Nu syftade jag förvisso inte på tillfällen då August och Carolus varit nära varandra fysiskt, utan om de gånger då Karl XII helt sonika valde att bortse ifrån vad August företog sig. Låt mig illustrera med det kanske bästa exemplet under hela det polska kriget, nämligen kampanjen i i södra Polen på sommaren 1704 som slutade med stormningen av Lemberg.
Karl XII tågade dit med praktiskt taget hela den svenska armén, en numerär och kvalitativ övermakt av sällan skådat slag gentemot de trupper som August förfogade över. I synnerhet vad gällde kavalleriet förfogade svenskarna över en mycket större beridenhet än sachsarna. Övertaget i hastighet förelåg alltså i svensk favör. Karl XII:s marsch mot Lemberg motiverades av att man hört talas om att August rört sig i området, samt att en rysk kossackarmé skulle vara på väg dit. Talade ryktena sanning skulle man ha en ypperlig chans att stjäla åt sig den halkige kusinen och slutligen få slut på kriget i Polen. Till saken hör givetvis att man tidigare samma sommar lyckats upprätta den svenska marionetten Stanislavs I på den polska tronen. Hans ställning var endast säkrad medelst svenska vapen, och ändå hade han inte givits något större militärt stöd i Warszawa när Karl XII gav sig iväg i spetsen för sin armé. August höll hela tiden reda på vart svenskarna befann sig, och med tanke på de goda underrättelser som svenskarna brukade förskaffa sig om fiendens rörelser vore det märkligt om inte också Karl XII visste var han hade August. Väl komna i riktning Lemberg visade det sig att August tagit till flykten åt nordöst. Han höll på att lirka sig ur greppet. Inte bara innebar detta att man skulle missa honom igen, utan också att Stanislavs regim skulle vara utsatt för ett direkt hot, mot August trupper och utan svenskt stöd. Det måste ha varit uppenbart för alla, såtillvida Karl XII inte plötsligt glömt bort att han upprättat Stanislavs styre. Så vad gjorde Karl XII? Satte efter August och klämde honom mellan sig själv och Warszawa - med all sin övermakt borde han ha kunnat uträtta något av värde? Karl XII fortsatte ned till Lemberg, där han lät storma och brandskatta staden, samt lade de omkringliggande områdena under kontribution. En del oppositionella adelsmän pressades på pengar och fick sina egendomar förstörda. Sedan lät han ... armén vila i ett par veckor. Och sedan, när rapporterna redan inkommit om att August splittrat den svenskvänliga konfederationen, jagat iväg Stanislavs och intagit Warszawa, så satte man efter honom. Man får intrycket att Karl XII lät allt det där hända - för att han inte brydde sig varken om Polen eller detronisationen egentligen. Alternativt var han en stupid general, och det tror jag ingen kan gå med på. Allra sist jag själv.
Så varför gjorde han som han gjorde? Tja, Polen var ett utmärkt slagfält. Det gick att uppbringa tillräckligt med medel för krigsmaskinen där och man hade goda chanser att vinna ett avgörande om man själv kunde bestämma vart det skulle ske. Polen hölls som gisslan för att ryssarna skulle komma och frita det. August fick fortsätta kriget eftersom det skulle inge Sveriges fiender hopp om seger. Polen fick lida så mycket det ville under tiden. Jag tror att det ligger mycket i detta, och är väl egentligen ingen märklig strategi från svensk sida. Karl XII var bekväm, och överskattade möjligen Polens värde i Augusts och Peters ögon. Han trodde säkert t.ex. att de alliansfördrag som förhandlades mellan Polen och Sverige - med udden riktad mot Ryssland - skulle upplevas som ett sådant hot att tsaren skulle komma stormandes till undsättning. Frågan bör också ses ur det för svensk del omöjliga i att bekriga Ryssland från sina egna baltiska provinser. Det skulle vara som att kriga med sig själv, eller som någon vis man sa, att binda hästen vid sin egen gärdsgård.