Svenska plan och hangarfartyg

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 januari 2005, 15:17

1. Det finns några exempel från VK2 som SeaFire (Spitfire), SeaHurricane, SeaGladiator mm Stuka och Me109 vär också påtänkta för Graf Zeppelin.

2. Är det nån som vet nått mer Brasiliens eventuella köpa av SjöGripen

3. Om våra kärror kunde arbeta från ett hangarfartyg, skulle vi inom ramen för Nato/PFP/EU få låna plats på hangarfartyg för att stötta operationer? Gör man det inom NATO tex SeaHarrier på Wasp motsv?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 januari 2005, 16:27

Psilander skrev:1. Det finns några exempel från VK2 som SeaFire (Spitfire), SeaHurricane, SeaGladiator mm Stuka och Me109 vär också påtänkta för Graf Zeppelin.?
Och det blev också ganska stora problem med dessa plan på hangarfartyg. Engelsmännen opererade ju i stor utsträckning med amerikansktillverkade plan från sin hangarfartyg i senare skede av kriget.
Psilander skrev: 2. Är det nån som vet nått mer Brasiliens eventuella köpa av SjöGripen
Med tanke på att planet inte fysikt existerar så är nog chansen icke-existerande … :)
Det borde bli oerhört dyrt att utveckla en marin version av Gripen, och de pengarna har inte Brasilien…

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 9 januari 2005, 16:42

Psilander skrev:3. Om våra kärror kunde arbeta från ett hangarfartyg, skulle vi inom ramen för Nato/PFP/EU få låna plats på hangarfartyg för att stötta operationer? Gör man det inom NATO tex SeaHarrier på Wasp motsv?
Osäker på hur det är med interoperabiliteten, men britterna stoppade RAF-Harriers (GR.3) på Hermes och Atlantic Conveyor (enbart transport) under Falklandskriget och opererade effektivt i området med dom från HMS Hermes. Det var dock förstås en nödlösning, och "navalisation"-arbeten begränsade sig till att smäcka på Sidewinders och motmedel.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 januari 2005, 16:53

Jag utgår från att den högsta kostnanden för att modifiera Gripen för hangarfartyg skulle bli att säkra alla system mot saltvatten korrosion?

ZIM
Medlem

Inlägg av ZIM » 9 januari 2005, 16:55

Psilander skrev: 2. Är det nån som vet nått mer Brasiliens eventuella köpa av SjöGripen
Du menar bortsett från att det med allra största sannolikhet (jag skulle nästan säga säkerhet här)
inte blir av?
Det ser väl mer ut som dom köper A-4:or istället. Källa: något nummer av Air International under sommaren.
Psilander skrev: 3. Om våra kärror kunde arbeta från ett hangarfartyg, skulle vi inom ramen för Nato/PFP/EU få låna plats på hangarfartyg för att stötta operationer? Gör man det inom NATO tex SeaHarrier på Wasp motsv?
Med tanke på att Sea Harrier ska bort ur den brittiska organisationen så sker det inte mer med just den typen men britteska plan opererar regelbundet från amerikanska flygdäck.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 9 januari 2005, 17:42

Vad jag vet så har Brasilien köpt 23 st. Skyhawks, jag har för mig att planet fick betäckningen T-1 i brasiliansk tjänst.
Det är Kuwaits gamla plan.
De har modifierats, mest för att kunna fortsätta i tjänst, antar jag.
Och enligt en del uppgifter har flygandet med dem varit ganska minimalt, p g a pengabrist. Dock så har de genomfört uppdrag från Brasiliens ”nya” hangarfartyg.

Så att Brasilien skulle ha pengar till att köpa en marin version av Gripen är väl tämligen otroligt. Plus att det väl är tveksamt att de har lust att betala utvecklingskostnaderna.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 10 januari 2005, 15:12

Sarvi skrev:begränsade sig till att smäcka på Sidewinders och motmedel.
Du menar att de stoppade in remsor under luftbromsarna, antar jag. :wink:

För övrigt så vill jag minnas att de senare fick problem med dessa individer just på grund av korrosionsskador.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 10 januari 2005, 16:27

Ha! Ja, den var ju också en variant. Men den varianten ersattes senare av den amerikanska ALE-40 "Chaff/flare dispenser", men även s.k. Blue Eric ECM-kapsel, som Marconi fuskade ihop. En ADEN-kapsel tömdes (eftersom existerande Marconi-kapslar var för stora för Harriern) och stoppades full med saker från deras SkyShadow-kapsel och annat jox. Från beställning till leverans tog det femton dagar. Inte illa pinkat! :) Dock kom de försent för att flygas annat än i radarmässigt riskfri luft.
Modified to Meet the Need -
British Aircraft in the Falklands

Korrosionsproblemen låter högst sannolika, med tanke på den höga ad-hoc-faktorn på marinanpassningen.

Skriv svar