hur många böcker har ni?
Kanske man kan se det så att...
Kvalité framför kvantitet....? 
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Re: Kanske man kan se det så att...
Va? Ang. mitt ringa antal böcker eller min läshastighet?Dagwood D. Dusseldorf skrev:Kvalité framför kvantitet....?
/Tomas
-
Christer Samuelsson
- Medlem
En svensk historiker vid namn Lagerbring, skriver från sitt 1700 tal på följande sätt:
Mycket jagadt och intet fångit
mycket läst och intet förståndigt
mycket sett och intet bemärkt
äro tre ganska onödiga värk.
Antalet hyllmetrar böcker är m.a.o. inte en spegel av husses bildningsnivå. Det tror jag nog farbror Lagerbring har ganska rätt i.
Vänliga hälsningar
Christer Samuelsson.
Mycket jagadt och intet fångit
mycket läst och intet förståndigt
mycket sett och intet bemärkt
äro tre ganska onödiga värk.
Antalet hyllmetrar böcker är m.a.o. inte en spegel av husses bildningsnivå. Det tror jag nog farbror Lagerbring har ganska rätt i.
Vänliga hälsningar
Christer Samuelsson.
Jaså är det så de är? Annars delade jag en gång i tiden dublett med en tjej som hade en liten skylt med texten "den som har flest böcker när det är slut vinner".Dagwood D. Dusseldorf skrev:Kvalité framför kvantitet....?
Fast hon försökte av någon anledning alltid hävda att det skulle vara något slags skämt. Nåja, för säkerhets skull försöker jag satsa både på kvalitet och kvantitet.
Om jag räknade rätt har jag lyckats spåra 23 bokhyllor i min lägenhet (plus diverse travar ...), ordningen är för tillfället inte optimal, eftersom de just har renoverat härinne, men ett snabbt överslag verkar ge något i stil med 15-20 hyllmeter historia. Räknar man alla Skalmans områden blir det betydligt mer.
Nej, jag har inte läst alla.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Skall man räkna "all in" blir det nog tal om 40 hyllmeter uppe i lägenheten och mer i högar i källaren. Men då har jag ganska mycket skönlitteratur och facklitteratur (som inte är inom Skalmans område). Och så är jag äldre än de flesta här och har därmed hunnit samla längre........
Drömmer om att få råd med en större bostad där allt får plats. Finns inget härligare än att få avsluta dagen i läsfåtöljen med en cigar och ett glas med något gott i.
Drömmer om att få råd med en större bostad där allt får plats. Finns inget härligare än att få avsluta dagen i läsfåtöljen med en cigar och ett glas med något gott i.
- Belisarius
- Medlem
Lite offtopic eftersom det inte handlar om mina egna böcker men... jag hjälpte flytta åt ett par kompisar för en bra många år sen, men deras boksamling var stor. Jag svär, jag trodde nästan att de skulle behöva förstärka golven i nya lägenheten. Tänk er ett normalstort vardagsrum. Ställ nu billy-hyllor så att de täcker varenda kvadratmeter vägg. Fyll alla hyllorna med böcker till bristningsgränsen - ytterst få pocket och annat sånt lätt...
Smaken och intresse olika
Njae, det var ju inte personligt som så. Det var mer det jag syftade på att det finns ´bra böcker´ och det finns ´sämre böcker´,men sånt är nog mer upp till egen smak och intresse.
Jag själv har inte alltför många böcker, jag lånar de flesta och läser. Typ från bibliotek och läser på internet.
För vem är jag till att döma?
Jag själv har inte alltför många böcker, jag lånar de flesta och läser. Typ från bibliotek och läser på internet.
För vem är jag till att döma?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Johan Matsson
- Medlem
Bomber och granater. Så där mycket böcker har inte jag. Sammanlagt kanske 3 st fyllda bokhyllor golv till tak samlade under ett liv som ännu inte uppnått medelålder. Eller kanske 5 -6 hyllmeter allt inräknat varav 2 meter handlar om någon slags historia. Men så är mycket av det andra facklitteratur jag ständigt använder. Däremot finns det alltid en ca 15 cm hög stapel låneböcker från bibblan här hemma.
Jag har inte heller så många. Mellan 80 och 100. Fast här på Gotland finns en som samlar historieböcker på ett speciellt sätt. Det började med att han hade flyttad hit från fastlandet och varje gång han fick besök fick han svara på en massa frågor. Eftersom han inte visste så mycket satte han igång att studera den gotländska historien. Han köpte böcker och sen köpte han de böcker som nämndes i källorna längst bak. På det sätt fick han ihop det till den som troligen ha flest böcker om Gotlands historia. Det finns nästan inget som han inte har.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Gustav Björklund
- Medlem