Nej då, men jag tycker nog att den källkritiska traditionen du förespråkar mer liknar en hyperkritisk tradition.Djinghis Khan skrev:Nej, men om du utifrån källan vill hävda att det funnits drakar - då får du problemConrad skrev: Att påstå att en källa är av inget värde för att den innehåller en drake är en ganska långgående hypotes. Det finns väl INGEN helt sanningsenlig källa från medeltiden.![]()
Kallar du en presentation av vad som står i dessa källor för "spekulationer"? Eller menar du att den språkliga kopplingen (wylfingas=ylfingar, geatas=götar) är spekulationer? Men en "källkritisk" historiker kanske kan uppfatta lingvistiska fakta som spekulationer om det inte passar in i hans egna teorier.Djinghis Khan skrev:När det handlar om han var västgöte eller östgöte är första argumentet att Västergötland var götarnas viktigaste region och den troligaste placeringen. För det andra tycks östgötarna finnas med på ett hörn under beteckningen "wylfings" och i isländsk tradition så var ylfingarna kungaätten i Östergötland. Beowulfs far var svealänning och hade dödat en wylfing, men eftersom han dödat en högättad var mansboten var så hög att han fick fly till Danmark. Danmarks kung Hrothgar var vänlig och betalade mansboten varpå Beowulfs far bosatte sig bland geaterna. Det är denna skuld som Beowulf betalar när han dödar Grendel. Bevis? Det är en fråga om hur du bedömer källorna. Om man utgår från att de isländska källorna inte kan användas som grund så går det inte att bevisa om han var östgöt eller västgöt.
Som tur är har vi ju språkvetenskapliga bevis på att Beowulf i alla fall var göt.
I ett källkritiskt sammanhang är det inte mer än spekulationer, inga bevis. Hade det varit bevisat hade det inte varit ngn diskussion om det. Nu är ju Beowulfs etnicitet knappast så viktig i sig - utan snarare hur medeltidens människor uppfattade etniciteterna. Vad texten däremot bevisar är att man under 700-800-talet uppfattade götar som en särskild grupp
Poängen är vilka som "geaterna" syftade på och inte om Beowulf funnits i verkligheten.
När jag skrev att sveariket kan ha styrts av utsocknes under perioder, så undrade du varför vi för den här diskussionen. Då antog jag att du menar att sveariket förlorar sin kontinuitet bakåt och med den logiken skulle väl detta gälla även Kalmarunionen. Jag kanske missförstod dig.Djinghis Khan skrev:Nej, vad får dig att tro det?Conrad skrev:Menar du att Sverige bildades efter Kalmarunionen?
/Mikael