Quiz: Tidigmodern tid

Låst
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Quiz: Enväldets tid

Inlägg av Ralf Palmgren » 19 oktober 2004, 17:38

Tydligen var frågan alldeles för svår att lösa. Underligt dock att ingen sökte på nätet eller i böcker för som sagt detta är en väldigt grundläggande sak inom historia som precis alla borde känna till.

Tsar and Autocrat PIOTR I "the Great" of all the Russias (1682-1721) var politiskt riktad västerut som hoppeligen alla känner till. Han ansåg att Tsar titeln (som antagits av Ivan IV året 1547) var för slaviskt för att kunna användas och därför antog Peter "den Store" den 2 november 1721 titeln Kejsare och Autokrat. Därmed blev han den första som kallade sig Emperor and Autocrat PIOTR I "the Great" of all the Russias (1721-1725). Alla hans efterträdare var alltså officiellt Emperor and Autocrat of all the Russias, Imperator of All Russia, Kejsare och Autokrat av allt Ryssland eller på ryska Imperator i Samodershez Wsjerossijskij. Kejsaren var Tsar av enbart följande orter i det ryska Imperiet: Tsar of Moscow, Kiev, Wladimir, Novgorod, Kazan, Astrakhan, Poland, Siberia, the Chersonnese Taurics, and Georgia.

Rätt svar:

Peter den Store
2 november 1721

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 19 oktober 2004, 17:51

Attan! Vet ju en hel del om honom men har inte klippt biografin om honom än som står i bokhyllan. Det finns mycket som man tycker att alla borde känna till men som i själva verket inte alls många känner till.

Visste du att Peter älskade fartyg och hade en fascination av tandläkarinstrument? :)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Quiz: Enväldets tid

Inlägg av Ralf Palmgren » 19 oktober 2004, 19:40

Om du menar Henri Troyats bok om Peter den Store kan jag rekommendera att du tar och läser den. Jag har fått den för mycket länge sedan. Min är tyvärr på finska men bäst skulle det förstås vara att läsa den även på mitt eget modersmål (svenska).

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 20 oktober 2004, 14:03

Det är den boken ja...

okej en fråga här då. Vilken fältherre dödades av ett värjhugg efter att han fallit från hästen, på vänstra flygel om jag minns rätt, vid Landskrona 1677? För enkel kanske :roll:

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 20 oktober 2004, 23:59

Helmfeldt stupade där i alla fall, är det honom du tänker på?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 21 oktober 2004, 00:24

Helt mitt i prick! :) Simon Grundel-Helmfelt.

Ta nästa fråga du.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 1 november 2004, 23:58

Då jag inte hunnit komma på någon bra fråga, lämnar jag fältet fritt för vem som att skriva en.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 2 november 2004, 14:46

Vi talar i en annan tråd om Karl XII:s dryckes- och matvanor. Men vad hette hans lojale taffeltäckare?

Användarvisningsbild
konsult
Medlem

Inlägg av konsult » 2 december 2004, 10:01

CRS skrev:Vi talar i en annan tråd om Karl XII:s dryckes- och matvanor. Men vad hette hans lojale taffeltäckare?

Det var väl Johan Hultman.

Har jag rätt?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 6 december 2004, 23:40

konsult skrev
Det var väl Johan Hultman.

Har jag rätt?

Jo det var det, det var lägesen frågan ställdes, har ändå inte upptäckt det förrän nu, och då var det för sent.

Din tur att ställa fråga. :)

Användarvisningsbild
konsult
Medlem

Inlägg av konsult » 10 december 2004, 13:41

okej här kommer frågan: Vem var segraren vid Klissow och vilken taktik använde han.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 12 december 2004, 23:36

Karl XII ...taktiken vet jag inte riktigt vad det är du är ute efter. Man tvingades ju improvisera en del när det visade sig att sachsiskt kavalleri låg i ena flanken. Annars jagade man ju utan större problem i väg den polska kronarmén och kunde på så sätt falla sachsarna i deras blottade högerflank samtidigt som man anföll frontalt och fick fienden på flykt. Duger det?

Användarvisningsbild
konsult
Medlem

Inlägg av konsult » 13 december 2004, 12:29

jorå, det skall väl duga men jag var faktiskt ute efter rehnsköld. samt " dubbel omfattning" (dok har jag hämtat detta från "svenska slagfält".)

Slaget visar på karolinernas förmåga att anpassa och omgruppera sig snabbt. vidare var kungen också en mästare i det.

Nästa fråga! :D

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 december 2004, 13:16

Hm..nja, inte handlade det om någon dubbel omfattning vid klizow, det är en tämligen avancerad taktik som inte gåtts i hamn med många gånger. Däremot vid Fraustadt 1706, lyckades Rhensköld bli en i den exlusiva skaran som lyckats med detta. Kanske är det det du tänker på? Området kring Klizow var omgivet av sumpmarker och kärr, varpå en dubbel omfattning blev än mer knepig. Dessutom så hittar jag inget om en sådan taktik ens i "svenska slagfält" angånde klizow.

Ny fråga då :) .
Eftersom mycket tycks handla om karl XII och den tiden nu...vad hette den sultan som hyste Karl XII som gäst på turkiskt område i flera år?

Bonusfråga...hur många storvisirer gjorde denne sultan av med under tiden kungen befann sig i Turkiet?

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 13 december 2004, 20:17

konsult skrev:jorå, det skall väl duga men jag var faktiskt ute efter rehnsköld. samt " dubbel omfattning" (dok har jag hämtat detta från "svenska slagfält".)

Slaget visar på karolinernas förmåga att anpassa och omgruppera sig snabbt. vidare var kungen också en mästare i det.

Nästa fråga! :D
Det är Fraustadt 1706 du tänker på.

Låst