Val i Sverige - Felaktigheter, fusk och misstag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Val i Sverige - Felaktigheter, fusk och misstag

Inlägg av Hans » 3 november 2004, 15:43

Efter USA tråden så skulle jag vilja veta lite om det som har hänt i svenska efterkrigsval.

Vilka exempel finns det och vad hände - vilken effekt fick de?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 3 november 2004, 16:02

Det var några socialdemokratiska pensionärer som "Valfuskade" förra valet.

Rubrikerna var enorma i tidningarna men vad dom egentligen gjorde var att de erbjöd sig att agera ombud för andra som tänkte rösta socialdemokratiskt på ålderdomshemmet.

Detta är dock inte tillåtet då om man erbjuder tjänsten måste göra det till alla vilket parti dom än vill rösta på.

Att detta sedan vart jätterubriker i tidningarna var ju rätt patetiskt.

Sen så kom det även rapporter om att folk stulit valsedlar för Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna ur vallokalerna.
Problemet är väll att det är svårt att peka ut En skyldig.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 3 november 2004, 17:00

Tja, jag har bara en berättelse i ”andra hand” från en nära anhörig, som jobbat på Posten. Jag vet inte exakt när detta ägde rum, men jag tror att det var 1950-60 tal. Får kolla närmare.

Nåväl, personen i fråga var med som postens representant när det skulle röstas på ett äldreboende. En hel del av de röstberättigade på detta ställe var väl tämligen senila. De fick då väldigt mycket hjälp från valfunktionärer från ett visst parti att ”lägga rätt sedel i valkuvertet” som det uttrycktes.
Personen i fråga tyckte det var ganska anmärkningsvärt, och funderade på att anmäla detta, men fick då höra ”nej för tusan, då blir det ett j**la liv”.

Detta kan väl knappast beskrivas som organiserat valfusk (om det är sant), men det låter ju aningen oetiskt.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 november 2004, 17:22

Ett präktigt misstag, var det ju då man utformade den nya författningen i början på 70-talet. Då tvåkammarsystemet slopades, glömde det här landets högsta elit och förtroendegivna tänkare bort, den patetiskt triviala punkten att det kanske är olämpligt att ha ett jämnt antal ledamoter i kammaren. Denna katastrofmiss, ledde efter valet 72 till att ställningen i kammaren kunde bli helt lika. Pinsamt nog fick man i sveriges högsta instution stundtals ta till lotten för att nå beslut. I jämförelse med det framstår det amerikanska valsystemet inte särskilt farligt. Skillnaden är väl att detta ändrades till nästa val, det amerikanska valsystemet har man tydligen försökt ändra mer än 700 gånger utan framgång.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 november 2004, 17:34

Perra skrev:Skillnaden är väl att detta ändrades till nästa val, det amerikanska valsystemet har man tydligen försökt ändra mer än 700 gånger utan framgång.
Va!? 700 gånger? 8O :o

Slopa elektorerna så har dom ett bra fungerande valsystem.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 3 november 2004, 17:40

Tomas Ibsen skrev:Slopa elektorerna så har dom ett bra fungerande valsystem.
Ja precis, det nuvarande är förvirrande och orättvist, snarare ett mellanting mellan demokrati och aristokrati än renodlad demokrati.

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 3 november 2004, 17:46

Orlando skrev:Det var några socialdemokratiska pensionärer som "Valfuskade" förra valet.

Rubrikerna var enorma i tidningarna men vad dom egentligen gjorde var att de erbjöd sig att agera ombud för andra som tänkte rösta socialdemokratiskt på ålderdomshemmet.

Detta är dock inte tillåtet då om man erbjuder tjänsten måste göra det till alla vilket parti dom än vill rösta på.

Att detta sedan vart jätterubriker i tidningarna var ju rätt patetiskt.

Sen så kom det även rapporter om att folk stulit valsedlar för Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna ur vallokalerna.
Problemet är väll att det är svårt att peka ut En skyldig.
Err, det var ju lite mer än så - det var inga pensionärer" det var valarbetare, alltså funktionärer och dom hade bara tillhandahållit socialdemokratiska valsedlar till de röstivriga pensionärerna, något som inte e så snyggt. Det där var ingen liten bagatell - en bekant till mig satt med som nämndeman under rättegången och det framgick att de s.k. "ombuden" inte fattde riktigt att det de gjort var fel, rätt illa om man nu skall vara aktiv valarbetare...

