Valet i Ukraina
Valet i Ukraina
De senaste dagarnas medierapportering från Ukraina har belyst en rad aspekter på landets historia och nutid. Vissa påståenden levereras tämligen tvärsäkert, som att Janukovič skulle vara en kriminellt belastad valfuskare lierad med gangsters och oligarker medan Juščenko skulle vara mycket mer liberal och västtillvänd.
Finns någon på detta forum med tillräckliga kunskaper om Ukraina för att kunna
1) kommentera mediabilden av det aktuella läget, och
2) ge en bakgrund baserad i utvecklingen under det sovjetiska Ukraina (främst efter Stalins död)?
/ Probstner
Finns någon på detta forum med tillräckliga kunskaper om Ukraina för att kunna
1) kommentera mediabilden av det aktuella läget, och
2) ge en bakgrund baserad i utvecklingen under det sovjetiska Ukraina (främst efter Stalins död)?
/ Probstner
Kan kanske vara av intresse. Jag finner det åtminstone intressant då det går att få en hel del information som inte kommer fram i media. AHF har en person på plats.
Har det förresten i svensk media rapporterats om de ryska Spetznaztrupperna som flygits in Ukraina?
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 35&start=0
mvh/ Daniel
Har det förresten i svensk media rapporterats om de ryska Spetznaztrupperna som flygits in Ukraina?
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 35&start=0
mvh/ Daniel
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Att svensk media tvärsäkert dömer allt som är ryskt var en sak jag och två kompisar diskuterade för några veckor sedan. Jag tycker oftast det verkar vara en allmän uppfattning i svensk media, att ju närmare EU desto bättre. Det är som om man lever kvar i förfluten tid, Ukraina har genom tiden historien haft mer kontakter med Ryssland än Europas västraste länder. Varför är det helt plötsligt inte bra? Det är mycket möjligt att Janukovskij är kriminell, valet tycks åtminstone inte gått rätt till.
Angående medialäget så har åtminstone tidningrna i Ryssland rätt starkt kritiserat Rysslands agerande i Ukraina, en inblandning som man inte försökt dölja eller bortförklara.
/Martin
Angående medialäget så har åtminstone tidningrna i Ryssland rätt starkt kritiserat Rysslands agerande i Ukraina, en inblandning som man inte försökt dölja eller bortförklara.
/Martin
- Perra
- Medlem
fattade jag rätt? kritiserar ryska tidningar det ryska handlandet? Inte för att det har så mycket med saken att göra, men hur vanligt är det? kan ju vara intressant att höra från nån som vet lite mer hur det där är.Martin Lundvall skrev
Europas västraste länder har genom historien varit mer stabila och haft mer demokrati än Ryssland. Kan det ha något med saken att göra?Martin Lundvall skrev:Det är som om man lever kvar i förfluten tid, Ukraina har genom tiden historien haft mer kontakter med Ryssland än Europas västraste länder. Varför är det helt plötsligt inte bra?
mvh/ Daniel
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Först och främst tacka för länken Daniel, mycket bra diskussion.
Den tidning som är mest kritisk är Novaja Gazeta. Den känns emellertid som de kritiserar för att de känner att de måste kritsiera. anna Politkovskaja skriver bland annat i Novaja Gazeta.
Moskovskij Komosolets är mycket pro Juri Luzhkov, (borgmästare i Moskva) då Luzhkov inte är populär i centralregeringen så antar jag att tidningen inte direkt är proputin.
Den ena av tidningarna jag brukar läsa är Izvestija, jag tycker den är hyfsat balanserad och artiklarna är inte allt för svåra att läsa.
Den andra tidningen är The Moscow Times. Denna är engelskspråkig och kritiskt till allt som inte verkar vara för marknadsekonomi. Ständigt kan man läsa om att Ryssland borde ta bort visum för affärsmän, refomera och göra landet liberalre. När Khodorkovsky sattes i fängelse så var tidningen snabbt ute med att annonsera att detta var döden för den fria företagsamheten i Ryssland, och att det nu skulle bli diktatur.
Argument i Fakty förtjänas väl att också nämnas. Tidigt på 90-talet startades denna tidning, som var föregångare i att förespråka reformer. Nu har den gått ner sig.
Pravda då? Jag har aldrig sett någon läsa den tidningen.
