverige med tyska soldater och krigsfångar som motiv. Men boken innehåller även en massa andra viktiga bilder av Sveriges 1900-tal. det riktigt intressanta med dem - för de flesta har ni sett redan - är att bokens författare visar att dessa bilder inte alltid visar det vi vet eller tror att de föreställer.

Undertecknad är inte författare till boken men har varit research-medarbetare för det "tyska" kapitlet.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 mars 2005, 12:56

Jag har tittat närmare på bilden, och tycker mig se dels ärmmärken för bergsjägare på två av soldaterna, dels åtminstone en uniform M43, vilket tyder på att bilden troligen är tagen 1944. Detta torde vara ytterligare bevis för att fotot omöjligen kan ha tagits vid transiteringen av Engelbrechtdivisionen.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Sannolika Gebirgsjägers

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 5 mars 2005, 13:17

Hej alla bildgranskare och särskilt Hellqvist!

Har haft förmånen att se bilden från originalnegativet och kan bekräfta att flera av soldaterna bär bergsjägaremblem, eller möjligtvis skidjägarmärken. Lutar mot bergsjägare - och därmed är de med rätt stor sannolikhet inte heller tyskar, utan österrikare. De flesta bergsjägare inom Heer var ju österrikare.

Jag har tidigare spekulerat i att några av dem inte bär bergmössor utan M43-mössor. Men jag är inte mössexpert nog för att slå fast hur det är med den saken. Hade mössorna fotograferats på närmare håll hade jag kanske vågat slå fast den saken. Någon av er som vågar?

M43-vapenrock? Vilka synliga detaljer talar för det? Fortsätt nysta!!

Att det ej kan vara Engelbrechtdivisions-soldater eller permittenter framgår dock inte främst av ovan tycker jag - utan av det faktum att ingen bär ett Hoheitszeichen, dvs. örn, på sitt bröst. Hur det är med alla mössörnar är inte solklart eftersom vissa mössor syns dåligt. Men att bröstörnarna sprättats bort står klart. Jag har aldrig någonsin sett tjänstgörande eller permitterade tyska armésoldater utan Hoheitszeichen, och kan inte tänka mig att det skulle ha tolererats. Däremot finns många bilder av tyska soldater som en tid varit krigsfångar - de har oftast tvingats sprätta bort örnarna.

Vänliga hälsningar,

Lars
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

SvD om bilden

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 5 mars 2005, 13:24

Hej igen!

SvD berättar här lite mer om bilden och hela boken:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9244879.asp

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 mars 2005, 18:34

Jag utgick spontant ifrån att det var fältmössor eftersom jag tyckte att skärmarna såg stora ut. Men vid närmare eftertanke kan det lika gärna vara bergmössor (det är väl bara han längst bak närmast godsvagnen som har en till synes rejäl skärm).

Fast om man ser en bild som den här:
Bild
så ser ju skärmarna kortare ut.

Vad jag kan se verkar kragarna vara i samma färg och kvalitet som resten av vapenrocken, vilket vad jag vet tyder på M43. Det är väl bara han bakom mjölkflaskan som eventuellt har mörkare krage - eller är det en halsduk?

/ Probster

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

M43

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 6 mars 2005, 09:03

Intressant med mösskärmarna. Ja, det här med Bergmuetze resp. M43 är inte så enkelt att avgöra pga vinklar och avstånd.

Ett PS ang. mina tidigare inlägg: som de flesta av er vet så bar SS inte sina statsemblem, Hoheitszeichen, dvs. örnar, på bröstet. Men genom att man ser soldaternas kragspeglar så är det ingen tvekan om att de tillhörde Wehrmacht. Alltså kan man lugnt slå fast att de saknar statsemblem.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 mars 2005, 09:12

Var finns bilden?
:)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

copyright

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 6 mars 2005, 09:31

Hej!

Har ej köpt rätten att publicera denna bild men den finns förutom i Populär Historia 3/2005 i en mängd böcker. Här några exempel:

1. Den grundläggande boken i gymnasiets historieundervisning: Alla tiders historia. Denna bok har förändrats en del genom åren men denna bild hänger alltid med. I den upplaga jag har (2002) är den med på s. 427 och påstås föreställa tyska permittenter på väg genom Sverige.
2. Samma sak påstår P-bandet av Nationalencyklopedin under "permittenttrafiken".
3. Liksom den av Militärhögskolan framtagna boken I orkanens öga på s. 18.
4. Liksom standardverket I Sverige under 2:a världskriget, lustigt nog också på s. 18.
5. Liksom debattboken Heder och samvete av Maria-Pia Boethius på s. 62.
6. Boken Sverige inför operation Barbarossa (där bilden för första gången publicerades så vitt känt) har den numera klassiska bilden på själva omslaget och eftersom bokens tema är transiteringen av "Engelbrecht" genom Sverige så har många tagit för givet att bilden visar just denna transitering. Men inuti boken, intill s. 353, finns bilden igen och där hävdas det att bilden visar "de tyska permittenterna under ett uppehåll i Skåne".
7. Det finns dock böcker som enbart hävdar att bilden föreställer divisionen "Engelbrecht" på väg genom Sverige. Jag äger bara en sådan bok själv: Någonstans i Sverige av Jan-Olof Olsson (s. 137).

Svensk press använder också bilden både för att illustrera permittenttrafiken och transiteringen av "Engelbrecht". Har ett exempel intill mig där man använder bilden för att illustrera Engelbrecht-transiteringen: Aftonbladet 2003-06-22. Det finns MASSOR av exempel hur bilden använts i pressen. Det måste totalt röra sig om hundratals artiklar. Men jag har inte sparat på alla dessa felaktiga bildtexter. Men om man letar i arkiven efter artiklar om Sveriges neutralitetspolitik, beredskapsåren, "midsommarkrisen 1941", "Engelbrecht" etc så finner man den som återkommande illustration.
Senast redigerad av 2 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 mars 2005, 09:42

Typiskt att jag har slängt Populär Historia 3/2005
:)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 mars 2005, 22:30

Bergsjägarmössan har kortare skärm än Bergmütze M43, och uniformsjackan till M43 hade inte de plisserade vecken på fickorna eller "snibbarna" på ficklocken, utan fickorna var släta och med raka lockkanter.

Skriv svar