/a

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 november 2004, 17:49

affe skrev
Det där var ingen liten bagatell - en bekant till mig satt med som nämndeman under rättegången och det framgick att de s.k. "ombuden" inte fattde riktigt att det de gjort var fel, rätt illa om man nu skall vara aktiv valarbetare...
Ja det är hissnande om de inte insett felet.

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 3 november 2004, 17:57

Perra skrev: Ja det är hissnande om de inte insett felet.
Well, jag antar att eftersom dom blev fällda så förstår dom nog felet nu, hehe.

/a

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 3 november 2004, 17:58

Tomas Ibsen skrev:Slopa elektorerna så har dom ett bra fungerande valsystem.
Ett slopande av elektorerna skulle innebära att Kalifornien, Florida, Pennsylvania och New York ensamma skulle välja president. De andra kan gå och lägga sig. Systemet finns för att vikta folkrika mot glest befolkade stater.

Därmed inte sagt att viktningen är optimal. Men den behövs. Bristerna i valsystemet ligger på andra områden, som valdag på en vardag, registrering, etc.

Mvh Petter

Luonas Taemrem
Medlem

Inlägg av Luonas Taemrem » 3 november 2004, 18:23

Precis, samma system finns inom EU, inte vill jag och jag tror ingen annan här heller, att de små EU-staterna skulle tappa röststyrka till de stora länderna. Ett visst mått av jämkning är nödvändigt.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 november 2004, 18:35

På nåt sätt känns inte "the winner takes it all" särskilt rättvist heller...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 november 2004, 19:22

I Sverige kan ju ett parti komma in i riksdagen antingen om det får över 4 % i riket eller 12 % i en valkrets. Det är ju också ett sätt att vikta befolkningen i stort mot landsdelar.

(Vet inte om den senare metoden kommit till användning nån gång men en gång var det bra nära för Kristdemokraterna.)

Ett problem med att välja president är ju att det bara blir en vinnare, så oavsett vilket system man använder så blir det oerhört många som röstar på en förlorare.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 3 november 2004, 19:30

Jag gjorde en sökning om valfusk i Sverige. Detta är det som kom upp. Först nämns om Socialdemokraterna och i slutet nämns Sverigedemokraterna, Nationaldemokraterna och Ny Demokrati.

Enlig DN så fanns det 4 fall polisanmälda. Citaten är från faktalänk i DN-artiklarna nedan.
• Rinkeby. Två socialdemokratiska valarbetare - varav en sitter i fullmäktige - har omväxlande budröstat och varit vittne åt 34 väljare.
• Hässelby. De gamla på Skolörtens ålderdomshem bjöds in till "poströstning". Det fanns endast socialdemokratiska valsedlar och två valarbetare erkänner att de gick till posten med sex röster.
• Bredäng. S-valarbetare misstänks för att ha stoppat in valsedlar i kuvert och placerat dem på ett särskilt bord utanför vallokalen.
• Rinkeby. S-valarbetare ska ha delat ut igenklistrade valkuvert med egna namnet förkryssat till poströstande.
Moderaterna polisanmälde därtill en socialdemokratisk partiarbetare i Rinkeby för att ha delat ut igenklistrade valkuvert med sig själv ikryssad.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 617&maNo=0

Jag såg även i Aftonbladet mer om det som skett i Rinkeby
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 91,00.html

De två socialdemokratiska valarbetarna på ålderdomshemmet såg jag dömdes till 75 dagsböter.
Detta fall är diskuterat i DN.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1

Anklagelserna om fusk debatterades även i Riksadagen. Det finns i början av nedanstående protokoll.
http://www.riksdagen.se/debatt/200203/p ... /33SAM.ASP
Bo Lundgren och tio andra ledamöter från Moderata samlingspartiet har med åberopande av föreskriften i 3 kap. 15 § riksdagsordningen, om rätt att väcka motion med anledning av händelse av större vikt, lämnat en motion om avskaffande av domstolsliknande nämnder.