/Martin
Ja, tidningarna i Ryssland lider enligt mig inte av någon brist på kurage. Man måste skilja på media och media. När det kommer till nyhetsrapportering är Tv-kanalerna i Ryssland är skräp. Tidningarna däremot är rätt kritiska. Till och med en sådan lättviktstidning som Komsomolskaja Pravda kritiserade Putin efter Beslan. Deras överskrift löd något i stil med: Varför Putin, ska vi behöva prata med döda barn?Perra skrev: fattade jag rätt? kritiserar ryska tidningar det ryska handlandet? Inte för att det har så mycket med saken att göra, men hur vanligt är det? kan ju vara intressant att höra från nån som vet lite mer hur det där är.
Den tidning som är mest kritisk är Novaja Gazeta. Den känns emellertid som de kritiserar för att de känner att de måste kritsiera. anna Politkovskaja skriver bland annat i Novaja Gazeta.
Moskovskij Komosolets är mycket pro Juri Luzhkov, (borgmästare i Moskva) då Luzhkov inte är populär i centralregeringen så antar jag att tidningen inte direkt är proputin.
Den ena av tidningarna jag brukar läsa är Izvestija, jag tycker den är hyfsat balanserad och artiklarna är inte allt för svåra att läsa.
Den andra tidningen är The Moscow Times. Denna är engelskspråkig och kritiskt till allt som inte verkar vara för marknadsekonomi. Ständigt kan man läsa om att Ryssland borde ta bort visum för affärsmän, refomera och göra landet liberalre. När Khodorkovsky sattes i fängelse så var tidningen snabbt ute med att annonsera att detta var döden för den fria företagsamheten i Ryssland, och att det nu skulle bli diktatur.
Argument i Fakty förtjänas väl att också nämnas. Tidigt på 90-talet startades denna tidning, som var föregångare i att förespråka reformer. Nu har den gått ner sig.
Pravda då? Jag har aldrig sett någon läsa den tidningen.
Jag vill inte lägga någon politik i det, men för att hårdra det. Det jag menade var det som Krasnaja Zvesda skrev på AHF, hade EU varit lika kritisk om "deras" kandidat hade vunnit? Den bilden man ofta får är att allt som kommer från väst är bra och allt som kommer från öst är dåligt. Detta är inte bara fallet i Ryssland. Vid tidpunkten för EU-utvidningen så var debatten väldigt enkelriktad, det var mycket lite fokus om vi kan få nytta av de nya medlemsländerna, istället var den uphausad stämning om att vi kommer översvämmas av fattiga balter och polacker.Europas västraste länder har genom historien varit mer stabila och haft mer demokrati än Ryssland. Kan det ha något med saken att göra?
mvh/ Daniel
/Martin
Det finns ett gammalt ryskt talesätt som lyder något i stil med "V Pravde net izvestii, v Izvestije net Pravdy"(*). Måhända håller det ännu. Finns Izvestija fortfarande?Martin Lundvall skrev:Pravda då? Jag har aldrig sett någon läsa den tidningen.
Henrik
(*) "Det finns ingen sanning i Izvestija (="Nyheterna") och inga nyheter i Pravda (="Sanningen").
Förlåt om jag återvänder till min grundfråga, men jag tycker att en del av Martin Lundvalls insikter är intressanta. Med eventuellt undantag för Galizien får vi nog svälja att det för många ukrainare är en öppen fråga om man skall blicka väster- eller österut. Vad jag har förstått är dessutom många av Ukrainas invånare tämligen likgiltiga vad gäller frågor som nationalitet och politik.
Så någonstans väcks en tanke om att det politisk(-historiska) landskapet är mer komplext än schyssta västliberaler kontra ryssanknutna gangsters. Om rapporteringen kring det extremt välbevakade USA-valet kunde upplevas som förenklad av oss mediekonsumenter, hur skall det då inte vara med en avkrok (om än 50-miljoners) som Ukraina?
/ Probstner
Så någonstans väcks en tanke om att det politisk(-historiska) landskapet är mer komplext än schyssta västliberaler kontra ryssanknutna gangsters. Om rapporteringen kring det extremt välbevakade USA-valet kunde upplevas som förenklad av oss mediekonsumenter, hur skall det då inte vara med en avkrok (om än 50-miljoners) som Ukraina?
