Vad kan vi göra för att behålla vårt kulturarv?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Vad kan vi göra för att behålla vårt kulturarv?

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 december 2004, 12:09

Nu ställer jag en motfråga till denna tråd på skalman.

viewtopic.php?t=12728

För ett tag sedan så skiljdes sig svenska kyrkan från staten och för ett par veckor sen så var det ett nyhetsinslag på nyheterna om skilsmässan mellan dessa två samhälliga enheter. Jag tänker på den intervjun som hölls med kvinnan som först utträdde ur kyrkan och sen blev medlem eftersom hon tyckte att kyrkan är en historisk skatt som är värda att bevaras. Jag kan citerar henne; "När vi åker utomlands så besöker vi gärna templen och katedraler, och sedan kan vi inte behålla vår kulturskatt". Jag kan hålla med henne om det.

Lite här och var i landet så finns det drygt 3000 äldre kyrkor som är från 1800-talet och äldre. Man kan faktiskt guida en grupp människor lika bra som i större katedraler utomlands. Tre-fyra kyrkor hinner man med på en timme om kyrkorna inte ligger så långt ifrån varandra. "Bakar" man in lite sockenhistoria eller nånting liknande så kan man får en fin underhållning på guidningen.

I Uppland kan jag föreslå att det blir en mobil guidetur längs med gamla sträckan av E18. Kyrkorna som jag tänker på är bl a Yttergran, Övergran, Husby-Sjutolft och Litslena. Samtliga kyrkor har oerhörda fina anor. Inom de gamla sockengränserna finns också lite mindre saker att titta på. Där är bara ett litet förslag.

Det skulle vara kul att se eran åsikter.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 december 2004, 12:20

Hade Du tänkt att tråden i första hand skulle handla om finansiering av kulturarvet eller tips på kulturhistoriska exkursioner?

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 december 2004, 12:42

Probstern

Mitt syfte med tråden var i första hand att skapa en "mottråd" till tråden som finns länkat i mitt premiärinlägg. I största allmänhet vad vi kan göra för att behålla vårt kulturarv samt det som tillhör denna kategori.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 14 december 2004, 12:54

Frågan är ju starkt knuten till medborgarnas betalningsvilja. Byggnadsminnen har i allmänhet ett svagare skydd än vad många föreställer sig. Men visst kan det finnas en oexploaterad efterfrågan på upplevelser. Lokala ideella initiativ kombinerat med alerta turistbyråer är väl det som närmast står till buds.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 14 december 2004, 16:40

Det är en intressant fråga.

Själv gick jag ur Svenska Kyrkan samma dag som jag flyttade hemifrån för 15 år sen eller nåt. Nu funderar jag på att gå med igen just för att mitt historiska intresse gör mig engagerad i bevarandet av kulturskatterna. Det gäller bara att få tummen ur, det känns inte så egnagerande med tanke på at t jag inte identifierar mig med kyrkans övriga aktivitetar.

Spontant hade jag hellre sett att staten tar över ägandet av dessa kyrkskatter, låter kyrkan hyra in sig i dem (gratis om kyrkan underhåller dem eller nåt). Jag betalar faktiskt gärna några % extra i skatt som folk gör/gjorde? med kyrkoskatten. Dessutom tvingar det kyrkan att arbeta på samma vilkor som alla andra kyrkor i sverige, vilket borde vara självklart sedan länge, men det är väl en annan diskussion.
Man kan antagligen hävda att en stark svensk kyrka är en del i kulturarvet och att den också borde bevaras.

När det gäller bevarande av kulturarv så kan man ibland gå till överdrift. Bevara saker bara för bevarandets skull. Jag ser nog gärna att saker förändras, såsom språk och matkultur. Det är en positiv utveckling i mina ögon, naturens eget urval lixom. Däremot bevarande av historiskt material ser jag som ett måste, så att man åtmistonde kan gå tillbaka och se hur saker har varit för att få perspektiv på sin egen tillvaro.

Jag förespråkar därför inte drastiska åtgärder, som att dubba alla tv-program till svenska för att bevara språket och sånt, utan bevarande av historien och framåtskridande i beteende.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 december 2004, 15:11

Eftersom jag har sökt jobb som kyrkogårdsvaktmästare så är jag mer eller mindre "tvungen" att vara knuten till kyrkan. Men jag tycker att kyrkan är en del av vårt kulturarv likaså de platser som har blivit utnämnda som riksintressen. Jag kanske har nämngett denna länk förut, men på Riksantikvarieämbetets hemsida (http://www.raa.se) finns en sökfil till en uppställning av riksintressen baserad på den gamla länsindelningen (innan 1998) i pdf-format.

