60 år sen Wilhelm Gustloff

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 januari 2005, 15:35

jj skrev:Man kan alltså konstatera att "White star" hävdade att Titanic var osänkbar?
Nja, satsen "designed to be practically unsinkable" -- utformad för att vara praktiskt taget osänkbar -- innehåller ju åtminstone två tänjbara uttryck; dels behöver designen inte ha så mycket med den faktiska konstruktionen att göra, och vad som menas med "praktiskt taget", jaa min vän, det kan nog en hel pluton advokater leva gott på, i sht när det skiter sig.
Hur ofta kommer du fram till att sådant du undersöker inte är myter utan faktiskt är sant eller nästan sant (absolut sanning???)
Tja, jag kan väl säga att det är inte så sällan, tillräckligt ofta för att motivera en egen liten underavdelning så småningom, med påståenden som är väldigt myt-aktiga på alla sätt, men som är sanna i alla fall. Men nu ska vi nog återvända till Wilhelm Gustloff - att Skalman har kinkiga moderatorer är garanterat ingen myt :D

Mats Ranland
Medlem

Inlägg av Mats Ranland » 31 januari 2005, 22:43

Jodå, det är nog naturligt att Titanic blev mer uppmärksammat än en krigshändelse bland andra krigshändelser. Men ändå är det så att historieskrivarna har lätt för att glömma förlorarnas lidanden.
Och ännu idag skrivs det väldigt lite om t.ex. Wilhelm Gustloff. Jag öngnade igenom ett antal av söndagens tidningar, kanske missade jag något, men jag hittade inte den minsta lilla notis.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 1 februari 2005, 00:14

Mats Ranland skrev:Jodå, det är nog naturligt att Titanic blev mer uppmärksammat än en krigshändelse bland andra krigshändelser. Men ändå är det så att historieskrivarna har lätt för att glömma förlorarnas lidanden.
Och ännu idag skrivs det väldigt lite om t.ex. Wilhelm Gustloff. Jag öngnade igenom ett antal av söndagens tidningar, kanske missade jag något, men jag hittade inte den minsta lilla notis.
Såg du något i september om att det var 65 år sedan världskriget bröt ut?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 1 februari 2005, 00:29

Som tidigare sagt, läs boken "Dödens Hav, Östersjön 1945". Många fler fartyg än diskuterade här blev sänkta när flyktingarna evakuerades från Königsberg. I boken finns också ögonblicksbeskrivelser av de som överlevde sänkningarna. Faktiskt ngt av det värsta jag läst.

Många av flyktingarna kom aldrig ens ombord på fartyg, Ryssarna stod i utkanten av Königsberg, hamnen låg under artillerield. Många dog när de skulle över isen, som brast, ut mot landtungan som leder mot Danzig och Gdynia för att nå fartyg där, andra svalt och frös ihjäl på vägen till fartygen. Andra hamnade hos ryssen.

Vad som antagligen är ännu mer okänt (och står omfattande beskrivet i samma bok) är att britterna med åtta plan 3 maj 1945 fosforbombade tyska fartyg i hamnen Neustadt, bl.a. Cap Arcona.
Ombord på dessa fartyg befann sig tyska koncentrationslägerfångar. 7000 av dessa dog av anfallet.

Ett tragiskt brittiskt misstag, och ännu mer historiskt glömt än ryssarnas sänkningar av fartygen på Östersjön.

Ngt att läsa om Neustadt-händelsen

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 1 februari 2005, 00:42

die Zeit hade en stor artikel om striderna i och evakueringen av ostpreussen för ett par veckor sedan..

här:http://www.zeit.de/2005/03/A-Flucht_45

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 1 februari 2005, 00:57

Lägger in en länk, re mitt förra inlägg, som relaterar kort till mkt korta delar av innehållet i boken, orden är inte författarens btw. Utan rescensentens. Dödens hav

Mats Ranland
Medlem

Inlägg av Mats Ranland » 1 februari 2005, 20:23

jj skrev: Såg du något i september om att det var 65 år sedan världskriget bröt ut?
Nej, jag letade inte heller. Men 65 år är ju heller inte lika "jämnt". Skriverier om jubileer brukar följa hur man firar människors födelsedagar. Jag har inga gamla tidningar tillhands nu, men vad jag minns, så skrev man i svenska tidningar när det var 60 år sedan krigsutbrottet. 50- års jubileet skrev man mycket om, ca 10 sidor i Aftonbladet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 februari 2005, 12:45

Som påpekats ovan - så kan man inte jämföra GUSTLOFF med TITANIC. TITANIC sjönk under djupaste fred, befann sig på sin jungfruresa och tillhörde ett av de mest prestigemedvetna passagerarrederierna i världen, White Star Line. Och blev 1912's största mediasensation......rika och mäktiga människor hade ju drunknat.... När GUSTLOFF (och GOYA, STEUBEN & CAP ARCONA) sänktes duggade dödssiffrorna tätt i ett förlorat krig och den tyska nyhetsbyrån DNB's telegram om saken drunknade i segervrålen från både öst och väst. Det var faktiskt inte förrän i mitten av 50-talet, tio år EFTER det hände - som världen (och Sverige) började vakna upp till att världens hemskaste marina katastrofer inträffat på dess tröskel. Segern var total, u-båtskaptenerna på S-13 (GUSTLOFF & GOYA) och L-4 (STEUBEN) fick medaljer och befordran - sen glömde världen i stort sett allt detta.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 2 februari 2005, 12:53

jj skrev:Nej. Men nog var det den första av de stora atlantångarna?, men det viktiga är ju detta med "osänkbar". Det lär ju också ha lett till nya regler om sjösäkerhet, men det kanske är en myt som du kan vederlägga? Dessutom var det i fredstid...
Vid genomläsning dagen efter ser jag att jag har slarvat lite. Så här skall texten se ut.

Titanicolyckan ledde till att världens sjöfartsnationer utarbetade den första SOLAS = International Convention for the Safety Of Life At Sea. Här regleras räddningsutrustning, radioregler och mycket annat. Det tog bara något år efter olyckan (1914) innan SOLAS var utarbetad och ratificerad av de stora sjöfartsländerna. Detta på initiativ från England. Och den gäller än i dag fast i uppdaterad form. Den har omarbetats helt några gånger och det kommer "amendments" hela tiden.

Skriv svar