Talmannen anför följande:

I motionen föreslås att riksdagen begär att regeringen gör en översyn av ordningen med domstolsliknande nämnder, juridisk-politiska nämnder, som utövar rättslig funktion i enlighet med vad som anförs i motionen. Som skäl för rätten att nu få väcka motion åberopas att det efter höstens riksdagsval framförts flera misstankar om att det förekommit valfusk, både i riksdagsvalet och i kommunalvalet i Stockholm. Några av dessa händelser har legat till grund för att valen överklagas. Nu gällande ordning innebär, framhålls det i motionen, att partier som anklagas för valfusk själva har deltagit i prövningen huruvida anklagelserna har grund.

Den motion som talmannen nu har redogjort för har föranlett följande bedömning från talmannens sida:

Rätten att väcka motion med anledning av händelse av större vikt infördes i samband med grundlagsreformen 1974. En sådan motion får väckas om händelsen ej har kunnat förutses eller beaktas under allmänna motionstiden eller kunnat föranleda motionsrätt på annat sätt. I grundlagspropositionen underströks att den föreslagna bestämmelsen var av undantagskaraktär. Riksdagen har också tillämpat föreskriften restriktivt.

Valprövningsnämnden inrättades genom grundlagsreformen 1974. Av förarbetena till reformen framgår att man då diskuterade de objektivitetsproblem som skulle kunna komma att uppstå till följd av att ledamöter i nämnden representerade politiska partier som var direkt berörda av de ärenden som nämnden hade att avgöra.

När det gäller de ärenden som berörs i motionen är det värt att notera att såväl riksdagsvalet som kommunalvalet i Stockholm överklagades den 4 oktober i år, det vill säga 19 dagar före den allmänna motionstidens utgång.

Mot bakgrund av vad som nu anförts anser talmannen inte att de i motionen åberopade skälen är av sådan art att den bör få väckas med stöd av 3 kap. 15 § riksdagsordningen. Talmannen finner därför att hinder föreligger enligt 2 kap. 9 § riksdagsordningen för att ställa proposition och hänvisning av motionen till utskott.

Motionen lades till handlingarna.
Sverigedemokraterna hade tydligen utsatts för en hel del sådant, enligt egen uppfattning, jag har enbart sett uppgifterna på en hemsida som jag tror är ansluten till det partiet, då det nästan enbart verkar vara Sverigedemokraterna som berörs. Det verkar huvudsakligen vara valsedlar som försvunnit. Det nämns även om störande av möten och förstörelse av affischer.
http://home.swipnet.se/val-information/ ... lfusk.html

Jag såg även kritik från Nationaldemokraterna. Nedan finns en skildring som av förfarande som inte är tillåtet. Här är klagomålen att valsedlar förutom riksdagspartierna inte blivit accepterade och ett specifikt fall nämns där en vårdare egenmäktigt skall ha stoppat ner valsedlar i kuvertet för en patient.
http://www.nd.se/nyheter/notis.asp?notisID=890

Detta berörde det senaste riksdagsvalet, enligt vad jag såg så skall det nebart inträffat en gång tidigare att någon blivit dömd för valfusk. Jag har tyvärr inte lyckats hitta omständigheterna. Jag vill även minnas att Ny Demokrati hade liknande klagomål som Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna det året som partiet åkte ur. Jag hittade en beskrivning av en Nils Löw som var inblandad i valrörelsen för en av Ny Demokratis efterföljare, Det Nya Partiet. Jag kan tyvärr inte uttala mig om sanningshalten, men det finns referens till Journalisten som skall gjort reportage nr 25-26/98.
http://prisma.blixtsken.net/Inrikes/rat ... orelse.htm

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 3 november 2004, 19:39

Är det mer rättvist att ha det svenska systemet? Det var ju färre som röstade på Persson, ca 40%. Det finns inte heller så många exempel på delat ledarskap i historien. Att tala om rättvisa är subjektivt och leder enbart till en politisk deklaration av sina egna åsikter. Sverige har sin konstitution, USA har sin, andra länder har sina. Diskussionen får följa de spelregler som konstitutionerna tillåter. I detta fall så var det väl valfusk, misstag och liknande, inte rättvisa.

Gutekrigaren,

Kalifornien, Pennsylvania och New York röstade på Demokraterna, enbart Florida var för Republikanerna. :wink:

Skriv svar