/ Probstner
-
Gutekrigaren
- Medlem
Ett mycket intressant inlägg Probstner, jag tror det tydligt sätter fingret på vår svenska bild. Visserligen är jag mycket medveten om observationerna av omfattande valfusk, men jag är också övertygad om att det inte är en föraktlig del av ukrainarna som trots allt röstat på Janukovitj. Och att "ryskt stöd" i svensk media i sig blir en indikation på smutsigt mjöl i påsen.
Mvh Petter
Mvh Petter
Kul att du uppskattade länken. Jag anser att det är att förenkla frågan när man gör det till en diskussion angående väst mot öst. Faktum är ju att OSSE med sina valövervakare har underkänt valet och påpekat en mängd smutsiga metoder som har använts. Att då säga att vi i väst endast ogillar valresultatet på grund av att den som "vann" är östvänlig kan då ses som ett sätt att misskreditera vältjänt kritik.Martin Lundvall skrev:Jag vill inte lägga någon politik i det, men för att hårdra det. Det jag menade var det som Krasnaja Zvesda skrev på AHF, hade EU varit lika kritisk om "deras" kandidat hade vunnit? Den bilden man ofta får är att allt som kommer från väst är bra och allt som kommer från öst är dåligt. Detta är inte bara fallet i Ryssland. Vid tidpunkten för EU-utvidningen så var debatten väldigt enkelriktad, det var mycket lite fokus om vi kan få nytta av de nya medlemsländerna, istället var den uphausad stämning om att vi kommer översvämmas av fattiga balter och polacker.Europas västraste länder har genom historien varit mer stabila och haft mer demokrati än Ryssland. Kan det ha något med saken att göra?
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
Vilket naturligtvis inte är avsikten. Att valet inte har genomförts på ett o k sätt tar jag för givet. Men jag tycker ändå att det är svårt att få ett riktigt bra grepp om Ukrainas politiska landskap genom media.D. Löwenhamn skrev:Att då säga att vi i väst endast ogillar valresultatet på grund av att den som "vann" är östvänlig kan då ses som ett sätt att misskreditera vältjänt kritik.
/ Probstner
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Du har rätt. Jag sade också att jag spetsade till det. Valet har uppenbart inte gått rätt till, inget tvivel om det. Det är ju givetvis inte så lätt att det är en kamp mellan öst och väst, politik är aldrig så lätt. Även om jag inte håller med allt det som Krasnaja Zvesda har skrivet så har han en poäng, han visar den andra sidan av myntet. Jag tror att OSSE hade kritiserat valet även om Jusjtjenko hade vunnit, men tyvärr tror jag inte det hade blivit så stor mediauppståndelse.D. Löwenhamn skrev: Kul att du uppskattade länken. Jag anser att det är att förenkla frågan när man gör det till en diskussion angående väst mot öst. Faktum är ju att OSSE med sina valövervakare har underkänt valet och påpekat en mängd smutsiga metoder som har använts. Att då säga att vi i väst endast ogillar valresultatet på grund av att den som "vann" är östvänlig kan då ses som ett sätt att misskreditera vältjänt kritik.
Mediabilden blir automatiskt väldigt skev, först och främst är väldigt få insatta i Ukrainas politiska liv. När det då blir val ska tidningarna, som inte heller vet så mycket om Ukraina, försöka förklara för sina läsare vad som händer i Ukraina och varför det händer. Det säger sig själv det är för svårt, lösningen blir att förenkla allting. Informationen som kommer fram till läsarna är säkert sant, men det saknas många viktiga bitar. När tidningarna dessutom tenderar att skriva mer eller mindre detsamma så blir det mycket svårt att bilda sig en egen uppfattning. Detta är ett allmänt problem, men när det händer något i delarna av världen som vi sällan får höra mycket om så blir det svårt för oss att förstå det. Presidentvalet i USA var lättare då vi dagligen får nyheter från USA och vi vet hur samhället fungerar.
/Martin
Troligare att Janukovitj sjäkv flyger in regeringstrogna trupper från Odessa, Sevastopol, Charkov eller Rostov na Don (tror de ligger i Ukraina).Solitaire skrev:Spetznas i Ukraina? Jo visst..
Allt kan hänga på hur Janukovitj trogen armén och polisen är.
Tänk er själva. Det är inte helt lätt att lösa det här. Jag är beredd på det värsta och Ryssland kommer inte sitta och titta på.
World peace my ass!