Det är inte bara kyrkor som är av riksintressen, även slott, äldre bebyggelse, kyrkogårdar, herresäten och exempelvis fiskesamhällen är riksintressen.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 16 december 2004, 15:48

Stefan Lundgren skrev:jag tycker att kyrkan är en del av vårt kulturarv
Kyrkan som organisation ? Kanske, precis som kungahuset och riddarhuset i så fall. Kyrkor som byggnader däremot kan det ju vara lite olika med (precis som Du också skriver). Jag kan tänka mig att alla medborgare via skatten bör kunna finansiera bevarandet av ett urval kyrkobyggnader. Men svenska kyrkan som organisation är det väl rimligt församlingsmedlemmarna (dit i o f s också jag hör) finansierar.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 december 2004, 16:05

Probstern

Jag kan tillägga det som du skrev i det senaste inlägget att jag tror att många tänker så. Kan citera som jag tror folk tänker, "Jag kan inte vara med p g a ekonomiska problem eller att jag inte vill vara med i kyrkan, men jag tycker det är viktigt att kyrkan bevaras". Kan även tolkas åt de andra riksintresserna som finns i landet.

Allmänt

På lördag den 18/12 skall jag äta julbord med mina närmaste anhöriga på en anrik område. Det är Odinsborg som är en av Uppsalas främsta restauranger som dessutom ligger i ett högintressant historisk område strax norr om Uppsala. Det var också syftet med själva tråden på vad vi kan göra för att behålla vårt kulturarv. Gamla Uppsala kyrka som ligger i närheten har anor från 1100-talet. Det är som reklamen för julbordet på Odinsborg säger, jag kan citera det också.
"Ät julbord i ett genuint fornnordiskt miljö".
Stämmer faktiskt, jag tycker att om Gamla Uppsala med dess omnejd försvinner så har vi nog gjort oss andligt fattiga.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 16 december 2004, 16:19

Den rimligaste men kanske något mödosamma vägen för att bibehålla ett intresse för våra byggnadsminnen, det är ju att oförtrutet visa hur kul det är att de finns. När man har egna barn och ser deras ögon tindra i Granhults kyrka - eller för den delen på Stegeborg eller i Venedig - så ser man vilken tacksam källa till upplevelser våra (läs: mänsklighetens) kulturhistoriska minnen är.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 16 december 2004, 16:21

Äta julbord i en genuint fornnordisk miljö skulle jag nog inte vilja göra...

Statens kyrkoantikvariska ersättning betalar en stor del av kostnaden för att bevara sådant som medeltida kyrkor. 2004 uppgick denna ersättning till 150 miljoner kronor, ett belopp som kommer att öka med 50 miljoner kronor per år fram till 2009. De kostnader som inte täcks in av denna ersättning tas av kyrkoavgiften.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 16 december 2004, 22:39

FN har ju en avdelning som skall skydda kulturminnen mm. Kanske har de någon lösning eller förslag.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 16 december 2004, 22:43

Kolla på http://whc.unesco.org/pg.cfm?cid=31&l=en för inspiration. Man kan beställa en fin gratiskarta med alla världsarv inprickade om man gillar sånt.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 december 2004, 13:08

Granhult kyrka, det låter som den ligger i Småland nånstans. Men det finns ju ett par kyrkor som heter -hult i Västergötland också. Tror nästan jag skall gå in på riksantikvariatämbetets hemsida för att titta vid ett lämplig tillfälle.

I Uppland finns ganska många fornstenar(liksom övriga delar av landet) i närheten av kyrkorna, särskilt de äldre och för det andra så är många byar i landskapet behandlat i kulturhistoriskt bebyggelseinventering. Det gör att man kan får uppgifter om olika byar från historien. Inte långt ifrån Uppsala så ligger Ekeby, en by som aldrig blivit skiftat(många byar genomfördes storskifte och laga skifte förr). Byn har samma struktur som under medeltiden och under sommaren så serveras det kaffe och annat i ett café på platsen.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 december 2004, 13:31

Granhult är en spånklädd medeltida träkyrka med barockinkrom i närheten av Växjö (kombineras lämpligen med Dädesjö och t ex Drev). Magisk plats - dock ej världsarv.

/ Probstner

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 17 december 2004, 21:17

Probstner skrev:
Stefan Lundgren skrev:jag tycker att kyrkan är en del av vårt kulturarv
Kyrkan som organisation ? Kanske, precis som kungahuset och riddarhuset i så fall. Kyrkor som byggnader däremot kan det ju vara lite olika med (precis som Du också skriver). Jag kan tänka mig att alla medborgare via skatten bör kunna finansiera bevarandet av ett urval kyrkobyggnader. Men svenska kyrkan som organisation är det väl rimligt församlingsmedlemmarna (dit i o f s också jag hör) finansierar.

/ Probstner
Jag tycker det är viktigt att tänka även på den immateriella delen av kyrkans kulturarv. Ett exempel som nu är aktuellt är att socknarna är hotade nu när kyrkan börjar slå samman församlingar. Även om det för närvarande ser mörkt ut så har dock socknarna ändock trofasta försvarare som kämpar för dess bevarande. Annat förhåller det sig med olika religiösa värderingar/trosåskådningar som i dagens liberala kyrka blivit alltmer kontroversiella, hur bevarar vi ett kulturarv som ingen är beredd att försvara?

/Kristofer

Skriv svar